מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"חוויה בלתי נשכחת"

בתמונה רואים אותי ואת סבתא במפגש הראשון.
בתמונה רואים את סבתא לאחר הלידה של בנה.
סיכום חיי משנת 1949 עד שנת 2018

סיכום חיי משנת 1949 עד לשנת 2018.

שמי רבקה, מקור שמי הוא מהתנ"ך נקראתי על שם דודתי. שם החיבה שלי הוא ריבק, בעלי מכנה אותי ככה.

שם המשפחה שלי לאחר הנישואים השתנה לזינו. שם המשפחה הקודם שלי היה ברדוגו, משמעות השם הוא משפחה ענפה במרוקו.

מיקומי במשפחה הוא מספר 7 מלמעלה. הייתי הצעירה מהבנות וקיבלתי יחס מועדף. היו לי 11 אחים 5 בנות ו- 6 בנים. חמשת אחיי הגדולים, היו גדולים ממני במספר שנים משמעותיות, ולכן לא היה לנו הרבה במשותף. ששת אחיי האחרים, היו בקשר יותר הדוק איתי, כיוון שהיו בינינו הפרשי גיל קרובים.

אחי שצעיר ממני בשלוש שנים נתקף במגפת "הפוליו" ואז היינו צריכים לשקם אותו וכיוון שהיינו משפחה ברוכת ילדים אני נטלתי חלק גדול בשיקום, שזה אומר ללמד אותו ללכת ובמהלך השנים עזרתי לו ללמוד את הא"ב. אחי שנפטר בגיל 6, היה צעיר ממני בשנה וחצי, היה חולה בחיידק בשריר הלב. מאחר שלפני 70 שנה לא הייתה את תרופת "האנטיביוטיקה" הוא נפטר. האווירה בזמן הזה הייתה קשה מאוד, אמא שלי קיבלה את זה מאוד קשה.

אחי הצעיר ביותר שמו גבי מחובר אלי מאוד, לימים כשהוא נישא ואשתו נכנסה להריון, הלכתי איתה לבית החולים והייתי איתה כל הלילה בלידה ונולד להם בן זכר. לאחר כמה שנים, אחי גבי פתח מסעדה בחוף קרית-ים, כיום המסעדה מאוד מצליחה.

בילדותי שחקתי עם ילדי השכונה, שהיו קצת גדולים ממני, במחניים, חמש מקלות, חמור קטן, חמש אבנים, קלאס, גומי ועוד… היתה אווירה נהדרת בלי ריבים וחברות טובה. את חלק מהמשחקים מכירים גם היום.

אחי הבכור שהיה בן 20 שנה. מאוד רצה לעלות לארץ ישראל ואימי, שפחדה לתת לו לעלות לארץ לבד, הבטיחה שכשאני (סבתא) אוולד, נעלה כולנו לארץ וכך היה. אני נולדתי במרוקו בסוף שנת 1948 ב- 15.8 וההורים שלי התארגנו לעלייה. יצאנו ממרוקו בשנת 1948 והגענו לצרפת לאחר שישה חודשים עלינו לארץ ישראל בשנת 1949.

הכרתי את בעלי בשכונה, הוא הגיע משכונה אחרת ואני הייתי מאוד צעירה, אבל הוא התעקש והוא היה חייל. התאהבנו וכשהיינו בני 18 וחצי התחתנו. התחתנתי בשנת 1967. יש הרבה תמונות מהחתונה.

ילדתי את ילדתי הראשונה בגיל 19, את בני השני ילדתי בגיל 23 ואת בני הצעיר ילדתי בגיל 27. כיום יש לי שלושה ילדים בת אחת ושני בנים.

יש לי חמישה נכדים הבוגר ביותר נאור המקסים שהוא  בן 27, הנכדה השנייה החמודה בת 11 שמה גילי, לאחר מכן, יהלי הנחמד, אחר כך נולדה אורי החמודה ואחרונה חביבה, אריאל, בת הים.

נכדיי באים אליי כל יום שישי, מי שלוקחת את היוזמה הזו ובאה, זו נכדתי האהובה עליי, גילי.

 

הזוית האישית

סבתא: אני מסכמת את התהליך והתוכנית היה לי נעים מאוד להיפגש עם נכדתי ועם כל שאר הסבים והסבתות בנוסף נהנתי לשמוע את החוויות והסיפורים. המפגשים חיזקו יותר את הקשר שכבר היה. הדבר שהכי אהבתי במפגשים זה היה הבאת החפץ שיש לו איתו קשר סנטימנטלי. לדעתי היה עדיף להאריך קצת את זמן התוכנית כדי להספיק יותר. אני אזכור מהתוכנית את כל הפגישות עם נכדתי עם המורה המקסימה. בנוסף הכרתי סבתא חמודה, את סבתא של נעה שהתחברנו.

גילי: אני מסכמת את הקשר הרב דורי, כחוויה שלא תחזור על עצמה, היה לי כיף מכל רגע. המפגשים הדקו יותר את הקשר שהיה לי עם סבתא אפילו שהוא כבר היה… אני הכי אהבתי במפגשים את כתיבת הסיפור. הייתי רוצה שהמפגשים יהיו יותר ארוכים כיוון שהיה לי מאוד כיף. אני אזכור מהמפגשים את הכל ואת כל הסבים והסבתות.

מילון

משפחה ברוכת ילדים
משפחה שיש בה הרבה ילדים

ציטוטים

”קודם כל תהיה בן אדם ערכי והכל יזרום.“

הקשר הרב דורי