מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית ילדות מבית הכנסת היחידי שבריגה

אנדרטת זיכרון בריגה
הרחוב בריגה
המון היהודים שנדחסו בתוך בית הכנסת חיממו את בית הכנסת בנשימות שלהם, למרות הקור המקפיא...

סבתא פניה זקן מספרת לנכדתה שירה גאולה קורתי מחוויות ילדותה בריגה שבלטביה.

נולדתי בשנת 1959 להוריי אסתר ויצחק הרצברג בעיר ריגה שבלטביה שהייתה אז בברית המועצות. בילדותי ידעתי שאני יהודייה וההורים שלי יהודים, שכן, הם שוחחו ביניהם באידיש. אומנם, אני לא הבנתי אידיש כי הם לא לימדו אותי.

 

השלטון הקומוניסטי בתקופה זו אסר לקיים מצוות ומנהגים יהודיים. לכן לא כל כך קיימנו מצוות, ואני לא ידעתי מה זו יהדות. ידעתי שליהודים יש כל מיני מנהגים מוזרים ומיוחדים, שלא סיפרו לי עליהם. לקראת חג הפסח היו שולחים אלינו חבילת מצות מישראל. רוב התלמידים בכיתתי היו גויים, הם ידעו שהיהודים מקבלים מצות מחוץ לארץ. ולכן הם היו מנסים להחניף לי. כדי שאביא להם את הבולים שהיו מודבקים על החבילה. חלק מהתלמידים ביקשו ממני גם מצות כי הם אהבו מצות.

אחד הזיכרונות המיוחדים שיש לי, הוא שפעם  אחת בתקופת פסח, כמדומני, ההורים שלי וסבתי החליטו ללכת לבית הכנסת ולקחו גם אותי. היה זה בית הכנסת היחידי בכול ריגה לאחר מלחמת העולם השנייה. לפני המלחמה  היו הרבה בתי כנסת בריגה, אך הנאצים הרסו את כל בתי הכנסת, והרגו את כל היהודים, שנשארו בעיר ושלא הספיקו לברוח. הוריי, ב"ה, הצליחו לברוח בזמן, וחזרו לריגה לאחר המלחמה. בית כנסת זה נותר היחידי וניצל מהריסה, מכיוון שהיה ממוקם בעיר העתיקה והיה צמוד להרבה בתי מגורים, שהנאצים לא הצליחו להרוס.

בית הכנסת היה ממוקם במרחק רב מהבית שלנו. התרגשתי מאוד ללכת עם הוריי לבית הכנסת. הייתה זאת הפעם הראשונה בחיי שהלכתי לבית הכנסת, אף פעם לא הייתי שם ולא ידעתי מה יש בו. התקרבנו וראיתי מחוץ לבית כנסת גברים יהודים עטופים בטליתות. לא ידעתי מה זה ושאלתי את אימא שלי למה הם עטופים במגבות? אמי אמרה לי שאלו לא מגבות אלא טליתות שיהודים מתעטפים בהם בתפילתם.

לפני שנכנסנו לתוך בית הכנסת, ההורים שלי אמרו שלום להרבה אנשים שהכירו. מעולם לפני כן לא ראיתי כל כך הרבה יהודים במקום אחד. אלא שהבנתי שכולם יהודים כי כולם דיברו באידיש.

האירוע התרחש בחודש ניסן, כפי שציינתי, בחוץ היה עדיין שלג וקור נורא שרר בריגה.  בניין בית הכנסת לא היה מחומם, למרות שבחוץ היה קר מאד. אבל, המון היהודים שנדחסו בתוך בית הכנסת חיממו אותו בנשימות שלהם. היה מאד מאד צפוף ואני לא זוכרת אם עזרת הנשים הייתה למעלה במרפסת או מאחורה. אני זוכרת שעמדתי שם ושמעתי את קולו האדיר והמסתלסל של החזן (קנטור באידיש). מאד רציתי לראות אותו, אבל בגלל הצפיפות הגדולה, זה לא היה אפשרי.

בבית כנסת בריגה

תמונה 1

בשנת 1972 עליתי לארץ. וכעבור 35 שנים חזרתי לעיר ריגה  עם בעלי ובתי. מתוך רצון לחפש את בית הכנסת ולבקר שם. כשעברנו  ברחובות העיר העתיקה של ריגה, ידעתי שבית הכנסת נמצא בסביבה, אבל לא ידענו איפה הוא נמצא בדיוק. רציתי לחפש במפה, אבל פתאום ראיתי יהודי עם כיפה הולך ברחוב ואמרתי לבעלי: "בוא נלך אחריו אולי הוא הולך לבית כנסת הזה". התחלתי לדבר עם היהודי  הזה, וסיפרתי לו על האירוע שחוויתי בילדותי, כשהורי לקחו אותי לבית כנסת בהיותי ילדה, ואת הרושם שהשאיר בי האירוע, וחקוק בליבי עד היום.

הזוית האישית

פניה: היה נעים לי לחזור ולחוות את חוויות הילדות שוב.

סיור קבוצת הקשר הרב דורי מבית הספר בנות מנחם בירושלים

תמונה 2

 

 

מילון

ריגה
היא עיר הבירה של לטביה. ריגה ממוקמת לחוף הים הבלטי, בפתח נהר דאוגבה (נקרא גם "דווינה המערבית") והיא העיר הגדולה ביותר במדינות הבלטיות. בעיר מתגוררים 641,000 תושבים (2015), ושטחה 307 קמ"ר.

בית הכנסת פייטב
ביידיש: פאייטאוו שול) הוא בית הכנסת היחיד ששרד בריגה לאחר השואה ופעיל עד היום. הנאצים ועוזריהם הלטבים הרסו ושרפו את כל בתי הכנסת בריגה ב-4 ביולי 1941. את בית הכנסת הגדול ברחוב גוגול הם הציתו על עשרות יהודים שנגררו למקום ונשרפו חיים. בית הכנסת פייטב שרד היות שהיה צמוד לבתים ולכנסייה. כומר הכנסייה שכנע את הגרמנים כי הריסתו תפגע בכנסייה. הוא אף החביא את ספרי התורה שהיו בו במלחמת העולם השנייה שימש בית הכנסת כמחסן סחורות. לאחר המלחמה חזרו כ-150 יהודים לריגה. בית הכנסת פייטב היה מהמעטים שפעלו בתחומי ברית המועצות.

ציטוטים

”זכינו לעלות לארץ ישראל, לקיים מצוות ולהתפלל בבית הכנסת בגלוי.“

הקשר הרב דורי