מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים של מלכה

בחופשה בצפון ליום הולדתה ה-81 של סבתא
תמונה של סבתא במהלך שירותה הצבאי
ציונות, יצירה והנאה

שמי מלכה בן אליהו, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

ילדות

אני דור שביעי בארץ ישראל ולא ברור בדיוק מאיפה מקור המשפחה. נולדתי בטבריה בתאריך 24.07.1938 וגדלתי שם עד גיל עשר. גרנו ממש מול הכינרת. בקיץ, כמעט בכל יום אחר הצהריים ירדנו לכינרת כל המשפחה התרחצנו ונהנינו. בבית שלי השירותים היו משותפים לכל המשפחות והם היו בחצר. בחורף היינו נוסעים בכרכרות לחמי טבריה להתרחץ במים החמים. גרתי בשכונה שגרו בה גם יהודים וגם ערבים, אני זוכרת שכולם הסתדרו יפה מאוד ולא הייתה יריבות וגזענות. משפחתי דיברה גם עברית, גם ערבית וגם יידיש.

בתקופת מלחמת העצמאות מעל לבית שלי היה סליק של "ההגנה", כל ערב לוחמים עברו דרך הבית שלי לקחת נשק ותחמושת. בגיל 10 עברתי לחיפה לשכונת הדר ברחוב קיסריה עם כל משפחתי. יש לי שישה אחים ואחיות כולל אני. למדתי בבית ספר היסודי "הגפן" בחיפה ולאחר מכן עברתי לבית הספר "מעלה". הייתי בתנועת הנוער העובד, הייתי מדריכה בתנועה. בתור ילדה אני זוכרת שלי ולחברותיי היה אוסף גדול מאוד של קלפים שהיינו אוספות. המקצוע האהוב עליי היה תנ"ך ובאופן כללי נהניתי לבוא לבית הספר. אחרי שעות הלימודים התחביב שלי היה לרקוד ריקודי עם. בנוסף לכך רקדתי בלהקה הנקראת להקת "אורנים", הופענו בכל מיני מקומות ונהניתי שם מאוד. לאחר מכן התגייסתי לצבא שעל תקופה זאת נפרט בפרק הבא…

צבא

בחורף של שנת 1956 התגייסתי לצבא ההגנה לישראל. עברתי טירונות בבה"ד 12 בצריפין, אחרי הטירונות שירתי תקופה קצרה במחנה דוד ולאחר מכן בפיקוד צפון באזור נצרת. הוצבתי בנשר בחיל ההנדסה להיות פקידה של מפקד הבסיס. לאחר מכן נישאתי לבעלי צבי ז"ל, שהיה ממקימי משמר הגבול. שנינו עברו יחד לגור בירושלים, הוא עבר למשטרת ירושלים, וסיים במשטרה כמפקד מחוז ירושלים. קצת לפני הנישואין חתמתי קבע ושירתי עוד שנה בקבע, גם כאשר הייתי נשואה. בשנה שבה הייתי בקבע הוצבתי ביחידת קישור במחנה שנלר. תקופתי בצבא הייתה משמעותית עבורי, למדתי הרבה על החיים, על עצמי ועל מדינת ישראל.

משפחתי

בגיל 19 פגשתי את בעלי צבי בן אליהו ז"ל, לאחר שנה התחתנו ועברנו לגור בירושלים. לאחר מכן עברנו לגור בבית שמש, שם נולדו שתי בנותיי מתוך שלוש בנות: הראשונה מהן שמה חגית, לאחר פחות משנתיים בתי השנייה רונית נולדה. לאחר מכן חזרנו חזרה לירושלים לשכונת בית הכרם, ושתי בנותיי חגית ורונית למדו בבית הספר יפה נוף. לאחר שעברנו לבית הכרם בתי הקטנה גלית נולדה. שלושתן נולדו בבית החולים "משגב לדך" בירושלים. לאחר שלוש שנים עברנו למושב בית נקופה, שם בנינו את ביתנו. לשלושת בנותיי נולדו ילדים וכיום אני סבתא לשבעה נכדים ונכדות יפים ויפות.

תחביבים

מגיל קטן אהבתי לרקוד, ובכלל אהבתי לעשות ספורט. במהלך השנים רכשתי לעצמי הרבה תחביבים שאני נהנית מהם עד היום. אני מאוד אוהבת לרקוד ריקודי עם ולהתעמל. לאחר שבעלי סיים את תפקידו במשטרה בשל סיבות רפואיות הכירו בו כנכה צה"ל ולכן נתנו לנו להצטרף לבית הלוחם (בית הלוחם הינו מרכז ספורט ותרבות לנכי צה"ל). בבית הלוחם השתתפתי בחוגים רבים, ברידג', שחייה, התעמלות, חדר כושר, ריקודי עם…  בבית הלוחם ישנן הרצאות שאני אוהבת ללכת אליהן, בנוסף יש שבתות תרבות ועוד.

הזוית האישית

רועי: היה לי מאוד כיף לעבור את התהליך עם סבתא שלי. במהלך כל התהליך גיליתי עליה דברים חדשים שלא הייתי יכול לדעת עליה לולא הייתי עושה את התהליך. אני מכיר את סבתי כל חיי, אך אף פעם לא יצא לי באמת לשמוע על חייה. אני גאה בה על כל מה שהיא עברה, רציתי להגיד לה שאני אוהב אותה הכי בעולם. אני מאחל לה שהיא תהיה בריאה ומאושרת ושזכיתי שיש לי סבתא כמוה.

סבתא מלכה: נהניתי לספר ולשתף לנכדי את מהלך חיי. שמחתי מאוד לקחת חלק בתהליך ושיתעדו את הסיפור שלי. ברגע שרועי הציע לי להשתתף בתכנית, שמחתי מאוד שאכפת לו ממני ושמעניין אותו לשמוע את סיפור חיי. אני מקווה שהסיפור שלי ייגע באנשים שיראו אותו, ואני מקווה שלכל סבא וסבתא תהייה את ההזדמנות לשבת ביחד עם הנכד שלהם ולספר להם על חייהם.

מילון

פַצְ'קְרַיִי
פירוש מתוך מילוג: נאמר על אוכל: דורש הרבה התעסקות וגורם לכלוך ובלגן הפירוש מאת סבתא שלי: בלאגן, דבר שנמעך

בית נקופה
בֵּית נְקוֹפָה הוא מושב הממוקם באזור הרי ירושלים בסמוך לאבו גוש, ושייך למועצה אזורית מטה יהודה. המושב הוקם בשנת 1949 על ידי שבעה זוגות אשר עלו מיוגוסלביה לאחר מלחמת העולם השנייה. בהמשך צורפו אליו עולים ממרוקו. הוא משתייך לתנועת המושבים. (ויקיפדיה)

סְלִיק
"סְלִיק" הוא מחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לשלושת בנותיי נולדו ילדים, וכיום אני סבתא לשבעה נכדים ונכדות יפים ויפות“

”מעל לבית שלי היה סליק של ההגנה, כל ערב לוחמים עברו דרך הבית שלי לקחת נשק ותחמושת“

הקשר הרב דורי