מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של רחל אמרני

רחל עם הנכד יניב, עידו ואופק
רחל אמרני בצעירותה
ילדות עם אם חד הורית

אנו: יניב, עידו ואופק, מכיתה י'6 בבית הספר דרכא רמון בגדרה, מתעדים את סיפורה של מרים אמרני (סבתא של יניב).

מרים גדלה עם אימא חד הורית, הייתה יותר עם הסבתא שלה מכיוון שאמה הייתה בעבודה רוב הזמן. מרים נולדה בבני ברק בפתח תקווה בבית חולים בליניסון וברוב ילדותה גרה בבאר יעקב ובתל אביב. עם סבתא שלה היא דיברה בערבית או עיראקית. באותה תקופה היה די שקט מבחינה בטחונית וכשהייתה בת 16 פרצה מלחמת ששת הימים. לאמה קראו בתיקה ולאבא ג'ורג', הם נולדו בעיראק.

מרים למדה בבית ספר רגיל במגזר היהודי ולמדו שם, בין השאר, עברית. היה מאכל מאוד מיוחד שהיא אהבה וזה היה הקובה סלק האדומה שדודה שלה הייתה מכינה לה. מאכל נוסף שהיא אהבה הוא מאכל עיראקי כמו חמין עיראקי (שם המאכל לא ידוע) וזה היה מאכל שהיא זוכרת עד היום, גם את זה דודתה נהגה להכין. את החגים הם היו חוגגים אצל סבתא שלה. הדבר שהיא מתגעגעת אליו בילדות שלה הוא לסבתא וסבא שלה שהיו כמו אימא ואבא בשבילה.

עם חבריה היא נהגה לבלות בדיסקוטקים, במועדונים וראו סרטים ביחד. כשהייתה קטנה הם שיחקו ביחד חמש אבנים קלאס ומחניים. בילדותה הם לא יצאו הרבה לטייל בישראל ובנוסף היא גם לא חגגה בת מצווה, לא היו אז מסיבות גדולות כפי שנוהגים לערוך כיום, זה היה פחות מקובל.

הזוית האישית

עידו, יניב ואופק: תכנית הקשר הרב דורי הייתה מהנה ולמדנו הרבה על איך חיו פעם ועל איך ילדים בגילנו היו עוברים את הילדות שלהם וכמה זה שונה מהיום. אנחנו מאחלים לרחל המון הצלחה בעתיד ושתמשיך לספר את סיפוריה כמה שיותר, שמחנו מאוד לשמוע את הסיפור שלה.

רחל: היה מעניין וכיף להיזכר בדברים שהיו בעבר, שמחתי שהייתה לי ההזדמנות להעביר ולספר את הסיפור שלי.

מילון

קוּבַּה
(בערבית: كُبَّة, תעתיק מדויק: כֻּבַּה – משמעה "כדור". הסורים קוראים לו ״קיבה״) היא כופתה ממולאת, נפוץ בעיקר בסוריה, עיראק, לבנון, ובכורדיסטן. הקובה יכולה להיות מבושלת או מטוגנת. המעטפת החיצונית שלה עשויה מבורגול עם סולת, קמח, אורז או תפוחי אדמה. המילוי מורכב לרוב מבשר בקר או בשר כבש, מעורבב עם בצל ותבלינים (פלפל שחור, מלח וכולי). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאכל מאוד מיוחד שסבתא אהבה במיוחד היה הקובה סלק האדומה שדודה שלה הייתה מכינה לה“

הקשר הרב דורי