מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא אורי השובב

סבתא נורית והנכדה ניצן רווה
סבא אורי מתחפש למלכה
שורשיו של סבא אורי רווה ז"ל

סבא היה ילד סקרן ושובב. 
 
לאחר גן הילדים  למד בבית ספר המשותף בתל מונד, לאחר מכן במקווה ישראל. לאחר מקווה ישראל שירת בנחל והיה מראשוני היאחזות עין גדי לאחר השחרור עבד במפעלי תובלה בציוד כבד.
 
בנובמבר 1957 סבתא וסבא התחתנו וגרו בבאר שבע. לאחר מספר שנים החליט שהוא רוצה לחזור למושב לעבוד בחקלאות ולעזור להורי סבתא לתחזק את המשק. בשנת 1995 סבא חזר לעבוד על אוטובוס ועבד במסגרת צבאית. בשנת 2000 עבד כנהג אוטובוס בלב השרון והיה סבא של כל הילדים. במקביל התנדב לעבוד כל יום שישי ובחופשים  במוזאון הטרקטורים בעין ורד עד כ-4 חודשים לפני מותו. 
 
סבא בגן הילדים
שסבא היה בגן היה ילד מאוד פעיל וחברותי. סבא  השתתף בכל החגיגות. בנוסף לכך היה מאוד שובב, ומידי פעם היו סוגרים אותי במחסן.סבא וחבריו בבי ספרסבא וחבריו יאיר בן ציוני, צורי שגיא זאב לפיד וחיים קוסקא למדו אחר הצהריים כי הפריעו לכל ילדי בית ספר ללמוד. לבית ספר סבא וחברי רכבו על חמורים וקשרו אותם לאורך גדר בית הספר ליד הפרדס, מידי פעם סבא היה יוצא מהשיעור ומתיר את החמורים. באחד הימים סבא וחבריו קפצו לבריכת המים ליד הפסל בתל מונד את בגדיהם השאירו ליד הבריכה ושיצאו מהבריכה לא מצאו את הבגדים ונאלצו לרוץ הביתה עירומים.  
 
ילדותו של סבא
לאחר הלימודים סבא עבד במשק הוריו רפת, לול וירקות.לסבא לא עשו בר מצווה כי בשנת 1947 פרצה מלחמת העצמאות והחלו התקפות על הישובים. סבא וחבריו רצו בין תעלות קשר למשלטים להעביר הודעות בין משלט למשלט. זאת לא הייתה תקופה לחגיגות.
מקווה ישראל
לאחר גמר הלימודים בתל מונד סבא עבר ללמוד במקווה ישראל. במקווה ישראל סבא הכיר ילדים מכל קצות הארץ והם יצרו שם הווי מיוחד, ריקודים ,שירים, התפלחות לסרטים, השתוללות, לפעמים לימודים.
 
צבא – בגלל האזמה של סבא – פתחו את מעיינות עין גדי
בגמר הלימודים התגייס לצבא לנח"ל והיה מראשוני מקימי היאחזות עין גדי שהוקמה לאחר שחרור מבצע עובדה. במרחק 11 ק"מ מעין גדי היה קטע ריח חזק של גופרית שדמה לריח של ביצים מסריחות. חברי היאחזות סבלו מאוד מהחום מהלחות ומאקזמות בכל חלקי הגוף. סבא באחת מנסיעותיו טבל את רגליו במים המסריחים הללו. ובלילה לפני השינה שם לב שאין לא יותר אקזמות ברגליו למחרת סיפר לחברי היאחזות וכולם יצאו עם אתי חפירה וטוריות למקום, חפרו בורות ומלאו אותם במים. חברי היאחזות טבלו את עצמם במים המסריחים ונרפאו מכל האקזמות והגירודים. שנודע הדבר למפקד ביקש מסבא למלא צנצנות עם מים ולצייר מפה של האזור, את הצנצנות שלחו לאוניברסיטת ירושלים ובזכות התגלית הזו הקימו את מעינות עין גדי, וכל זה בזכות האקזמה ברגליו של סבא אורי. לפני מספר שנים נהרסו המעיינות בגלל הבולעניים.      
 
