מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא יעקב הרביץ

סבתא פנינה עם הנכד עומר
סבא יעקב ז"ל
סבתא פנינה מספרת על אביה.

אבא שלי, סבא רבא יעקב הרביץ, נולד במצ'יוב שבפולניה בשנת 1918 התרע"ט. נשאר יחיד מכל משפחתו, כולם נספו בשואה- הורים ואחים.

אבא עלה לארץ לבד ובשנת 1943 קיבל תעודת התאזרחות מממשלת פלשתינה (א"י) מהנציב העליון.

אבא למד משחר נעוריו בישיבות הגדולות בגולה "לודמיר" ו"ביאליסטוק" שבפולניה, וכשעלה לארץ למד בישיבת "בית יוסף" בת"א. יגע ועמל בתלמודה של תורה וזכה והגיע להוראה. הייתה לו הסמכה לרבנות משנת תש"י ע"י גדולי הרבנים בארץ.

זכה בעצמו לשמש כראש ישיבת "יאדוב" בחו"ל וגם בעיר רחובות.

בעיר רחובות היה מנהל בי"ס "תושיה" שבזרנוקה (היום קרית משה), הרבה להעביר שיעורי תורה למבוגרים בשעורים קבועים. אבא היה מנהל בי"ס תושיה הרבה שנים. אהב את תלמידיו ואת צוות המורים שהיו לו כמשפחה.

הייתה בזרנוקה משפחה ערבית משפחת אבו, שלמדו אצל אבא בבי"ס והיו מאוד קשורים אליו, חלק מהמשפחה התגיירה, אחד הבנים נהרג במלחמת לבנון ונקבר כחלל צה"ל. חלק עזבו ולא נשאר אף אחד ברחובות.

אבא לא סיפר מעולם אף מילה על השואה לא דיברו על זה בבית. כל משפחתו נספתה הורים ואחים. היום בדיעבד חסרה לי הרבה אינפורמציה על התקופה ואין את מי לשאול וחבל. אנחנו דור שני ושלישי ולא יודעים על עברו, אולי מישהו בעקבות הכתבה יגלה עליו משהו …אשמח מאוד למידע.

אבא היה אדם צנוע ישר והגון, אהב את הזולת, התנהג בכבוד לכל אדם וגם תלמיד חכם.

יהי זכרו ברוך!

 

הזוית האישית

עומר: אני זוכר את הסיור לבית התפוצות, ראינו הרבה דגמים של בתי כנסת במקומות שונים בעולם. זה היה מאוד מעניין והכרתי בתי כנסת שונים מהעבר. אני מאחל לסבתא אריכות ימים ובריאות איתנה עם סבא יאק!

סבתא פיני: נהניתי לבלות עם עומר ב"זמן איכות" ביחד, רק שנינו. אני מאחלת לנו שנמשיך ליהנות ביחד עוד הרבה שנים.

מילון

זרנוקה
קרית משה

ציטוטים

”סבא רבא שלי היה רב ומנהל בית ספר, כמו בית ספר שאני לומד בו היום.“

הקשר הרב דורי