מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי שושנה נאווה

הנה אני וסבת בחתונה
הנה סבתי בטקס סיום תואר שני של אימא שלי
סיפור חייה של סבתי

סבתא שלי נולדה בארץ אבל ההורים שלה עלו מארצות הברית.

סבתא רבתא שלי לא נולדה בארצות הברית היא נולדה בברלין, בגרמניה. אבא שלה היה רופא מצליח ועשיר וכשפרצה מלחמת העולם השנייה למזלה הרב של סבתא רבתא שלי, אנשים שהכירו אבא שלה סיפרו לו על המלחמה והיו לו מספיק קשרים וכסף להבריח אותם לארצות הברית.

סבתא רבתא שלי נולדה עם השם הילדה גארד ובארץ עברתו לה את השם לטובה. היא סיימה את לימודיה האקדמאים בארה"ב. היא בחרה לעלות לארץ ישראל ממניעים ציוניים. היא שטה לפלסטינה על אנייה שנקראת "מרינה קארפ" ופגשה שם סבא רבא שלי וולטר. סבא רבא וולטר, נולד בארצות הברית ושמו עוברת לזאב והם התחתנו, ונולדו להם שלושה ילדים בת בכורה (סבתא נאוה) ושני בנים. סבתא רבתא שלי הייתה אחות וסבא רבא שלי היה מורה.

מי היא שושנה נאוה:

שושנה-נאוה, היא בתם הבכורה של טובה וזאב. שמה שושנה ניתן לה ע"ש סבתה, אמו הביולוגית של זאב.  כאשר היא נפטרה סבה צבי מצד אביו נישא בשנית עם נאוה והיא קרויה גם על שמה. היא נולדה בישראל ב- כב' שבט תשי"א בתאריך 29.01.1951.

על זכרון ילדותה היא מספרת: "אני זוכרת את שלבי התפתחות המדינה מחלוקת חלב לבתים וקנייה במכולת בתלושים ורחצה בגיגיות כי הקרח ששמר על האוכל היה באמבטיה"

בגן הילדים היו כל הגלאים החל מגיל שלוש ועד גיל שבע. ביסודי למדה בבית הספר "בית הכרם", שבשכונת בית הכרם, עד כיתה ה'. מכיתה ו – ח, בבית הספר "יפה נוף". היא הייתה המחזור השני שסיים את בית הספר. בתיכון למדה בבית הספר "סליגסברג",  שהיה ברחוב החבצלת. היא המשיכה את לימודיה ב"מדרשה לתזונה" ולמדה הוראה לכלכת הבית ודיאטנית.

היא התגייסה לחיל רפואה ושרתה בתל השומר כדיאטנית. בגיל 40 חזרה למסלול הלימודים ולמדה במכללת דוד ילין הוראה לחינוך מיוחד, ביולוגיה, חינוך אנטרופוסופי וטיפול באמצעות בעלי חיים. היא עבדה בחינוך המיוחד עד יציאתה לגמלאות.

נאוה התחתנה עם שאול צדוק בן סלים ושמחה ונולדו להם תאומים בן ובת: שמרית ואייל. נאוה וצדוק התגרשו בשנת 1981.

הזוית האישית

רונית: היה מאוד כיף גיליתי דברים שלא ידעתי קודם ולמדתי המון על סבתא שלי.

מילון

בית הכרם
בית הכרם היא שכונה ותיקה במערב העיר ירושלים. בצפון גובלת השכונה בשכונת קריית משה, במערב בשכונת יפה נוף ויער ירושלים ובשדרות הרצל, בדרום ברמת בית הכרם ובמזרח בדרך בגין וגבעת רם. השכונה קרויה על שם בית הכרם המקראית, אשר ייתכן כי שכנה באזור עין כרם של ימינו. יישוב מקראי זה מוזכר בספר נחמיה (ג‘, י"ד): "ואת שער האשפות החזיק מלכיה בן רכב שר הפלך בית הכרם, הוא יבננו ויעמיד דלתותיו ומנעוליו ובריחיו". ויקיפדיה

ציטוטים

”כפרת עוונות “

הקשר הרב דורי