מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של מזל יגן

סבתא מזל ואני
סבתא מזל ב 2014
סבתא מסל - גננת בנשמה

שמי מזל מגן, נולדתי בלוב בעיר בנגזי, בשנת 1949, לבית משפחת גלעם. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אביתר, לו סיפרתי את סיפורי.

כשהייתי בת 16, בשנת 1965, התחלתי לעבוד במפעל לטקסטיל גיבור – סברינה, כפועלת במחלקת הגיהוץ, התחלתי לעבוד במפעל כפועלת, תוך שנה התקדמתי בעבודה ובתפקידים והפכתי למנהלת המחלקה בה עבדתי. כבר בגיל 17 הייתי בתפקיד מנהלת. עשיתי תפקיד זה במשך חמש שנים עד לנישואי.

לאחר נישואינו בתאריך 11.11.1971, נולדה לי בתי הבכורה, אימא של אביתר נכדי, עמו אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. לאחר הולדת בתי, התחלתי לעבוד בתור מטפלת בגן ילדים, בחרתי להמשיך ולעבוד עם ילדים, עבודה שאהבתי.

משפחה מגוונת

דבר מיוחד שמאפיין את משפחתנו מאוד, הוא שאני מגיעה ממשפחה של גננות אנחנו שלוש אחיות במשפחה שכולן עובדות בגני ילדים: אחותי הקטנה, ירדנה, עובדת כגננת בצהרון של גן ילדים. אחותי הקטנה, אווה, עובדת גם כגננת בצהרון. בנוסף אחי האחרים: אחי הקטן, שמואל, היה מנהל תחנה, תפקידו היה מציל. אחי הקטן ציון, הוא איש עסקים בגרמניה (הוא עדיין גר בגרמניה) ואחרון חביב, אחי הקטן יוסי, היה במשמר הגבול בתפקיד נגד.

אני (סבתא של אביתר), הייתי מטפלת בילדים ואחר כך  עבדתי כסייעת בצהרון. עבדתי בתפקיד זה כתשע שנים. משפחתנו  הענפה מאוד מגוונת לצד שלוש אחיות שעוסקות בטיפול בילדים, יש לנו גם בשלנים במשפחה: אחותי הגדולה, שמחה הייתה טבחית, וגם אחותי הגדולה, מרים גם היא הייתה טבחית. כך שמשפחתנו ניתן למצוא  ענפי תעסוקה רבים ומגוונים.

תמונה 1

הביקור בוורשה – סגירת  מעגל

הנכד אביתר ברייטברט: תעדתי סיפור נוסף של סבתא מזל על חוויה קשה שהיא עברה, כשביקרה עם אמה בוורשה. הם ביקרו ב"מוזיאון לתולדות יהודי פולין". בסרטון שתעדתי, סבתא מספרת על חווית המסע לוורשה עם אימא שלה. גם ההורים של סבתא שלי מזל הם ניצולי שואה, מאחר וגם יהודי צפון אפריקה ולוב עברו את השואה הקשה. הוריה של סבתי, ילידי לוב נלקחו והועברו למחנות הריכוז באירופה. סבתא סיפרה: "הרגשתי שאני נמצאת במקום שאבא שלי היה. ההורים שלי היו במקום הזה. זו הייתה חוויה קשה במיוחד!"

סרטון תיעוד של סבתא: המסע לוורשה

הזוית האישית

אביתר: נהניתי מאוד לרעיין את סבתא וללמוד על חייה, זה חיזק מאוד את הקשר בינינו.

סבתא מזל: נהניתי מאוד ואני שמחה לספר לך על עברי.

מילון

נגד
דרגה בצבא

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב והגדולה שבאפריקה תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. מחנות ריכוז הוקמו בג'אדו, בגריאן (ער') וביפרן (ער'), ומחנות עבודה הוקמו בבוקבוק ובסידי עזאז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בכדי לקנות בית לקחנו אני ובעלי משכנתאות ואז הוחלפה הלירה בשקל ושקל בשקל חדש (הכסף של היום)“

הקשר הרב דורי