מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים בתוך גאורגיה

עם סבא בתכנית הקשר הרב דורי
נופי גאורגיה היפה
הקשר בין היהודים והגויים בגיאורגיה

שמי שי שטאשוילי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ואני מביא את סיפורו של סבי יהודה ברידזה, לו אנו קוראים יורה. סבי נולד בגאורגיה בעיר גורי בשנת 1953 ועלה לישראל בשנת 1972. סבא סיפר לי על ילדותו ובגרותו בגאורגיה ועל הקשר שהיה להם עם תושבי המקום שלא היו יהודים.

סבא יורה מספר:

אנחנו בתור יהודים תמיד היו מבדילים אותנו בין הגויים. אף פעם לא היה לנו שקט, תמיד היו נותנים לנו להרגיש פחותים "הורדת ראש". היו מגבילים אותנו בלימודים, לא רצו שאנחנו נתקדם.  לא אהבתי שזלזלו בי ובגיל מסוים החלטתי לצאת מבית הספר וללכת ללמוד את מקצוע הבנייה. את הלימודים סיימתי בציונים גבוהים מאוד.

נופי גאורגיה היפה, בה נולד וגדל סבא

תמונה 1

לאחר שסיימתי את לימודי המקצוע, בדיוק התחילה העלייה הגדולה לארץ ישראל. הצטרפנו  גם אנו עם כל המשפחות לעלייה זאת.

עליית יהודי גאורגיה

"ביולי 1971, קבוצה של יהודים גאורגים קיימו שביתת רעב בחזית בית הדואר במוסקבה. מאבקם של יהודי גאורגיה הוביל לשינוי היסטורי בעמדת השלטונות הסובייטים, ובמהלך שנות ה-70 החלה עלייה מסיבית לישראל. כ-30,000 יהודים גאורגים עלו לישראל, וחלקם למדינות אחרות. כ-17 אחוזים מיהודי ברית המועצות עלו לארץ בתקופה זו. מספר היהודים בגאורגיה ירד מ-28,300 בשנת 1979 ל-24,800 ב-1989. בשנת 1991 הכריזה גאורגיה על עצמאותה. מאז עלו לישראל כמה אלפי יהודים גאורגים. בשנת 1993 הוערך מספרם של היהודים בגאורגיה ב-14,500 איש". (ויקיפדיה)

בארץ, היה קשה להסתדר מבחינת ידיעה והבנת השפה העברית. לא ידענו כמעט לדבר ולכתוב בעברית. עקב זאת הצטרפנו ללימודים באולפן שפתחו עבור העולים החדשים. היה לנו מאוד קשה ללמוד את השפה העברית. אחרי כמה חודשים של לימוד התחלנו להבין את השפה. התקבלתי לעבודה בעיריית נהריה במחלקת בנייה, בתחום שאותו למדתי בגאורגיה

הזוית האישית

שי שטאשוילי: אני מאוד נהנתי לעבוד עם סבא שלי. למדתי וראיתי שיש הרבה דברים שהוא יודע ואני לא יודע. אני חושב שזה היה נהדר לעבוד עם סבא שלי ואני מאחל לו שיהיה לו רק טוב.

סבא אמר שהוא מאחל לי שאהיה תלמיד טוב ושאביא ציונים טובים, ושאתקבל ללימודים בטכניון למקצוע שאני אוהב. שאמשיך ללמוד ולעבוד במקצוע שאני הכי אוהב, במקצוע אזרחות. כמו כן הוא מאחל לי שאקים משפחה ואדאג לכל הצרכים שלה.

 אני וסבי בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

 

מילון

גאורגיה
גֵּאוֹרְגִיָה (בגאורגית: საქართველო (מידע · עזרה), תעתיק עברי: סַכָּרְתְבֵלוֹ), המוכרת בעברית גם כגְּרוּזְיָה על פי השם הנהוג ברוסית וכגורג'יה על פי הערבית, היא מדינה באירואסיה, בעבר הקווקז לחופו המזרחי של הים השחור. למדינה גבולות עם רוסיה מצפון, עם אזרבייג'ן במזרח, עם ארמניה וטורקיה בדרום, ובמערבה הים השחור. ויקיפדיה

עליית יהודי גאורגיה
ביולי 1971, קבוצה של יהודים גאורגים קיימו שביתת רעב בחזית בית הדואר במוסקבה. מאבקם של יהודי גאורגיה הוביל לשינוי היסטורי בעמדת השלטונות הסובייטים, ובמהלך שנות ה-70 החלה עלייה מסיבית לישראל. כ-30,000 יהודים גאורגים עלו לישראל, וחלקם למדינות אחרות. כ-17 אחוזים מיהודי ברית המועצות עלו לארץ בתקופה זו. מספר היהודים בגאורגיה ירד מ-28,300 בשנת 1979 ל-24,800 ב-1989. בשנת 1991 הכריזה גאורגיה על עצמאותה. מאז עלו לישראל כמה אלפי יהודים גאורגים. בשנת 1993 הוערך מספרם של היהודים בגאורגיה ב-14,500 איש. ויקיפדיה

ציטוטים

”היו מגבילים אותנו בלימודים, לא רצו שאנחנו נתקדם. “

הקשר הרב דורי