מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג הפסח באפגניסטן

אני וסבתא
בית הקברות היהודי בהראת
רחל מספרת על הפסח באפגניסטן

סבתא רחל ג'ורג' נולדה בשנת 1939 באפגניסטן בעיר הראת. "הראת היא עיר במערב אפגניסטן. בה הייתה קהילה גדולה ומשגשגת עד מאוד. במשך תקופה ארוכה למדי נשאה בתואר של הקהילה הגדולה מכל קהילות אפגניסטן. היהודים בהראת היו קרובים מאוד לבני יהדות איראן בגלל קרבתם הגאוגרפית אליהם." 

השנה השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא רחל. היא ספרה לי סיפורים רבים על חייה באפגניסטן ובחרנו להעלות את סיפורה על מנהגי חג הפסח באפגניסטן.

סבתא מספרת שהקהילה היהודית שמרה על מנהגי הכשרות ולכן לפני חג הפסח הכינו את המצות והיין במו ידיהם.

סבתא רחל מספרת על כל שלבי הכנת המצות לחג הפסח

"החג פסח שהיה באפגניסטן היה חג מרגש ביותר בקשר בין ההורים לילדים, כי היינו שותפים לכל העבודות" אומרת רחל " הדבר העיקרי, שבו עסקה המשפחה, היה קנית החיטה וברירת החיטה וניקוי החיטה. אחרי הניקוי והמיפוי נלקחה החיטה לתחנת קמח לטחינה.  

יום לפני ליל הסדר מהקמח שהוכן, לשים את הבצק ומכינים את המצות לקראת ליל הסדר. מצה זו שהוכנה ע"י המשפחה, הייתה הדבר הכי טעים שאכלתי בחג.

"גם את היין היינו מכינים בעצמנו, באפגניסטן.  מכינים הכל בבית, מכיוון שמבחינת כשרות לא היינו קונים מהגויים ולכן עבדנו והכנו הכל בבית".

העשרה

יהדות אפגינסטן: "יהדות אפגניסטן היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר במדינות מרכז אסיה. בימי הביניים יהודים באזור אפגניסטן לקחו חלק משמעותי בסחר שהתנהל על דרך המשי, ושרידים שונים מלמדים שהייתה באזור קהילה יהודית משמעותית. הפלישות המונגוליות במאה ה-13 ואי היציבות שבאה בעקבותן גרמו לחורבן של קהילות יהודיות רבות באזור. בהמשך התחדשו קהילות יהודיות במספר ערים באפגניסטן, והתחזקו בעקבות הגירות של יהודים מפרס ובוכרה."

הראת: "הראת היא עיר במערב אפגניסטן. בה הייתה קהילה גדולה ומשגשגת עד מאוד. במשך תקופה ארוכה למדי נשאה בתואר של הקהילה הגדולה מכל קהילות אפגניסטן. היהודים בהראת היו קרובים מאוד לבני יהדות איראן בגלל קרבתם הגאוגרפית אליהם. במאה ה-18 פעל בעיר הפילוסוף והמשורר ר' סימן טוב מלמד. בשנת 1840 הגיעו אליה כ-200 משפחות מהעיר משהד שבאיראן לאחר שנאלצו להתאסלם שם בהוראת השלטון השיעי, ובהראת הסונית חזרו ליהדותם.

כבר מתחילת המאה ה-20 החלה עלייה לארץ ישראל של מאות מבני הקהילה, שהתיישבו בעיקר בשכונת הבוכרים בירושלים. גל נוסף של עולים מהראט הגיעו לארץ ישראל בשנות ה-30. לאחר קום מדינת ישראל עלו אליה כאלפיים יהודים מהראט. מארבעת בתי כנסת של הקהילה, שנתגלו מחדש בשנת 1978, הועלה לירושלים ארון הקודש שנשתמר במצב הטוב ביותר, כזיכרון מקהילה גדולה ומשגשגת זו." ( ויקיפדיה).

תשע"ה

מורה מובילת תכנית, מיכל שפיזבית ספר ערמונים רמת גן

מילון

יהדות אפגינסטן
יהדות אפגניסטן היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר במדינות מרכז אסיה. בימי הביניים יהודים באזור אפגניסטן לקחו חלק משמעותי בסחר שהתנהל על דרך המשי, ושרידים שונים מלמדים שהייתה באזור קהילה יהודית משמעותית. הפלישות המונגוליות במאה ה-13 ואי היציבות שבאה בעקבותן גרמו לחורבן של קהילות יהודיות רבות באזור. בהמשך התחדשו קהילות יהודיות במספר ערים באפגניסטן, והתחזקו בעקבות הגירות של יהודים מפרס ובוכרה.

הראת
הראת היא עיר במערב אפגניסטן. בה הייתה קהילה גדולה ומשגשגת עד מאוד. במשך תקופה ארוכה למדי נשאה בתואר של הקהילה הגדולה מכל קהילות אפגניסטן. היהודים בהראת היו קרובים מאוד לבני יהדות איראן בגלל קרבתם הגאוגרפית אליהם. במאה ה-18 פעל בעיר הפילוסוף והמשורר ר' סימן טוב מלמד. בשנת 1840 הגיעו אליה כ-200 משפחות מהעיר משהד שבאיראן לאחר שנאלצו להתאסלם שם בהוראת השלטון השיעי, ובהראת הסונית חזרו ליהדותם‏, כבר מתחילת המאה ה-20 החלה עלייה לארץ ישראל של מאות מבני הקהילה, שהתיישבו בעיקר בשכונת הבוכרים בירושלים. גל נוסף של עולים מהראט הגיעו לארץ ישראל בשנות ה-30. לאחר קום מדינת ישראל עלו אליה כאלפיים יהודים מהראט. מארבעת בתי כנסת של הקהילה, שנתגלו מחדש בשנת 1978, הועלה לירושלים ארון הקודש שנשתמר במצב הטוב ביותר, כזיכרון מקהילה גדולה ומשגשגת זו.

ברירה
לנקות מחמץ

ציטוטים

”מצה זו שהוכנה ע"י המשפחה, הייתה הדבר הכי טעים שאכלתי בחג.“

הקשר הרב דורי