מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חברי לחיים האחד והיחד

האישה מספר סיפור חייו של בעלה

לפני המלחמה
כשבעלי גמר בית ספר מקצועי הוא היה בתנועת נוער ושמע שתהיה מלחמה, לקח את האח הקטן (שמוליק) וברח. אמו כעסה עליו ורצתה שיחזיר אליה את שמוליק. בעלי הצטער עד יום מותו שלא לקח אותו. הוא ביקש מהוריו לברוח אך הם לא האמינו לו שמלחמה אכזרית מתקרבת, וכך הם נספו בשואה.
תמונה 1
בזמן המלחמה
בעלי ברח עמוק לתוך רוסיה ושהה שם עד שגיסו אותו לצבא הרוסי, שם הוא שירת בתפקיד גשש עד סוף המלחמה. באמצע השירות נפצע קשה בעורף וברגל וניתחו אותו באמצע שדה הקרב (ע"י רופאה יהודייה). רסיסים נשארו בגופו עד סוף ימיו, והרבה זמן היה צולע והיה הולך עם קביים.
אחרי המלחמה
הוא הגיע לעיירה שלו אך כולם הושמדו. הדירה הקטנה שלהם נתפסה על ידי אוקראינים, הוא ראה שאין לו מה לעשות בלוצק אז הוא הגיע לעיר למברג. שם הוא פגש פרטיזן יהודי, הפרטיזן ישר קלט אותו והזמין אותו לביתו, לאשתו וילדתו. המשפחה של הפרטיזן היגרה לארגנטינה, וכל רצונו היה להגיע לארץ והוא הצטרף לקבוצה, ואחרי מסע קשה באלפים, הגיע לצפון איטליה, למילאנו. שם עזר לארוז נשק בארגזים ולשלוח לארץ, לבסוף הגיע עם סירה לארץ בשנת 1949.
בארץ
בארץ הוא היה ממייסדי המושב "בית אלעזרי" ומכיוון שהוא היה מומחה למכונות חקלאיות, הוא היה האחראי על שטחי הפלחה ועיבד אותם. בנוסף היה אחראי על השמירה והביטחון של המושב, היה בוועד והיה הנציג של המושב במועצה שלנו. בקיצור, הוא תרם מאד להקמת ושמירת המושב.
ההיכרות שלנו
אני ממקימי המושב בית אלעזרי. שם פגשתי את בעלי, אהרון. ממבט ראשון היינו ידידים בלב ובנפש. כשגמרתי תיכון, מיד התחתנו, ולאט הקמנו ביחד משק חלב. אחרי שנתיים (בשעה טובה) נולדה ביתנו הברוכה טובה, היינו מאד מאושרים כי אהבנו מאד ילדים. לאט לאט בנינו לנו בית, (בבית אלעזרי). לאחר שנתיים וחצי נולד לטובה אח בשם יורם (כיום יהורם). אחרי 12 שנה נולד בן הזקונים במשפחתנו, דורון.היינו מאושרים שביחד הקמנו דור חדש, דור המשך, שישלים לנו את המשפחה החסרה.  תמונה 2

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא סדיר שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי בדרך כלל מתייחס ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות.

ציטוטים

”היינו מאד מאושרים כי אהבנו מאד ילדים“

הקשר הרב דורי