מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אריה וסבתא ציפורה מספרים על עלייתם לארץ

אנחנו יושבים בסקרנות רבה לעשות את העבודה
סבתא של זיו בילדותה
עזיבת ארץ מולדתנו משפחתנו וחברים

שמי זיו סייף, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי ציפורה וסבא שלי אריה. סבא וסבתא סיפרו לי את סיפור עלייתם לארץ ישראל.

סיפור עלייתו של סבא אריה לארץ

עליתי לארץ ישראל בתור ילד בן 8 מרומניה בשנת 1951 באנייה טרנסילבניה מהעיר קוסטנצה שברומניה.

הגענו לנמל חיפה משם הועברנו למחנה עולים שער העלייה. לאחר שהייה של חודש במחנה העבירו אותנו למעברת כפר חסידים שם קיבלנו אוהל ל-5 נפשות. לאחר שנה בערך עברנו לצריף את הלימודים התחלתי במעברה ולאחר מכן המשכתי ללמוד בכפר. בכפר הייתי יוצא לעבוד עם חקלאיים בזמן הפנוי הייתי משחק עם חברים ובנינו משחקים לבד.

עברנו לאחר מכן לחיפה המשכתי את הלימודים וכאשר התבגרתי יצאתי לעבודה עד לגיוסי לצבא. גויסתי לצבא בשנת 1961 עד 1963. חזרתי לעבוד באותו מקום עבודה מוסך פיאט. המשכתי ללמוד והכרתי חברים חדשים  והייתה לי חברה ושם הכרתי את בת זוגתי ציפורה פולק.

סיפור עלייתה של סבתא ציפורה לארץ

בגיל 13 משפחתי ואני עלינו לישראל, בשנת 1959 מטרנסילבניה שברומניה. עברנו דרך איטליה באנייה שהיא הביאה אותנו לנמל חיפה. קיבלו אותנו מהסוכנות היהודית עלינו על אוטובוסים ישר לכפר חסידים שם קיבלנו דירה קטנה היה לנו מוזר.

סבתא של זיו בילדותה

תמונה 1

את המזון שקיבלנו לא הכרנו, גם את השפה היה לנו קשה להבין. התחלתי ללמוד בכיתה ו' חברים עזרו לי ללמוד את השפה את אחי שלחו לפנימייה וכעבור שנתיים עברנו לחיפה ומשם עברתי גם לפנימייה כפר בתיה. אחרי הלימודים חזרתי הביתה התחלתי לעבוד וללמוד במקביל.

עבדתי בבית מרקחת 30 שנה ובחיפה הכרתי חברים חדשים ושיצאנו לבלות ובקולנוע הכרתי את אריה. וכעבור שנתיים התחתנו בשנת 1966 וגרנו בדירה מאוד קטנה היינו מאוד מרוצים עבדנו בילינו עד שבתנו הבכורה נולדה ששמה רחל שהביאה לנו הרבה שמחה. אחריכן עברנו לדירה יותר גדולה בחיפה.

בשנת 1970 נולד בנינו פרי שלצערנו נפטר כעבור 18 שנה ממחלה. בשנת 1976 נולדה בתנו הקטנה אורית שגם היא הוסיפה הרבה שמחה ואושר לחיים שלנו.

הזוית האישית

סבא אריה מספר: "סיימתי לעבוד בשנת 2001 ויצאתי לגמלאות בזמן הפנוי שלי אני מבלה הרבה עם הנכדים וגם עם החברים ויוצא לטיולים בארץ ובחו"ל".

סבתא ציפורה מספרת: "בשנת 2000 הפסקתי לעבוד ויצאתי לגמלאות בזמני הפנוי יצאתי לחוגים שחייה בקאנטרי חוג תכשיטנות וכמובן להנות עם הנכדים וטייל ביחד עם סבא".

היה לי מאוד מאוד נוח ונעים להיזכר בתקופת הילדות שלי וגם לשתף את הנכד שלי בחוויות האישיות שלי. הספקתי ללמוד כמה דברים והיה לנו כייף להכיר את התכנית הזו ולהכיר את כל המסגרת הזאת בה מופעלת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מנסורה
מבחנה

ציטוטים

”על ראש הגנב בוער הכובע“

”אם אין אני מי לי“

הקשר הרב דורי