מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים איש מע"צ

עוז וחיים
סלילת כבישים בנגב
חיים מלאי פעילות למען המדינה בעבודתי זו

שמי חיים סבא של עוז חיים,
אנו משתתפים יחדיו השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "נפתלי".
 
קראו לי חיים כך בגלל שתי סיבות. האחת היא, סבא שלי מצד אמא שלי שמו היה הרב חיים והשנייה לי
היה אח בוגר, גדול ממני בשנה, שנפטר ושמו היה נפתלי. הוריי רצו שלי יהיו חיים ארוכים ובריאים וזאת הייתה
הסיבה הנוספת.
אני  יליד התש"ח (1948) , בן שני למשפחה בת 10 ילדים להורים דתיים וציונים שרצו להגשים עלייה לארץ הקודש. ואכן לאחר מספר ניסיונות שנדחו עלו ארצה בשנת 1956, תוך כדיי מבצע סיניי. הם נשלחו , הישר לנגב, לאזור חבל לכיש. למושב נעם.
 
לאחר כארבע שנים עברו לעיר טבריה, עיר הקודש (בעיר נימצא קברו של רבי מאיר בעל הנס).
למדתי בבית ספר יסודי בטבריה ובתיכון בירושלים. לצערי,  לא סיימתי לימודי בתיכון , עקב רצונו של אבי שאלמד בישיבה חרדית. אני סירבתי , בסופו של דבר השלמתי את לימודיי בתיכון ערב ובעבודה במסגרת תג"ת.
 
בצה"ל עשיתי שירות מקוצר עקב נכות ברגל מילדותי, אולם שירתתי במילואים לאורך עשרות שנים עד לשחרורי מצה"ל בדרגת סמל.מ.א 2711347 . עבדתי במע"צ לאורך 38 שנים רצופות בתפקידים שונים ורבים.
החל מפקיד כבישים,  המשך כראש קבוצה, מנהל עבודה כבישים, מפקח כבישי פיתוח. וב 10 השנים האחרונות עד לפרישתי,  עבדתי כמנהל אזור צפון ביחידת אחזקת כבישים .תפקיד מאתגר, מלא אחריות,
הדורש ידע של כל סוגיי האחזקה. "אחזקה שוטפת, מונעת ותכנונית".
בעבודה הזאת הייתה לי אחריות לאחזקת כ-650 ק"מ לאורך. מאלמגור ועד מטולה וכן כל צפון רמת הגולן. העבודה דרשה שעות רבות של עבודה. מידיי יום ביומו לערך מהשעה חמש לפנות בוקר ועד לשעה שבע בערב. עבדנו כל השבוע מיום א-ו,  ולפעמים גם בימי שבת (במקרים דחופים). עבדנו בכל עונות השנה, בגשם בשלג, שרב ובחמסין.
בתפקידי זה , הייתי אחראי באופן ישיר על פינוי שלגים, הן בגליל העליון והן בצפון רמת הגולן . עבודה מאתגרת וחשובה, לדאוג לזרימה חופשית של תנועה באזורים המושלגים.  לחיות עד כמה שאפשר חיים שגרתיים. כמובן של זה, דרש היכרות מצוינת עם השטח, הכנת הציוד הכבד הנדרש, צוותי-עבודה ופיקוח עליהם.
על עבודתי זו, קיבלתי  ציוני שבח ומכתבי תודה מצה"ל ומקיבוצי וישובי האזור וכן מכפרי הדרוזים שברמה.
 
 
לסיכום 38 שנות עבודה רצופות מעניינות מאתגרות ומלאות סיפוק. לצערי,  סגרו את מע"צ בהחלטת ממשלה והקימו את החברה לדרכים מע"צ החדשה.  על אף שיכולתי להמשיך בחברה החדשה העדפתי לצאת לגמלאות ולהיות יותר עם אשתי ילדיי נכדיי ונכדותיי.
מע"צ החדשה: החברה הלאומית  לדרכים בישראל בע"מ
 
תמונה 1
 
כעת אספר מעט על חיי הנישואים את סילבי אשתי הכרתי באירוע חתונה של מכר משותף. היא הייתה בת 17 שנים ואני  הייתי בן 20 שנים. במבט הראשון הרגשתי פרפרים בלב, ידעתי שאני מאוהב. ניגשתי אליה
בהיסוס רב, הזמנתי אותה לרקוד. מאז ועד היום במשך 45 + שנים אנחנו נשואים, אוהבים, חברים, הורים וסבים. כל אירוע בחיים שימחה, טרגדיה, טיולים בארץ ובחו"ל, נישואי הבן ושתי הבנות, לידת הנכדים והנכדות. הכל הכל…ביחד תמיד ביחד. באהבה ובהבנה.
 
מעט אודות סילבי אשתי, אישה יפיפייה, הן פיזית והן מנטלית ונפשית. אישה ישרה והגונה, שאומרת ממש הכל בפרצוף גם לאוהבים, וגם לאלה שפחות. סילבי טבחית מעולה! ועל כך יכול להעיד הנכד שלנו עוז חיים, היושב לצידי. כמו גם כל המכרים, הידידים ובני המשפחה.
 
הילדים שלנו: הבנים והבנות שלנו, אנו הורים לחמישה ילדים שלושה בנים ושתי בנות. הבכור אבישי בן 44 שנים, אדם איכותי, בעל עבר קרבי ביחידת גבעתי , כיום נשוי בפעם השנייה ואב לשתי בנות תאומות יפות ומקסימות (הופיעו בפרסומת לתרומת שער של פנטן).  יהל והילה, שזמן ההפרש ביניהן בשעת הלידה היה חמש דקות בלבד. הן ספורטאיות שוחות, צוללות, רוקדות ומדגמנות במיוחד בבית ובכיתה. בקיצור נכדות מקסימות הגורמות אושר רב!
 
הבן השני עופר ז"ל נפטר כשהוא בן 34 שנים בלבד. טרגדיה נוראה שמלווה אותנו עד היום ולכל ימיי חיינו.
עופר היה בנאדם יפה תואר, ספורטאי , אדם חזק ביותר פיזית, פיקח מאוד. הוא עבד מספר שנים בבנק הפועלים. נשים אהבו אותו מאוד,והיו רבות כאלה.  לצערנו, חייו הסתיימו בטרגדיה (התאבדות). הוא לא הותיר אחריו יורש. נשארו לנו ממנו רק זיכרונות רבים, גם טובים גם רעים, אותם אני נמנע לפרט.
 
הבת מיה נולדה במלחמת יום הכיפורים ביום הפסקת האש בתאריך:  25.10.73. בזמן שאני הייתי מגוייס
כאיש מילואים, כמו רוב הגברים בעם ישראל. שמעתי אז את הרמטכ"ל שלנו , דדו מכנה את מלחמת יום הכיפורים, הוא קרא למלחמה "מלחמת יום הדין" , מכאן  בחרנו את השם מיה ראשי תיבות של : מלחמת יום הדין.

מילון

מע"צ
מע"צ היא חברה ממשלתית האחראית לפיתוח תשתיות הכבישים בישראל. החברה עוסקת בתכנון, פיתוח ואחזקת מרבית הכבישים הבינעירוניים בישראל, לרבות מחלפים וגשרים.

ציטוטים

”היו לי שלושים ושמונה שנות עבודה רצופות מעניינות מאתגרות ומלאות סיפוק.“

הקשר הרב דורי