מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג פורים בשכונת ביאליסטוק

אני (אורי) וסבתא חני בתמונה קצת ישנה
סבתא חני בילדותה
הסיפור מתרחש בכפר ביאליסטוק על ילדותה של סבתא.

שמי חני כהן לבית משפחת ריבק. גדלתי בכפר קטן בשם קריית ביאליסטוק, שהיום הוא חלק מיהוד-נוה מונוסון.

קריית ביאליסטוק

יהוד הוקמה בשנת 1948, היא הוכרזה כמועצה מקומית ראשונה לאחר קום המדינה בשנת 1950 והפכה לעיר בשנת 1955. "יהוד יושבה לראשונה על ידי אוכלוסייה יהודית על חורבותיו של הכפר הערבי יהודייה, לאחר בריחת תושביה הערבים בשלהי מלחמת העצמאות, דצמבר 1948. האוכלוסייה שיושבה במקום הייתה ברובה ממוצא תימני, טורקי (דוברי לאדינו) וניצולי שואה מפולין ובעיקר ממחוז ביאליסטוק".(מתוך אתר עיריית יהוד- נוה מונוסון).

קריית ביאליסטוק, יושבה ע"י ניצולי שואה שעלו לישראל מהעיר ביאליסטוק בפולין. בביאליסטוק שבפולין הייתה קהילה יהודית גדולה, שעם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, הוקם בה גטו ליהודי ביאליסטוק. מרבית קהילת יהודי ביאליסטוק – כ-50,000 איש – נשלחו ברובם לאושוויץ, ניצולי השואה היגיעו לישראל.

 חג פורים בשכונה שלנו

בכפר שלנו, כולם הכירו את כולם והייתה מערכת יחסים מאוד משפחתית עם השכנים בכל הרחוב. זכור לי, שלפני חג פורים הייתה תכונה מאוד מיוחדת, כל האמהות נרתמו להכין את התחפושות לפורים. אז לא היו חנויות לממכר תחפושות, והיינו צריכים להכין אותן לבד. זה היה בדרך כלל עיסוקן של האמהות. כמה חודשים, לפני חג פורים, ההכנות היו מתחילות. כל אחת מהאמהות חשבה על רעיון לתחפושת, וזה היה סוד כמוס. אחרי בחירת הרעיון המקורי, היו צריכים לארגן את כל החומרים לתחפושת, כי בכפר הקטן בו גרתי, לא היו חנויות שהכילו את הפריטים הנדרשים להכנת התחפושת ואז היה צורך לנסוע לערים הגדולות, כדי לרכוש אותם, לתל אביב או לפתח תקווה.

להורי לא היה רכב, כמעט לאף אחד אצלנו בכפר, לא היה רכב. כולם נסעו באוטובוס, לעיר הגדולה לקנות את החומרים לתחפושת. האמהות תפרו וקישטו את התחפושת. כל אחת השתדלה יותר ויותר. הייתה הרגשה של תחרות בין האמהות, למי יש רעיון יותר טוב? מי יותר מקורית? מי תפרה תחפושת יותר יפה?

חג פורים, היגיע, וכל הילדים יצאו לרחובות עם התחפושות שהאמהות הכינו להם. הייתה שמחה גדולה.  כולם הצטלמו עם התחפושות ורבים הביאו צלמים מקצועיים לצלם את הילדים

אחת מתחפושות הילדות שלי בחג פורים

תמונה 1

 

הזוית האישית

אורי לוינסון: היה לי מאוד כיף להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי. מאוד התחברתי לסיפורים של סבא וסבתא שלי וגם לסיפורם של סבתות וסבים של חברי. היה מאוד מעניין.

מילון

קהילת יהודי ביאליסטוק
עם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, הוקם גטו ליהודי ביאליסטוק. בשלבי הקיום האחרונים של הגטו, בין ה-16 ל-20 באוגוסט 1943, התחולל מרד בגטו ביאליסטוק, בהובלת חברי תנועות הנוער. מעטים נמלטו ליערות והמשיכו להילחם כפרטיזנים, ויתר יהודי ביאליסטוק - כ-50,000 איש - נשלחו ברובם לאושוויץ. (ויקיפדיה)

גזעי
מגניב, מיוחד

ציטוטים

”בכפר שלנו, כולם הכירו את כולם“

הקשר הרב דורי