מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויותיה של שוש בר דוד מהאחזות הנח"ל

ניצן וסבתא
טירונות במחנה 80
שוש בר דוד מספרת

קצת עלי..

אני שוש בר דוד נולדתי בטוניס. עליתי לארץ בסוף שנת 1948 ישר לנתניה. גרנו שישה חודשים באוהלים בפרדסיה ולאחר מכן עברנו לשיכון. בשכונה החדשה הלכתי לגן ואחר כל לבית ספר עממי עלומות ובתיכון למדתי באורט נתניה.

התגיסתי לצה"ל בשנת 1961. כשהשתחררתי עבדתי כפקידה במפעל ליהלומים עד החתונה. התחתנתי עם חיים בר דוד בשנת 1966. חיים, בעלי, היה שחקן כדורגל בבית"ר נתניה. במשך השנים נולדו לנו שלושה ילדים: שלומי, אביטל ואלי. התחלתי לעבוד בעיתונות וברשת שוקן, שם עבדתי כ-26 שנים עד יציאתי לפנסיה.

הגיוס שלי לצה"ל

התגייסתי לצבא בשנת 1961. שרתי בטירונות בבה"ד 12. יצאנו לעזור לעליית על הקרקע של המושב אלמגור. כשחזרתי לבסיס בבה"ד 12, שאלו אותנו, מי מעוניין לחזור אחרי הטירונות להאחזות באלמגור ורציתי מאוד להיות בהאחזות.

לא ידעתי שזה יחייב אותי בטירונות שנייה בנח"ל. צורפתי לגרעין נתיב והמשכתי את השירות הצבאי שלי בנח"ל, כחברת גרעין נתיב, כך  הגעתי ל מעמד העלייה על הקרקע באלמגור.

טירונות במחנה 80 – עם חברותי

תמונה 1

אני בטירונות במחנה שמונים

תמונה 2

העלייה לקרקע

טקס העלייה על הקרקע

תמונה 3

העלייה התחילה עם טקס מיוחד שהשתתפו בו חברי כנסת ונשיא המדינה דאז יצחק בן צבי, שבירך אותנו את החיילים והחיילות להצלחה לעליית הקרקע.

תמונה 4

חדר האוכל באלמגור

תמונה 5

בחדר האוכל באלמגור

תמונה 6

במשך כל השנה צורפו אלינו חטיבות של הצנחנים גולני לשמירה על המקום.

ערב הווי

תמונה 7

מוצב שפך הירדן

התפקיד של גרעין הנח"ל שלי בהאחזות היה להקים את היישוב החדש ובמקביל החיילים והחיילות נדרשו גם לשמור על מוצב שפך הירדן. במשך הזמן יצרנו קשרים מיוחדים עם השומרים הירדנים.

כנרת

הכנרת הייתה פרוסה למרגלות היישוב אלמגור, יפה, טהורה, שקטה – זה היה בהתחלה עד שהתחילו ההפגזות על תל קציר ואז תפקידינו היה להחזיר להשיב באש ולהגן על המקום.

צעדת ארבעת הימים בירושלים

באפריל 1961 נבחרתי בקדר, בקבוצה שיצאה לצעדת ארבעת הימים בירושלים. "צעדת ירושלים היא תהלוכה מסורתית המתקיימת בירושלים מדי שנה בחול המועד סוכות. לצעדה מגיעים עשרות אלפי בני אדם מהארץ ומהעולם הצועדים ברחובות העיר. בשנותיה הראשונות אורגנה הצעדה על ידי צה"ל ונודעה בשם "צעדת ארבעת הימים" ובהמשך "צעדת שלושת הימים". (ויקיפדיה) צעדנו ארבעה ימים, כשבכל סוף יום חזרנו למחנה בחולדה.

שירות הדרכה בקיבוץ מיזרע

אחרי שנה עברנו קבוצה של חמישה חברים נבחרים לקיבוץ מזרע, כדי להדריך גיוס מיוחד של מח"ל (מתנדבי חו"ל).

תמונה 8

ההדרכה בקיבוץ מזרע הייתה לי קשה מאוד. כל החברה שהגיעו מחו"ל לא היו כמו החברה שאנחנו רגילים אליהם בארץ. הם לא רצו כל כך לעבוד, היה לי קשה מאוד להרגיל אותם לקום בבוקר, לעבודה במשק, אך עם הזמן הם התרגלו ונכנסו למסלול. היה לי בסוף קשה מאוד להיפרד מהם.

החזרה שלי לאלמגור

אחרי שנפרדנו מהחברה מחו"ל במזרע, חזרנו לאלמגור לתקופה קצרה ולאחר מכן השתחררתי מצה"ל.

כיום אני סבתא לתשעה נכדים, שלושה נכדים מכל ילד. שניים מהם כבר חיילים ושאר נכדי תלמידים והקטנה ביותר בגן ילדים.

הזוית האישית

הסיפור של  סבתא שוש בר דוד, תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

צעדת ארבעת הימים
צעדת ירושלים היא תהלוכה מסורתית המתקיימת בירושלים מדי שנה בחול המועד סוכות. לצעדה מגיעים עשרות אלפי בני אדם מהארץ ומהעולם הצועדים ברחובות העיר. בשנותיה הראשונות אורגנה הצעדה על ידי צה"ל ונודעה בשם "צעדת ארבעת הימים" ובהמשך "צעדת שלושת הימים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מ“

הקשר הרב דורי