חתונתם של סבתא וסבא בנובמבר 1957 סבתא וסבא התחתנו וגרו בבאר שבע. מפעלי תובלה לאחר שסבא השתחרר עבד במפעלי תובלה בב"ש בציוד כבד [הובלות לצבא ולחברת חשמל].אגדלאחר נישואיו לסבתא בשנת 1957 עבד באגד ב"ש על קו מעלה עקרבים וים המלח. העבודות האלה היו בתקופת הפדיונים, תקופה מאוד קשה.
 
חזרה למושב
בשנת 1960 סבא וסבתא החליטו לחזור למושב להיות יותר קרוב להוריהם קנו משק במושב סבא החל לגדל ירקות, עופות,יענים, נטע פרדס ובמקביל עבד על המשאית של מושב חרות.
 
הקמת המשפחה
ביחד עם סבתא בנו את ביתם וגידלו את ילדיהם סמדר, יעל ורמי.  היום גרים במשק סבתא רמי ומשפחתו. סבא מאוד שמח שרמי נישאר במשק שמח עם נכדיו. בחרות גרה גם יעל ומשפחתה ,סמדר גרה בנתניה ועובדת בלב השרון כך שכל בני משפחתו היו בסביבתו וסבא היה מאוד מאושר. כשסבא חלה הנכדים והילדים היו מסביבו כל הזמן עד רגעיו האחרונים ולא היה אדם מאושר ממנו.
 
הווי
סבא וסבתא אהבו מאוד לטייל בארץ ובעולם, אהבו לשיר ונסעו בכל הארץ לערבי שירה וגם להצגות. סבא אהב מאוד להיות עם נכדיו לשחק לספר סיפורים, לעזור להם בלימודים ובעיקר להכין להם שניצל , אורז ,סלט וחביתיות, וכמובן לקנות להם ממתקים שהם אוהבים, לטייל איתם בטרקטור בשדות. כשגדלו לימד אותם נהיגה בטרקטור.
 
סבא מאוד אהב ללכת למוזיאון לתקן טרקטורים ישנים לנסוע איתם לתערוכות ולקשקש עם החברים. מוזיאון הטרקטורים סבא הלך למוזיאון הטרקטורים כל שבוע עד חודש ליפני מותו. מותו של סבאסבא אורי חלה בתחילת יולי 2015 וניפטר בפבואר 2015.כל זמן מחלתו ילדיו ונכדיו היו בסביבתו גם ברגעיו האחרונים בב"ח עמדו לידו הוא דיבר איתם וביקש מהם לשמור על סבתא והמשפחה. כולנו זוכרים את סבא אורי סבא טוב אוהב מלא שמחת חיים עד רגעו האחרונים. 
 
הקשר הרב דורי
משוב של ניצן הנכדה
"נהניתי מאוד לעבוד עם סבתא.למדתי והכרתי סיפורים חדשים ודברים חדשים על סבא שלי שלא הכרתי. מאוד נהניתי שסבתא לקחה את העבודה ברצינות". 
 
משוב של נורית הסבתא
"נהניתי מאוד אף שהיה לי קשה לשחזר בקצרה את חייו של בעלי אורי וסבא של ניצן שניפטר ליפני כשנה וחצי. אורי היה מאוד קשור לניצן וניצן הייתה מאוד קשורה לסבא אורי. ניצן היא נכדתנו הקטנה שגדלה ביחד איתנו בחצר המשק.נוסף לנ"ל נהניתי מאוד לעבוד עם נכדתי בבית ספר ולהיזכר במעט בתקופה שאני הייתי תלמידה [שובבה מאוד] בבית ספר המשותף של במושבים ותל מונד. בתל מונד לפני כ- 70 שנה .
 
תשע"ו, 2016
מורה מובילה אילת שחק

מילון

אגד
אגד - אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בישראל בע”מ" היא אגודה שיתופית קואופרטיב המפעילה תחבורה ציבורית בישראל, בייחוד אוטובוסים. אגד היא מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, ואחת מחברות התחבורה הציבורית הגדולות בעולם.‏[1] בישראל היא מספקת כ-55% מכלל שירותי התחבורה הציבורית במדינה.

ציטוטים

”סבא מאוד אהב ללכת למוזיאון לתקן טרקטורים ישנים לנסוע איתם לתערוכות ולקשקש עם החברים“

הקשר הרב דורי