מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות של סבא יגאל

אני וסבי כשנפגשנו בביתי
סבי בתקופת שהותו בלונדון
מעירק לארץ ישראל - תחנות בחיי

שמי יגאל שמש, נולדתי בשנת 1945 בעיראק. עליתי לארץ בשנת 1950.

בילדותי למדתי בבית ספר "גאולים" בירושלים.

בתקופתי  כילד לא היה לי את שפע המשחקים והתחביבים, שיש היום. הייתי  צריך לאלתר  כל מיני משחקים. לדוגמא: כדור מבד, שהכנתי יחד עם חברי, או שהייתי לוקח צמיג של מכונית, והייתי מגלגל את הצמיג לאורך השדה עם חברי. אני קראתי לזה "תחרות בגלגול הצמיג עד לנקודה מסוימת" אחד התחביבים שלי ושל חברי, היה לטפס על עצים ולראות מי יגיע הכי גבוה, או לטפס על עצי פרי ולקטוף פירות.

חוויות ילדותי  היו כשהייתי בגיל של נכדתי. אני וחברי גילינו ששלושה דודים שלי היו בבית סוהר, שנמצא בעיראק.  כשהם השתחררו הם הגיעו לישראל ואז פגשתי אותם בפעם הראשונה בחיי.

שירתי בצבא בחיל הנח"ל בהיאחזות על גבול מצריים. היאחזות נח"ל היא יישוב, שהוקם באזור שבשליטת מדינת ישראל, באמצעות חיילים המשרתים בחיל הנח"ל ועל-פי החלטה של ממשלת ישראל. פעילות זו, של קידום ההתיישבות היהודית ברחבי ארץ ישראל, הייתה בעבר בין תפקידיו העיקריים של הנח"ל. ההיאחזות הייתה למעשה שילוב של יחידה צבאית ויישוב אזרחי המתפרנס בעיקר מחקלאות ומנהל חיי קהילה כבסיס ליישוב עתידי. על פי עיקרון זה, החיילים והחיילות עובדים בהיאחזות ושומרים עליה עד שמחליטה המדינה על הקמת יישוב אזרחי במקומה. ויקיפדיה. בהמשך עברתי קורס מפקדי כיתות, ובלשון צבאית אני  הייתי ממ"כפ.  סיימתי את הצבא בדרגת סמל. חודש לאחר שהשתחררתי השתתפתי במלחמת ששת הימים. על גבול ירדן.

התחתנתי בשנת 1981 ברמת השרון.

אחרי הצבא הצטרפתי לקיבוץ שנקרא אייל.

אייל (אֱיָל) הוא קיבוץ של הקיבוץ המאוחד באזור השרון סמוך לעיר קלקיליה השייך למועצה אזורית דרום השרון. קיבוץ אייל נוסד בשנת 1947 על ידי עולים ממזרח אירופה, ניצולי שואה מתנועת הנוער "דרור". בדומה לקיבוצים רבים שבראשיתם ישבו באופן זמני במושבות, הקיבוץ הוקם בכפר סבא והגברים יצאו ראשונים להתיישב בדרדרה, על שפתו המזרחית של אגם החולה. עם פרוץ מלחמת העצמאות הוקף הקיבוץ משלושת עבריו על ידי כוחות סוריים ונותר בגבו אל אגם החולה. שלושה חברים נהרגו בקרבות במבצע ברוש. הנשים והילדים נשלחו לכפר סבא והגברים, מתוגברים במחלקת חיילים, נשארו לשמור על הנקודה. עם חתימת הסכמי הפסקת האש הובהר שלא תהיה אפשרות לקיים את הקיבוץ במקומו, דרדרה ניטשה ואברהם הרצפלד בחר עבור הקיבוץ את הגבעה מזרחית לרמת הכובש, ניר אליהו וכפר סבא. העלייה על הקרקע נערכה ב-1 בנובמבר 1949 במקום בו ניצב הקיבוץ עד היום. שמו של הקיבוץ נגזר משמו של ארגון המחתרת היהודי בגטו ורשה – אי"ל. ויקיפדה. הייתי  בקיבוץ שלוש וחצי שנים. ואחרי זה טסתי ללונדון ועבדתי כסוכן נסיעות.

יש לי שלוש בנות ארבע נכדות וחמישה נכדים.

עכשיו אני  גמלאי עושה חיים, מתפנק ,שומר על הנכדים ומטייל הרבה בעולם.

הזווית האישית

נגה – מאוד נהנתי מהתהליך הזה, וגם גיליתי שסבא שלי השתתף במלחמת ששת הימים, שזה משהו מאוד גדול וחשוב, שלא ידעתי עליו.

מילון

היאחזות נח"ל
היאחזות נח"ל היא יישוב, שהוקם באזור שבשליטת מדינת ישראל, באמצעות חיילים המשרתים בחיל הנח"ל. (נוער חלוצי לוחם). ויקיפדיה

ציטוטים

”חוויות ילדותי  היו כשהייתי בגיל של נכדתי. אני וחברי גילינו ששלושה דודים שלי היו בבית סוהר, שנמצא בעיראק.  כשהם השתחררו הם הגיעו לישראל ואז פגשתי אותם בפעם הראשונה בחיי.“

הקשר הרב דורי