מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגים ומלחמות בחייו של סבא מוטי

ליאל וסבא מוטי
מלחמת יום כיפור

מלחמת יום כיפור

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים ביום שבת בזמן שהיינו בבית הכנסת. בערב התקשרו אלינו מהצבא. היינו ארבעה אחים שהתגייסנו לצבא. הייתי בן 24 ומקס אחי היה בחובה ושלושה  ימים אחרי המלחמה נפצע בידו מפצצת מטוס מצרית אשר נכנסה מצד אחד של ידו ויצאה מהצד השני .

אחי רוברט היה ברמת הגולן ושם הוא נלחם ודוד, אחי היה בירדן.  יצאתי אחרון מהמלחמה של 21 ימים. אחרי המלחמה עשיתי מילואים 6 חודשים. במילואים הייתי בקילומטר ה101 כשדדו הרמטכ"ל והרמטכ"ל המצרי גמסי היו באותו יום במשא ומתן על הפסקת אש. אחרי שחזרנו מהמלחמה ,כל אחד סיפר את סיפורו האישי שעבר במלחמה ואני זוכר שאימא שלי נתנה את ברכת הדרך והייתה תחושת ניצחון.

 

פורים במשפחתי אז והיום

אז: במרוקו היינו מקבלים דמי פורים, היינו עושים דוכנים ערבים ויהודים ביחד ובדוכנים היו תפוחים עם סוכר, שיחקנו קלפים על אמת שבהם מרוויחים כסף.

היום: חוגג עם כל משפחתי הכוללת נכדים, הילדים שלי, גיסים שלי….

נותן דמי כיס לנכדים. אוכלים אוזני המן ויושבים מסביב לשולחן ואוכלים ארוחה עם אווירה של פורים הנכדים מתחפשים, הולכים לבית הכנסת עם רעשנים, קוראים את מגילת אסתר ושולחים מישלוחי מנות.

פסח

יום אחרי פורים מתחילים ניקיונות מוציאים כגון: וילונות, כביסה ושומרים אותם עד יום לפני ליל הסדר ומוצאים הכול מחדש וככה מרגישים את ליל הסדר כהלכתו. עושים ביעור חמץ יום לפני ליל הסדר והולכים עם נר ועשרה חתיכות לחם מצופה נייר ולוקחים את הלחם לעשרה פינות בבית אחר כך מסתובבים עוד פעם עם הנר ואוספים את חתיכות הלחם שמצופים בנייר לפי הסדר ששמנו אתם. למחרת שורפים את החמץ ומברכים ובערב הולכים לבית הכנסת בדיעבד שקנינו הכול חדש. בלילה עושים את ליל הסדר ומחפשים את האפיקומן. כשקוראים את ההגדה ארבעה בנים לפי סדר הישיבה מקריאים חכם, רשע, תם וזה שאינו יודע לשאול וקוראים את כל ההגדה לפי סדר הישיבה.

חג חגיגי שמאחד את המשפחה.

תשע"ו 2016

מילון

הקילומטר ה101
ב-12 בנובמבר 1973 נחתם בקילומטר ה-101 הסכם ראשוני, "הסכם 6 הנקודות" (נקרא גם "ההסכם לייצוב הפסקת האש") בו נקבעה המסגרת לדיונים על הפרדת הכוחות, חילופי שבויים, המשך האספקה לארמייה השלישית והסרת ההסגר המצרי שהוטל בתחילת המלחמה במצרי באב אל מנדב בים סוף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהב לחגוג את החגים בחיק המשפחה“

הקשר הרב דורי