מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של יוסף אופנהיים

יוסף אופנהיים
התלמידה מיכל עוזרי
יוסף אופנהיים מספר את קורותיו מאז עליתו ארצה מקובה

יוסף אופנהיים, נולד בקובה, כשהיה בן 24, בשנת 1959 יוסף, הוריו והאחים והאחיות שלו הגרו מקובה לארצות הברית, ומארצות הברית עלו ארצה באמצעות אונייה.

הוריו התיידדו מאוד עם זוג הורים דתי, יוסף והוריו לא היו דתיים באותם תקופה, אך הוריו שמרו מסורת. זוג הדתיים שמשפחתו של יוסף התיידדה איתם שאלו את הוריו של יוסף אם הם רוצים שיוסף יבוא איתם לחיפה לכמה ימים ואז הם יחזירו אותו. הוריו של יוסף הסכימו. באותו הזמן אחיו הגדול של יוסף היה חילוני לחלוטין ונסע לקיבוץ "דן" להתגורר שם.

זוג הדתיים לקחו את יוסף והם נסעו ישר לבני ברק למרות שהם אמרו שהם ייקחו אותו לחיפה. הם היו אצל משפחה, זוג שרק התחתן ללא ילדים. יוסף היה רק אצלם בזמן ששהה בבני ברק. לאחר כמה ימים אביו של יוסף הגיעה לחיפה למקום שבו קבעו עם זוג ההורים להיפגש כדי שיוסף יחזור להוריו, הם נפגשו ויוסף לא הגיע, אבא של יוסף התרגז ואמר שילך למשטרה. זוג ההורים אמרו לו שלא צריך משטרה, דיברו לליבו של אביו והרגיעו אותו.

באותו הזמן אחיו הגדול של יוסף כל הזמן הזמין את ההורים לבוא לקיבוץ דן, שם הוא גר ולגור עמו. ההורים עברו לקיבוץ דן ואילו יוסף נשאר לגור בבני ברק ולא הלך לקיבוץ.

הוריו של יוסף הגיעו לקיבוץ ולא אהבו את החיים בקיבוץ בכלל, בגלל האווירה החילונית. באותו הזמן יוסף נשאר אצל המשפחה בבני ברק כמה שבועות. הוריו של יוסף חזרו מהקיבוץ ונציגי הסוכנות (שטיפלו בעולים חדשים), הבטיחו להם שידאגו להם לדירה. וכך היה. הם נתנו להם דירה ברחוב "טסלר 14".

יוסף עדיין נשאר לגר אצל הזוג ללא הילדים, אבל מידי פעם היה הולך לדירה של הוריו לעזור מעט לאבא שלו. באותו הזמן יוסף היה בן אחת עשרה והסוכנות (שעוזרת לעולים חדשים) הבטיחו שהם יסדרו גם ליוסף מקום במוסד לילדים. יוסף הועבר למוסד לילדים, אבל היה לו קשה מאוד, הוא לא ידע את השפה ולא ידע לקרוא ולכתוב. הייתה שם מנהלת שחיבבה את יוסף וכל שבת כשיוסף היה נוסע לאביו הייתה נותנת לו מצרכים לשבת, חלות ואוכל מוכן לשבת.

יוסף זוכר אירוע שיהיה כשאימא שלו הייתה בקיבוץ יחד עם שני אחיו הגדולים ועם אחותו. הם היו שם כמה שבועות ויוסף ואביו נסעו אליהם לקיבוץ. אחרי שהם הגיעו לקיבוץ, יוסף יצא להסתובב קצת בקיבוץ. כשחזר מהטיול, הוא אמר להוריו שהוא ראה כאן חזירים. אימא שלו תפסה את הראש ואמרה שהיא לא רוצה להיות שם, במקום לא כשר.

אביו לקח את זה מאוד קשה. אבא שלו הלך לסוכנות והסוכנות נתנה להם את הדירה בגבעת שמואל. כל המשפחה עברה לשם מלבד אחיו הגדול שהיה חבר קיבוץ. הם גרו בדירה הזו הרבה שנים. באותה הזמן אחותו התחתנה, אחיו הלך לפנימייה, וגם יוסף היה בפנימייה. בגיל 12 למד יוסף ב"כפר חסידים", אחרי זה הוא למד בתיכון. עם סיום לימודיו התגייס לצבא לחיל הנח"ל ואחר כך עבר לחי"ר. אחרי השירות הצבאי גר עם הוריו. בהמשך התחתן לראשונה ועבר לגור בבני ברק, הנישואים לא עלו יפה והוא התגרש. אחרי הגירושין הוא נישא בשניית והתגורר עם אשתו השנייה בשכונת "אם המושבות" שבפתח תקוה.

תמונה 1

מיכל עוזרי ויוסף אופנהיים בעת הראיון

הזוית האישית

מיכל עוזרי: הסיפור של יוסף היה ממש מעניין, למדתי המון. מאחלת לנו שרק נהיה בריאים.

מילון

קיבוץ
צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא ראה כאן חזירים. “

”אמא שלו תפסה את הראש אמרה שהיא לא רוצה להיות שם, במקום לא כשר.“

הקשר הרב דורי