מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חבל שלא הקשבתי לאבא

אבי, אחותו והורין בילדותו
סבתי וסבי ביום חתונתם
סיפור עלייתה לארץ של סבתי מבלרוס לארץ ישראל

שמי צילה גלר, פירוש השם שלי הוא צילה= תכשיט, גלר=ג'ינג'י.
נולדתי בשנה שבה קמה המדינה – 1948, חודש לפני, יש לי רק אחות אחת שגדולה ממני ב-11 שנים.
בבלרוס כשהייתי קטנה לא היו לי צעצועים כי אמא שלי אמרה שכאשר אניאגדל אני לא אצטרך את הצעצועים.
 
בשנת 1967 כשהתחתנתי, אבא שלי הציע לי לעלות ארצה אבל מפני שראינו את המלחמות ואת הטנקים שהיו באותו הזמן, פחדתי מאוד לעלות לארץ, פחדתי שכאשר נעלה לארץ ישראל יהיה פה מסוכן מאוד. אחת הסיבות שאבא שלי רצה לעלות ארצה היא שהוא היה אדם דתי, הוא שמר על כל המצוות, הוא היה הולך כל ערב יום שישי לבית הכנסת, התפלל כל יום בבוקר לה' וכו'…
                                                       
 בתאריך 14/9/1990, בגיל 42 עליתי לארץ עם שני ילדי, בני הבכור בן 20 וביתי הצעירה שהייתה בת 17, עלינו לארץ באופן עצמאי, הורי נפטרו בבלרוס ולכן הם לא עלו איתי ביחד לארץ ישראל. אחותי לא רצתה לעלות לארץ ישראל לכן עליתי לבדי, רק הוריו של בעלי עלו איתנו לארץ. לקחו לנו כמה חודשים להתכונן לטיסה, תחילה נסענו מבלרוס באוטובוס עד פולנד משם טסנו לפולין (ורשה) ואז לארץ ישראל (נס ציונה), הגענו לארץ.
לא שינו לנו את שם המשפחה, ביום שהגענו לארץ הלכנו לגור בנס ציונה, לא ידעתי עברית, לכן הלכתי ללמוד באולפן. גרנו בשכירות על שם אח של בעלי, גרנו שם שנתיים ואחרי שנתיים קנינו דירה ברחובות, אחרי כמה שנים הצבא לקח את הבת הצעירה שלי, היה לי מאוד קשה עם הפרידה מהבת שלי כי לא הייתי רגילה לא לראות את הבת שלי הרבה זמן אבל התנחמתי בכך שבבלרוס היו לוקחים את הילדים ולא היו רואים אותם 3 שנים ברציפות/ יום אחד הגעתי למקום כזה עם הרבה חיילים וחיפשתי שם את הבת שלי, לא מצאתי אותה ולכן התחלתי לבכות אחת החיילות שהייתה במשרדים אמרה לי שהבת שלי תחזור ביום שבת הביתה.
 
לאחר שלושה חודשים הצבא לקח את בני הבכור. גם הפרדה ממנו הייתה קשה אבל פחות כי הבנתי שהוא יחזור ביום שבת הביתה. עכשיו, אחרי 26 שנה בארץ יש לי 7 נכדים אבל יש משהו שעובר לי תמיד בראש, חבל שלא הקשבתי לאבא שלי כשהוא אמר לי לעלות לארץ, אם הייתי מקשיבה לו היו קוברים אותו ואת אימי בארץ והייתי יכולה לבקר אותו בבית קברות. 
 
העשרה:
בֵּלָארוּסבלארוסית וברוסית: ?????????, ברוסית גם: ???????????) היא מדינה ללא מוצא לים הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית. מאז 1996 קשורה בלארוס עם הפדרציה הרוסית בסדרת אמנות ליצירת ישות הקרויה האיחוד של רוסיה ובלארוס, כצעד לקראת איחוד אפשרי בין שתי המדינות.
 
תשע"ו   2016                

מילון

קצלה
חתול קטן (יידיש)

ציטוטים

”אנחנו הבית של כל יהודי בעולם, אנחנו המקלט, אנחנו גם האחריות." יצחק רבין 1992 “

הקשר הרב דורי