מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות של סבתא רותי

סבתא ביום חתונתה
הנכדה חיה מושקא
זכינו, שכמעט בכל שבת וחג קבלנו שמלות חדשות ויפות.

שלום שמי רות – ריטא אבגי ואני סבתא של חיה מושקא. הוריי קראו לי רות, משום שהם חיבבו את השם הזה.

נולדתי בקזבלנקה מרוקו, להורי שמעון וחנה דדון בשנת 1962. אני בת למשפחה בת עשרה ילדים ושמם: אליס,  יוסף, אמיל, אשר, נורית, רותי, מישל, דדה, גבי, שוש – למשפחת דדון.

בביתנו היה חדר גדול, שבו ישנו כל האחים וחדר שינה נוסף להורים, מטבחון וחצר גדולה. ליד ביתנו היה שוק, ומכיוון שלא היה לנו מקרר, כל יום היינו קונים דברי חלב וקפואים חדשים.

גדלתי במרוקו עד גיל 12 ואז עשינו עליה לארץ ישראל בשנת 1974. כשהגעתי לארץ, היה לי קצת קשה להתאקלם, מפני שהיינו דוברי צרפתית. אחי ואחותי השתלבו מהר מאוד ואילו לי לקח זמן מה.

התחלתי ללמוד בתיכון, גמרתי את כיתה ט', ואז אבי שבר את רגלו בנסיעה באופנים. לאבי היה סופר עם שותף נוסף, ולא היה מי שיחליף אותו, ולכן עזבתי את לימודיי התיכון, והלכתי לעבוד בסופר של אבי. בעבודה זו השתכרתי יפה, ולא  היה לי רצון  להמשיך את הלימודים בתיכון (כיום אני מצטערת על כך שלא למדתי מקצוע). לאחותי הייתה מכונת תפירה משוכללת, ולכן זכינו, שכמעט בכל שבת וחג קבלנו שמלות חדשות ויפות. הייתי ילדה טובה וממושמעת, וכן, הייתי ילדה מסודרת ונקיה להפליא, לא יכולתי לראות פרור על הרצפה וכל היום סידרתי את הבית וניקיתי, לכן הוריי פינקו אותי וקנו לי תכשיטים. כל כמה זמן קיבלתי צמידים יפים וחדשים, תכשיט שמאוד אהבתי, והמורות היו משבחות אותי תמיד, מה שגרם לעורר קנאה, וכל הבנות בכיתה קנאו בי. אהבתי גם לעשות הכול לבד ולהיות עצמאית. עם חברותי, אהבנו לשחק משחקי טניס וכדור, וגם במשחקי ריצה וכדומה. אהבנו להגיע לשמחות משפחתיות ולחתונות בכלל, זו הייתה חוויה.

בגיל 22 הכרתי את בעלי לעתיד, בעלי דוד משה שי', שעבד 41 שנה בקמ"ג – "הקריה למחקר גרעיני – נגב ע"ש שמעון פרס (בראשי תיבות: קמ"ג) ממוקמת בלב מישור ימין, דרומית-מזרחית לעיר דימונה, ותכליתה ביצוע מחקר באנרגיה גרעינית, ובכלל זה ייצור נשק גרעיני" (ויקיפדיה).

בגיל 24 הייתי בהריון, ושעות ספורות לפני הלידה הודיעו לי שאני בסכנה ושאני חייבת לעשות הפלה. בגיל 25 ילדתי את שלום שרון, אביה של הנכדה מושקא לעתיד. גיל 26 ילדתי את אלירן אליהו, בגיל 30 ילדתי את רותם ובגיל 36 ילדתי את אביתר – כיום רב בעיר לוד ומוסמך לכהן כרב עיר וכדיין. ב"ה, אני אימא לארבעה ילדים וסבתא ל-18 נכדים בלעה"ר, ורווה מהם הרבה נחת.

סבתא וסבתא רבתא של הנכדה חיה מושקא

תמונה 1
סבתא שלי וסבתא רבתא

הזוית האישית

חיה מושקא: תודה לך סבתא, שפינית מזמנך כדי לספר לי את סיפורך. הרבה נחת ובריאות.

מילון

קמ"ג
הקריה למחקר גרעיני – נגב ע"ש שמעון פרס (בראשי תיבות: קמ"ג) ממוקמת בלב מישור ימין, דרומית-מזרחית לעיר דימונה, ותכליתה ביצוע מחקר באנרגיה גרעינית, ובכלל זה ייצור נשק גרעיני, אף כי ממשלת ישראל מעולם לא הודתה בכך והיא שומרת באופן רשמי על "עמימות גרעינית". הכור הגרעיני הפועל בקריה הוא הגדול מבין השניים הפועלים בישראל (האחר הוא הכור במרכז למחקר גרעיני - שורק). מערבית למתחם ממוקם מתקן המכ"ם בדימונה.

ציטוטים

”כיום, ב"ה, אני אימא לארבעה ילדים וסבתא ל18 נכדים בלעה"ר, ורווה מהם הרבה נחת. “

הקשר הרב דורי