מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייבו אותי על טנק

סבא דוד כיום
סבא דוד בעת שירותו הצבאי
זכרונותיו של מפקד טנק

קוראים לי דוד צפתי, נולדתי בתימן בשנת 1940.

כשהייתי בן עשר בשנת 1950, עליתי לארץ עם אחותי הגדולה, ברכה ועם אמא. התגוררנו בהתחלה במעברה ברמת ישי. החיים במעברה לא היו  קלים, אבל הסתדרנו. מהמעברה עברנו לרחובות.

בשנת 1958 התגייסתי לצה"ל לחיל התותחנים.

במלחמת ההתשה גייסו את הגדוד שלי במפתיע. שירתי בגדוד 402, והייתי מפקד. לקחו אותנו לבסיס וכשהגענו ראינו שכל הטנקים כבר על מובילים. נאמר לנו שזה תרגיל, כדי לראות את הכשירות של הגדוד. נסענו לכיוון סיני, שם מיקמו אותנו בקרבת בסיס צבאי, ששימש בסיס אספקה לכוחות של המצרים.

התפקיד של הגדוד היה לדאוג לכך, שהאספקה של המצרים לא תצא מהאזור שלהם. רוב הצוות היה נוער שנפלט ממסגרות לימודיות, וגייסו אותם כדי לעזור במלחמה, על דעתו של האלוף רפאל איתן.

ביום כיפור 1973 נכון ליום שבת, פרצה המלחמה. בעיתון של יום שישי הייתה כתבה על  משה דיין, ששימש באותה תקופה כשר ביטחון. הוא אמר שלא צפוי שתפרוץ מלחמה בקרוב. בשעה שתיים בצהריים, החלה מתקפה של  ארצות ערב על המדינה. הצבא התחיל לגייס כוחות מילואים, על מנת להדוף את המתקפה של האויב.

ביום התשיעי למלחמה, המצרים הזעיקו מטוסי קרב שלהם, על מנת לפגוע בכוחות שלנו, כדי שלא נפריע להם. הם הזעיקו ארבעה מטוסי סוחוי 21 מתוצרת רוסיה, ומטוסים אלו פגעו בטנקים שלנו. הטנק עליו פיקדתי קיבל פגיעה ישירה. לפני שהמטוס פגע בטנק, הצוות שלי ואני הצלחנו לנטוש את הטנק. חיפשתי את החיילים, ואספתי אותם בחזרה לנקודת המפגש, על מנת לארגן את הצוות מחדש, כדי שנוכל להמשיך להילחם. לאחר שהטנק קיבל פגיעה ישירה, הוא עלה באש עם כל התכולה שבו. שינינו עמדות, תוך כדי שאנחנו יורים, עוברים מקום ושוב יורים, כדי שלא ימצאו אותנו. הסתתרנו על מנת לא להיפגע ולמרות זאת, לצערי, היו נפגעים. הרוג אחד, ושבעה פצועים קשה, מהסוללה שלי. כשנטשתי את הטנק, פניתי שמאלה כנגד צלילת המטוס, התחפרתי בתוך הדיונות וכך ניצלתי.

נהוג בצבא, שאם חפץ הולך לאיבוד, האחראי עליו חותם על אובדן ציוד. אני חתמתי על אובדן הטנק, וחייבו אותי במחירו, אבל במקביל גם זיכו אותי על הסכום.

עם השנים נישאתי, לאשתי קוראים מזל. יש לנו חמישה ילדים, חמישה עשר נכדים, ונין אחד חדש.

עד היום אני חי ברחובות ומאוד אוהב את המקום.

הזווית האישית

יערה: היה לי ממש מהנה לעבוד עם סבא , היה לי כיף ללמוד ולשמוע ממנו, על הסיפורים מהעבר שלו. היה לי מאוד מעניין, היו כמה קשיים בדרך, בגלל שיש לסבא שלוש פעמים בשבוע דיאליזה. אבל גם עם הקושי הזה, הצלחנו לעבוד.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. ויקיפדיה

ציטוטים

”בעיתון של יום שישי הייתה כתבה על משה דיין , שר ביטחון. הוא אמר שלא צפוי שתפרוץ מלחמה בקרוב “

הקשר הרב דורי