מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מנחם שריר

אני וסבא בשלבי התיעוד של הקשר הרב דורי.
סבא בטיול בגולן ומשקיף על הנוף.
ילדותו, נעוריו ובגרותו

לסבי קוראים מנחם והוא קרוי על שם אח של אבא שלו שנהרג בשירותו בצבא הבריטי במדבר המערבי במלחמת העולם השנייה. שם המשפחה המקורי של סבא שלי הוא שטראוס והוא שונה לשריר כשצור הבן שלו נולד. לשריר יש משמעות גדולה, המושג שריר שווה קיים!

סבי נולד בארץ בתל אביב בבית יולדות בבלינסוןבפתח תקווה, בשנת 1941 בתאריך 29 למאי והוא לא מציין את ימי ההולדת שלו, כי לפי דעתו הוא לא תרם כלום לאירוע הזה ולכן הוא לא רוצה לחגוג אותו.

ולסבי יש אחות אחת בשם יעל, שגדלה ממנו בארבע שנים והוא לא הרגיש יחס שונה. לסבי היו המון זכרונות ילדות אבל רק שניים מהם נחקקו לו בזכרון, הראשון: גמלים החוצים את נחל הירקון רגלית, בתוך המים עם ארגזי זיף זיף (חול ים) על הדבשת בשביל הכנת בטון לבניית תל אביב.

הזכרון השני: סבי חווה עוצר של הבריטים בתל אביב שהניחו קונצרטינות של תייל למרכז הכביש וסבי הפרחח רצה לעבור את המתחם אז הוא השתחל בתוך גדר התיל והצליח להימלט מהעוצר.

סבי גר בבית מגורים רגיל של שלוש מקומות על גדת הירקון. אחד מתחביבי סבי היו לשחות ואפילו פעם אחת הוא שחה לעבר אונייה רחוקה שעגנה בנמל תל אביב עש שהשוטרים הגיעו וניסו לתפוס אותו והוא ברח והלך ברגל מתל אביב עד שיכון דן. סבי למד בגימנסיה עירוני ד' ארבע שנים.

סבי עבר הרבה תקופות ומקרים בחיו אבל רק שניים היו הכי עצובים או הכי משמחים בעייניו, האירוע הכי משמח: סבי הצליח להציל את כל שכבתו בטיול שנתי כאשר טעתה במדבר יהודה והמורים לא ידעו איפה הם נמצאים אבל לעומת זאת רצו גם להעיף אותו מבית הספר בגלל המקרה.

לאחר עם תום נעוריו התגייס לצבא ליחידת 8200 במודיעין ולחם במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה, במלחמת יום כיפור ובמלחמות לבנון וחווה את כל שאר המלחמות כשלא היה בשירות צבאי (בתור ילד את מלחמת השחרור ובתור נער את מלחמת קדש ובתור בוגר את כל שאר המלחמות…)

לאחר שירות סדיר ו20 שנה בשרות בצבא קבע, החליט שהוא רוצה להתמודד בעצמו ולא במסגרת צבאית, עם החיים. לאחר הצבא הוא הצטרף לעבודות בנייה בתור תפסן (מי שמסדר את תבניות העץ במהלך בניית בית) בזמן שירותו הצבאי בקבע, בגיל 24 הוא התחתן עם נעמי קרול בשנת 1965. כשהיה בן 25 בנו הבכור נולד ובגיל  28 עוד בן נולד ובגיל 30 עוד בת נולדה ובן הזקונים שלו נולד כשהיה בן 35 .

סבי עכשיו בגמלאות, אבל לפני שיצא לגמלאות עבד בצבא (20 שנה) ואחר כך במערכת החינוך (18 שנה) ואף היה מנהל.

לסבי יש 4 ילדים שלושה בנים ובת ו – 13 נכדים – כל אחד יותר מוצלח מהשני!

מאז שיסבא יצא לגמלאות הוא הפסיק לעבוד עבור כסף והתחיל להתנדב, זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך של הוא מתנדב בארגונים מסויימים וזה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהוא עוזר לילדים שלו בבייביסיטר ובעוד כמה מטלות.

סבא שלי, מנחם – נוף ארץ ישראלי

תמונה 1

הזוית האישית

שמי אלון שריר ואני העלתי את סיפורו של סבי מנחם.

מילון

אל"מ
סבא היה בצבא מפקד יחידת משנה ביחידת 8200

ציטוטים

”"נפגשתי עם סבתא בטיול עם חבורה מיוחדת במינה שנקראת 12 המרגלים"“

הקשר הרב דורי