מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא מיכאל דיין

אני עם סבא שלי ברכבל
סבא שלי בצעירותו
על שמו של סבא ועל מהלך חייו

שמי מיכאל דיין. השם מיכאל פירושו מלאך, מי כמו אלוהים, ההורים שלי אהבו את השם. פירוש שם משפחתי דיין – שופט. נולדתי בתאריך 3.8.1949, נולדתי בעיר בוקרשט ברומניה וחייתי בה כשהייתי ילד. כיום אני גר היום בהוד השרון. עליתי לארץ בשנת 1961.

אבא שלי היה רוקח וגם קצין בצבא הרומני לפני שהקומוניסטים כבשו את רומניה, היה לו בית מרקחת פרטי. בארץ הוא עבד עד גיל פנסיה בקופת חולים ולאחר מכן עבד בבית מרקחת פרטי. אימא שלי הייתה עקרת בית. הם עלו בגיל יחסית מבוגר לישראל, אבל שמחו מאוד על העלייה ונקלטו היטב בארץ.

הילדים שלי הם: הבכורה היא שרון והצעירה ענת (אימא של רום). יש לי שישה נכדים. אני מנכ"ל חברת GES העוסקת בהתפלת מים, טיפול בשפכים וכימיקלים. לפני זה הייתי מנכל "עשות" אשקלון. לפני זה הייתי מנכ"ל טמבור, ולפני זה הייתי קחש"ר (קצין חימוש ראשי).

ילדותו של סבא

גדלתי ברומניה בבוקרשט עד גיל 11 ברומניה למדתי עד כיתה ד' ותהליך העלייה לארץ לקח שנה. כשנכנסתי לכיתה ז' לבית ספר בארץ ידעתי חשבון יותר טוב מכל הילדים בכיתה ויצאתי תלמיד מצטיין כבר בכיתה ז', למרות שלא ידעתי עברית. בגיל 11 עליתי לארץ לעיר אשקלון. למדתי בשכנות העתיקות, אהבתי ללמוד גאומטריה, חשבון ופיזיקה.

בתור ילד אהבתי לשחק כדורגל ולטייל בהרים. התחביב שלי היה לאסוף בולים. אני אוהב לאכול עוגת קרמשניט.. זכור לי כשעלינו לארץ הזמינו אותנו לצופים והיו שם ילדים שנולדו בארץ והם לא קיבלו אותנו. בבר מצווה אני זוכר שעשינו בבית כנסת והיות והוריי לא היו דתיים זו הייתה הפעם הראשונה שהייתי בבית הכנסת.

נערות וחיי הבגרות

למדתי בתיכון באשקלון, קיבלתי רישיון בגיל 18. בצבא הייתי מהנדס בחיל חימוש, סיימתי את השירות הצבאי כקצין חימוש ראשי, בדרגת תת אלוף. שירתי במשך 30 שנה. במלחמת יום כיפור בדרום רצו לעבור להשיק את התעלה עם גשר גלילים שנתקע בחולות של סיני, היות ולא הצליחו קראו לי לנסות לעזור להתגבר על הבעיה הטכנית.

אשתי ואני הכרנו בצבא, כשהתגייסתי רותי שאלה בני מחזור שלי אם הם מכירים משהו נחמד, אז חבר שלי אמר לה שהוא מכיר משהו מיוחד בשבילה, ואז התחלנו לצאת. חוויות מהחתונה: סבתא רצתה שאני אהיה יפה ושזוף אז הלכנו לים ויצא לי הרפס בשפתיים, בכל תמונות החתונה אני עם הרפס.

נסענו לארה"ב ללימודים מטעם הצבא, אני רותי ושרון בתי הגדולה, אז כבר רצינו להביא עוד ילד אבל סבתא התעקשה שהיא לא מוכנה ללדת בחו"ל אז חזרנו לארץ.

מלחמץ יום הכיפורים

השתתפתי במלחמת יום הכיפורים והייתי בדרום ליד התעלה בימים הקריטיים של קרבות בלימה וניסיון של צה"ל לחצות את התעלה על מנת לתת מכה מנה חזקה למצרים בשטחם. הרגשתי באותם ימים שאני נלחם על עצם קיומה של המדינה ולשמחתי הצלחנו למרות קשיים רבים לחצות עם טנקים לצד המצרי את התעלה וזה היה מהלך ששינה את פני המלחמה בדרום.

השתחררתי מהצבא בגיל 50 דרגה תת אלוף. תמיד כשהייתי בטנק הרגשתי הרגשה של ביטחון ושל להיות מוגן.

הזוית האישית

רום: למדתי המון על המשפחה והיה לי כיף לעבוד עם סבא. גם לסבא היה כיף לעבוד איתי.

מילון

מיכאל (מלאך)
המלאך מיכאל הוא דמות יהודית מיתולוגית, המופיעה בקבלה היהודית ובאמונות העממיות הנחשב כשרם של ישראל. משמעות השם בעברית היא "מי כאל", כלומר שבח לאל שאין כמותו. השם "מיכאל" בגרסותיו השונות (כדוגמת מייקל או מיכאיל) נפוץ מאוד בעולם כשם פרטי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד כשהייתי בטנק הרגשתי הרגשה של ביטחון ותחושה שאני מוגן“

הקשר הרב דורי