מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של דוד ישעיהו בכפר בפרס

דוד ישעיהו בצעירותו
דוד ישעיהו בצעירותו על אפנוע
התעללות המוסלמים בגופות היהודים

שמי עמית אחיאל, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של דוד ישעיהו. דוד נולד בפרס, היא איראן היום, בשנת 1939. הוא עלה לישראל בשנת 1950, כשהיה בן 11, כך שהוא זוכר היטב את ילדותו בכפר בפרס.

דוד סיפר שהוא זוכר היטב את הכפר בו גרו. הם גרו בכפר מעורב של מוסלמים ויהודים. החיים שם לא היו קלים, הייתה הרבה אנטישמיות. הייתה שנאה ליהודים ואף התעללות בהם, היו הורסים את היבול שלהם ופוגעים בבתים שלהם. גם תנאי המחיה בכפר היו קשים, המצב הבריאותי היה קשה, לא היה טיפולים למחלות וכמות התמותה הייתה גדולה.

דוד ישעיהו מספר: "אמא של סבא שלי נכנסה להריון ונולדו לה תאומים. שאמא של סבא שלי ילדה תאומים, הם מתו לאחר זמן קצר ממחלה. סבא וסבתא הלכו לקבור את התינוקות בבית הקברות של הכפר, זה היה בית קברות רק של היהודים. יום אחד לאחר שהם קברו את התאומים, באו לשם נערים מוסלמים, הוציאו את הגופות של התאומים מהקבר, תקעו אותם על מקלות והסתובבו איתם בכפר כדי להראות ליהודים כמה הם שונאים אותם. כל היהודים בכפר היו מזועזעים מאירוע זה ובעיקר סבתא שלי".

לאחר המקרה הקשה הזה הזה, הבינו במשפחה, שאין ברירה, הם צריכים לעזוב את הכפר למקום בטוח יותר. מפה מתחיל סיפור מסע העלייה שלהם לארץ ישראל, אליה היגיעו בשנת 1950

דוד ישעיהו בצעירותו

תמונה 1

הזוית האישית

עמית אחיאל, מביא את תיעוד תמצית סיפור ילדותו של דוד ישעיהו בכפר בפרס. הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי באורט חולון. המורה המנחה – זהבה גור.

 ביום העיון המשותף שלנו בבית התפוצות

תמונה 2

מילון

פרס - איראן
איראן היסטוריה ארוכה, החל מהאימפריה הפרסית שהוקמה על ידי כורש בשנת 550 לפני הספירה. עד 1935 נקראה איראן בשם פרס וזאת, ככל הנראה, על שם מחוז פארס, המחוז הדרומי באיראן. השם "איראן" מקורו עוד באימפריה הסאסאנית. באותה השנה נכנס המונח לשימוש בינלאומי.

ציטוטים

”המוסלמים התעללו בגופות היהודים“

הקשר הרב דורי