מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייל צעיר מול כדורי האויב

סבא יעקב ואני ביום הולדת שלי
סבא יעקב בגיל 22 (אחרי השחרור הצבאי)
סיפורו של יעקב בקשי במלחמת ההתשה

מלחמת ההתשה – רקע

"מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים". (ויקיפדיה).

סבא יעקב מספר:

"בשנת 1969 כחודשיים לפני סיום שירותי הצבאי, כאשר שירתתי בגדוד קשר ארצי, ערב אחד קיבלנו קריאה על גיוס כעשרה "חברה" מהיחידה, סיפחו אותנו ליחידת התותחנים. נסענו לאזור קריית גת היינו כמות גדולה של חיילים. קיבלנו הוראה לרדת לסיני. התמקמנו כשבעה קילומטר לפני התעלה ואז בשעות 2 בצהריים הייתה התקפה מתואמת לכל אורך גזרת התעלה.

מטוסי חיל האוויר בשיתוף יחידת התותחנים הפגיזו  לכל גזרת התעלה. בשעות אחר הצהריים כאשר השמש עמדה לשקוע לפתע הגיחו שלושה מטוסי סוחוי והתחילו לירות עלינו במקלעים היינו בשטח פתוח, לא היה מקום להגן על עצמנו שכבנו על הרצפה התפללנו לאלוהים שהכדורים לא יפגעו בנו לאחר כמה דקות הופיעו מהמרומים שלושה מטוסי חיל האוויר ופגעו בהם, אז נשמנו לרווחה.

אירוע זה אני לא אשכח, הייתי בחור צעיר לפני שחרור. את הראש הכנסתי כמה שיותר באדמה והתפללתי לשם שיציל אותי וברוך השם צלחתי את אירוע מלחמת ההתשה בבריאות שלמה.

הזוית האישית

קבוצת התלמידות: היה כיף לשמוע את הסיפור של יעקב (סבא של מורל) למדנו כל מיני דברים על עברו ועל הסיפור שהיה לו בצבא. הכרנו אותו יותר לעומק ולמדנו יותר. הבנו שהייתה תקופה קשה באותם שנים זאת הייתה מלחמת ההתשה לפי דברי יעקב כמעט כל יום היו נהרגים חיילים באזור התעלה.

סבא יעקב: היה כיף לעבוד עם כל הילדות החמודות. ילדות שמקשיבות ומוצאות עניין באותה תקופה. אני מקווה שלמדתם על כל התקופה משנות ה – 50 עד שנות ה – 70. היה מאוד מעניין ואשמח מאוד ללמד אתכם כל התקופות הקשות שעברנו במדינה שלנו מששת הימים עד מלחמת יום הכיפורים.

מילון

סיפחו
צרפו, חיברו ביחד

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים.

ציטוטים

”"את הראש הכנסתי כמה שיותר באדמה והתפללתי לשם שיציל אותי"“

הקשר הרב דורי