מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות של איתן גולן

אני ושירז בגינת בית הספר
אני עם המטוס שלי
זיכרונות ממבצע קדש

שמי איתן גולן ואני סבא של שירז בן שי, שהיא הבת של בתי מיכל, בתי האמצעית.

נולדתי בחיפה. בשנת 1949 בהיותי בן 8 עברה משפחתי לחולון, ושם גדלתי. בתור ילד נהגנו לשחק בשכונה עם חברים, המשחקים הזכורים לי היו משחקי כדור (מחניים, כדורגל וכדורסל).

בהיותי בן 16, למדתי בבית ספר הטכני של חיל האוויר בחיפה. בתקופה זאת התחברתי עם חבריי הטובים שאנחנו בקשר עד היום. שם גם למדתי את המושג חברות ואת המשפט "חייה ותן לחיות", וסיימתי את לימודיי כמכונאי מטוסים.

בשנת 1970 נישאתי לזהבה ועברתי לגור בתל אביב.

שירתי שירות צבאי בחיל האוויר.

תמונה 1

זכורה לי במיוחד, מלחמת ששת הימים שבה הייתי חייל צעיר. התקופה לפניי המלחמה שנקראת "תקופת ההמתנה" הייתה רוויה במתח, מכיוון שלא ידענו את תוצאות המלחמה שתהייה. תוצאות המלחמה היו מדהימות, מצד אחד ניצחון בלתי רגיל מצד שני אנחנו נחשבים ככובשים של העם הפלסטיני.

השתחררתי מהצבא בשנת 1971. הקמתי חברה לעבודות בנייה, שבה אני עובד עד היום.

מקרה שזכור לי במיוחד – בהיותי בן 7 פרצה מלחמת סיני (קדש). גרתי אז בחיפה. אבא שלי היה מגויס למילואים. אמא שלי. אחותי ואחי היינו בביתנו. הייתה אזעקה, ירדנו למקלט הבית יחד עם יתר השכנים ושמענו פיצוצים, שמאוד הפחידו אותנו. שכן אחד שהיה בהג"א עידכן אותנו והיתה אווירה של ביחד.

רק למחרת נודע לנו שמשחתת מצרית בשם "איברהים אל האוול" הפציצה את חיפה וחייל הים הישראלי פגעו בה. עלינו לגג של הבניין, וראינו איך ספינות חיל הים שלנו גוררים את המשחתת המצרית לנמל. הרגשנו גאווה.

הרגשה זו מלווה אותי עד היום.

הזוית האישית

איתן: שירז נכדתי האהובה, נהניתי מאד להפגש ולכתוב את הסיפור יחד. לימדת אותי דברים שלא ידעתי על הילדות ועל הנוער של היום. את ילדה נבונה ומקסימה ואני מקווה שגם את למדת משהו על העבר שלי ועל החיים שהיו לי בילדותי ובנעורי.

שירז: סבוש, לימדת אותי מלא דברים הקשורים בעבר של מדינת ישראל, שלא ידעתי. ולימדת אותי עוד מלא דברים על העבר שלך שהיו מעניינים ממש. ובנוסף נהנתי לעשות את כל העבודה, ולרשום את הסיפור יחד איתך, אתה הסבא הכי טוב שיש ואתה תמיד עוזר לי ותומך בי, ואני יכולה לספר לך הכל, מקווה שגם אתה נהנית ממני.

מילון

גוגואים
הגרעינים של המשמש ששימשו למשחק בשכונה

ציטוטים

”"חייה ותן לחיות"“

הקשר הרב דורי