מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של העולה החדשה

ליזי והילדים בפגישה השנייה שלנו
שיעור עם דוד בן גוריון בשדה בוקר
ליזי נערה בת 15, עלתה לארץ ישראל לבדה ולמדה בפנימייה

ליזי, נערה בת 15, עלתה למדינת ישראל לבדה ולמדה במדרשת שדה בוקר. ביולי 1969 עלתה ליזי ארצה מיוהנסבורג שבדרום אפריקה, עוד לפני שמלאו לה 16, כדי להתחיל ללמוד בכיתה י"א.

לליזי הציעו לעלות לארץ ראשונה לפני משפחתה, ולהיות בארץ לבד במשך חצי שנה. בני משפחתה עלו ארצה מאוחר יותר. היא הייתה בתנועת נוער שנקראת "השומר הצעיר" ומבחינתה זה היה חלום להגיע לארץ ישראל. בהתחלה הייתה בקיבוץ במרכז הארץ עם האנשים שהיו איתה בתנועת הנוער במקור. אחר כך נשלחה ללמוד בשדה בוקר שם גר בעבר בן גוריון והוא עזר לקדם את הקיבוצים ואת הנגב בכלל. היא למדה בכיתה מיוחדת לעולים חדשים דוברי אנגלית שיוכלו לעשות את הבגרות באנגלית, מכיוון שהעברית שלהם לא הייתה טובה מספיק. בשבילה הייתה זו חוויה מעניינת, ושם היא פגשה אנשים מכל העולם. בשדה בוקר היא למדה שנתיים וסיימה בגרות. במסגרת שיעורי אזרחות היו להם מפגשים עם בן גוריון והוא היה מספר להם על עברו. בן גוריון נהג לבקר במדרשה ולספר לתלמידים על קום המדינה.

בעיר יוהנסבורג גרה ליזי בבניין בקומה התשיעית, משם היא הגיעה לשדה בוקר, באמצע המדבר, למקום שבקושי יש בו מכולת… ההבדל היה מאוד גדול. לאט לאט התאהבה במדבר, היא וחבריה אהבו לשבת בואדי ולראות את השקיעה והזריחה או סתם לטייל באזור.

לאחר סיום הלימודים כל חבריה לכיתה התפזרו. עם התפתחות הטכנולוגיה הם הצליחו ליצור קשר אחד עם השני ומאז הם מעלים זיכרונות מאותם הזמנים. לא הייתה בקשר עם משפחתה עד שעלו ארצה כי הם תקשרו רק בעזרת מכתבים ולקח להם הרבה זמן להגיע ממקום למקום.

"כשעליתי לבד ללא המשפחה שלי לרגע לא פחדתי, זו הרפתקה וחוויה, אני לא יודעת איך לא פחדתי, גם לא ידעתי מה מחכה לי בשדה תעופה. התרגשתי, היה לי כיף, כאשר נחתתי ישר הרגשתי בבית, למרות הבדלי התרבות. בדרום אפריקה כולם מנומסים ושקטים ובישראל – רק יצאתי משדה התעופה כולם צעקו ורעשו סביבי, לא הרגשתי קושי, היה לי ממש טוב ונחמד וממש שמחתי".

"הישראלים שהכרתי בדרום אפריקה היו אנשים מקסימים ושונים ונראו לי מרתקים. חשבתי שאני אגיע למדינה בה כולם כאלה מרתקים, מעניינים ועם ערכים. אחר כך, כשהגעתי לארץ, ראיתי שיש פה מגוון של כל סוגי האנשים, אז זו הייתה קצת בהלה."

המשפחה שלה מצאה אותה כשעלתה לארץ בעיקר דרך מכתבים גם דרך מעט טלפונים.

הזוית האישית

שהם ,שרה וירדן: למדנו על הדברים שהמבוגרים עוברים בחיי היום יום, ולמדנו להעריך יותר את הדברים שהם עושים למרות כל הקשיים שהם חווים.

ליזי: היה לי חשוב להעביר לדור הצעיר את חוויות העלייה שלי לישראל.

מילון

אָפַּרְטְהַיְידּ
אָפַּרְטְהַיְידּ (מאפריקאנס: Apartheid - הפרדה) הוא שמה של מדיניות ההפרדה הגזעית שהונהגה על ידי המיעוט הלבן בדרום אפריקה משנת 1948 ועד שנת 1994. מדיניות זו הייתה גזענית והושתתה על עקרונות של הפרדה גזעית בין לבנים, שחורים וצבעונים (בני תערובת), ומתן זכויות יתר לבני המיעוט הלבן. (ויקיפדיה)

ערכה למכתבים
ערכה בה שומרים מכתבים ששלחו לך.

עליית הנוער
ארגון מיוחד המסייע לבני נוער מתחת לגיל 18 לעלות לארץ ישראל.

ציטוטים

”לרגע לא פחתי מהעלייה לארץ, זו הייתה הרפתקה וחוויה“

הקשר הרב דורי