מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא מלכה סטלקובסקי

עלמה עם סבתא מלכה וסבא יצחק 13.2.2021
סבתא מלכה בילדותה עם משפחתה הגרעינית
ילדותה של סבתא וסט הכלים המיוחד

שמי מלכה, נולדתי בירושלים בשנת 1950. ירושלים בילדותי הייתה קטנה ונידחת מעט, שבלבה עברה חומה שהפרידה ביו ישראל וירדן. למדתי בבית ספר למל לבנות. בבית הספר הייתה לנו תזמורת ומקהלה, אני ניגנתי בחצוצרה ושרתי במקהלה, פעם בשנה היה יום כנס במקהלה שהיה גם יום חופש, ולכן כל שנה חיכיתי לבואו.

הייתי בתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד". אני הייתי בת זקונים להוריי ואחותם הקטנה של נורית ונוח. כשגמרתי שמונה שנות לימוד עברתי לתיכון ע"ש סליג סברג. בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים, היא פרצה באמצע יום הלימודים ולא יכולנו ללכת הביתה. ארבע מאות בנות הצטופפו במרתף הבית ספרי, לא היה שום מידע לגבי מה קורה עם המלחמה, רק שמענו יריות ופיצוצים. לא יכולנו לדעת מי מנצח או אם יגיעו חיילי הליגיון הירדני לבית ספרנו. רק לאחר לילה קר ומפחיד, כמעט ללא אוכל ושתייה הגיעו הידיעות על הניצחון המופלא של כוחותינו. לאחר המלחמה, כשהעיר חוברה לה יחדיו, הפכה ירושלים לעיר גדולה ותוססת מלאה בתיירים ומבקרים.

שירות צבאי

שירתי בצבא בחיל השיריון בגדוד 195 על גדות תעלת סואץ. כשפרצה מלחמת ההתשה הרחיקו אותנו, הבנות, למחנה המרוחק כ-40 קילומטר צפונית לתעלה, מה שלא הפריע למטוסים המצרים להפגיז אותנו. יום שישי אחד בשעה 14:00 בדיוק כשהתכוונתי להתקלח לכבוד השבת, ירדו עלינו שני מטוסים מסוג סוחוי מצריים .רצנו אל השוחות כאשר מקלעי המטוסים יורים ללא הפסקה, מרוב לחץ בקושי הצלחתי להיכנס אל השוחה. האירוע נגמר ללא נפגעים במזל.

נישואין

את יצחק הכרתי דרך החברים של הוריי והתחתנו בשנת 1979. בירח הדבש טסנו לארצות הברית ואני הרגשתי שחזרתי הביתה מכיוון שגרתי בניו יורק במשך שנתיים כמה שנים קודם לכן.

סבא יצחק וסבתא מלכה בעבר

תמונה 1

תעסוקה

עבודתי הראשונה הייתה במשרד התיירות (כך הגעתי לניו יורק), כשחזרתי עבדתי בארקיע בתור נציגת מחירות. כשנולדו הילדים התפטרתי מעבודתי בארקיע ואחרי שגדלו התחלתי לעבוד בבית החולים הגריאטרי גבעת השלושה. עבדתי בבית החולים 32 שנים עד יציאתי לפנסיה. הילדים הכירו את המקום ואפילו הנכדות.

מסורת משפחתית

כל שנה אני והנכדות נוסעות לחיפה כדי לפגוש את אחותי נורית ונכדיה.

חפץ מן העבר

כשסבתי נולדה לפני שבעים שנים, היא קיבלה מתנה סט כלים שכלל ספל, קערה וצלחת. הסט היה מעוטר בציוריי ילדים כמו: בובות ,כלבים וברווזים. סבתי שמרה על סט הכלים והשתמשה בו עבור ילדיה ,הסט נשמר שלם מלבד הספל שנשבר.

סט הכלים של סבתא מלכה

תמונה 2

כל המשפחה המורחבת כיום

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא מלכה: העלאת זכרונות מאוד אהובה עליי ותמיד שמחתי לספר לילדים ולנכדות את קורות משפחתנו. אחרי שנה של קורונה ונתק פיזי מהמשפחה, השיחות והפגישות עם עלמה היו כמו משב רוח רעננה, אני מקווה שעלמה נהנתה כמוני ללמוד על משפחתה.

עלמה: היה לי מאוד מעניין לשמוע סיפורים שלא שמעתי והייתה לי את הזכות לשמוע אותם, תמיד כיף לי לדעת ולשמוע סיפורים של המשפחה שלי שאם לא נשמע אתם עכשיו, אף אחד לא ישמע אותם. תהיה לי הזכות להעביר את המידע גם לדורות הבאים וללמוד עוד על סבתא.

מילון

שוחה
בור מחסה בזמן מלחמה

סוחוי
סוּחוֹי (ברוסית: Сухой) היא יצרנית מטוסים צבאיים ואזרחיים רוסית, אשר נוסדה בשנת 1939 על ידי מהנדס האווירונאוטיקה הבלארוסי פאבל סוחוי. מטוסי הסוחוי שימשו ועודם משמשים כעמוד השדרה בחילות האוויר של מדינות ברית המועצות לשעבר והמדינות להן סיפקה נשק במשך שנים רבות, כגון חילות האוויר של מדינות ערב. מטוסי חיל האוויר הישראלי נלחמו בקרבות אוויר רבים נגד מטוסי סוחוי מצריים וסוריים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל“

”ואהבת לרעך כמוך“

”שומר פי ולשונו מצרות ירחיק נפשו“

הקשר הרב דורי