מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא ניסים באיסטנבול

תמנה זו מבת המצווה שלי (אביב שמואל)
תמונה זו מבת המצווה שלי (אביב שמואל)
אביו של סבא והסוס הלבן

שמי אביב שמואל. השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי ניסים פוליטי ובחרתי לתעד ולהעלות את סיפורו של סבי.

סבא ניסים נולד בעיר איסטנבול שבתורכיה בשנת 1942 לבית משפחת פוליטי. סבא עלה לארץ עם משפחתו כשהיה בן 6 בשנת 1948, שנת קום המדינה.

רקע – קהילת היהודים באיסטנבול

"קהילת היהודים באיסטנבול ששימשה בירת האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהקהילות החשובות באימפריה… כבר משנת 390 לספירה קיימים מסמכים רשמיים המתייחסים ליהודים בקונסטנטינופול…

בשנת 1900 מנתה יהדות טורקיה 300,000 נפש. היום הקהילה היהודית מונה 26,000 נפש.[2]כיום פעילים במדינה 23 בתי כנסת, מהם 16 באיסטנבול. לקהילה היהודית באיסטנבול בית ספר יסודי ועל יסודי ובאיזמיר – בית ספר יסודי. בין משפחות יהודי טורקיה ניתן למצוא את משפחות גמליאל, בכר, אברבנאל, בן בשט (בן בסט) ועוד. רוב יהדות טורקיה היגרה מהמדינה – רובם עלו לארץ ישראל במחצית השנייה של המאה ה-20 וחלקם היגרו למדינות אירופה וצפון אמריקה". (ויקיפדיה)

סבא סיפר לי מזיכרונותיו על העיר איסטנבול: "המבנה של העיר איסטנבול היה מאוד דומה למבנה העיר חיפה. אנחנו גרנו באיסטנבול על צלע ההר (כמו שכונת הדר בחיפה). היה ברשותנו סוס לבן, שאבי היה מביא אותו כל יום ללינה באורווה הציבורית של איסטנבול. המרחק מביתנו לאורווה היה כמו המרחק בחיפה משכונה הדר לשכונת בת גלים, אותו מרחק.

"אני זוכר עוד בתורכיה היה לאבא שלי סוס לבן. האבא שלי היה מוכר פירות על עגלה עם הסוס הלבן שלנו. אני זוכר שבסוף כל יום הוא היה לוקח את הסוס הלבן לאורוות סוסים ציבורית ושם הוא היה מנקה את הסוס, מאכיל אותו ומשלם לבעל האורווה עבור הלינה של הסוס".

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של אביב שמואל וסבא ניסים.

מילון

קהילת יהודי איסטנבול
קהילת היהודים באיסטנבול ששימשה בירת האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהקהילות החשובות באימפריה. מקורותיה של הקהילה נעוצים זמן רב לפני כיבוש קונסטנטינופול (ששמה שונה בעקבות הכיבוש לאיסטנבול) על ידי המוסלמים. כבר משנת 390 לספירה קיימים מסמכים רשמיים המתייחסים ליהודים בקונסטנטינופול.

ציטוטים

”המבנה של העיר אינסנבול כמו העיר חיפה “

הקשר הרב דורי