מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות סבא בנצי

מתן וסבא בנצי עדן
סבא בנצי בילדותו
ילדותו ומשפחתו של סבא בנצי בשכונת שבזי שבתל אביב

שמי בן ציון (בנצי), הורי, משה ודינה, הגיעו לארץ בשנת 1937 מעדן (עדן זו מושבה ליד תימן שנשלטה על ידי הבריטים). הם גרו בשכונת שבזי בתל אביב בחדר שכור בדמי מפתח. בשכונת שבזי גרו הרבה עולים שהגיעו מעדן. לא רחוק משכונת שבזי ישנו את מסגד חסן בק. בזמן מלחמת השחרור ירו צלפים ערבים מהמסגד לעבר התושבים בשכונה וכמה מהתושבים נהרגו. תושבי השכונה החלו לברוח לשכונת ג'מוסין בתל אביב. שכונת ג'מוסין  היתה כפר ערבי, בזמן המלחמה התושבים הערבים שגרו שם ברחו לארצות ערב. כשהגיעו תושבי שבזי לג'מוסין הם פלשו לבתי הערבים שהיו ריקים וגרו שם.

כשהורי הגיעו לשם, בין האחרונים, לא היה להם היכן לגור והם תפסו את האורווה של הסוסים שבכפר. הם שיפצו את האורווה וגרו שם. (היום שכונת ג'מוסין היא צפון תל אביב). לאחר שנתיים הורי עזבו את ג'מוסין וחזרו לשכונת שבזי לחדר השכור שלהם. בבית זה המטבח, השירותים והאמבטיה היו מחוץ לבית ומשותפים עם עוד שכנים.

החצר המשותפת בשכונת שבזי

תמונה 1

אבי עבד כל חייו ביקב בראשון לציון עד שהגיע לגיל הפנסיה. בשנת 1947 נולד אחי אהוד ולאחר שלוש שנים אני נולדתי. אני נולדתי ביום היסטורי, בתאריך 12.2.50: זה היה היום של השלג הראשון והיחיד שהיה בתל אביב. לא הצלחנו להגיע לבית החולים ולכן נולדתי בבית. למדתי בבית הספר תחכמוני שהיה מול קולנוע עדן לשעבר. כמובן שעברתי בילדותי את תקופת הצנע שהיה בזמנו. בתקופת הצנע היה מחסור במזון והיינו קונים מזון רק בתלושים שסופקו לנו על ידי הממשלה לפי גודל המשפחה. לאחר סיום בית הספר היסודי הלכתי לעבוד בבית דפוס כדי לעזור בפרנסת המשפחה. התגייסתי לצבא, לחיל האוויר, בשנת 1967, חמישה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים. במלחמת יום הכיפורים גויסתי למילואים. כשהשתחררתי מהצבא הכרתי את אשתי שרה ובשנת 1974 התחתנו ונולדו לי שני בנים: אלון הבכור ויניב הצעיר וחמישה נכדים: מתן הבכור, טליה, ליאור, אלה וליבי.  בימי שישי כל המשפחה מתכנסת אצלנו בבית לסעודת יום שישי כולל קידוש. פעם היינו מתכנסים בימי שבת בבוקר עם כל המשפחה לאכול ג'חנון שסבתא הייתה מכינה. עד שבני הקטן יניב עבר לבאר יעקב ומאז אנחנו אוכלים רק בסעודת יום שישי בלבד. לפרנסתי עבדתי בבית דפוס על מכונת גיליוטינה. עברתי ארבעה בתי דפוס עד שיצאתי לגימלאות. בני אלון הבכור עובד גם הוא בבית דפוס ויניב הצעיר פתח מספרה ומתפרנס כספר.

סבא בנצי עם בנו יניב (אבי)

תמונה 2

הזוית האישית

הנכד מתן: חווייתי היתה ממש טובה והיה לי ממש כיף להיות עם סבא. למדתי הרבה על סיפורו ולמדתי דברים שלא ידעתי על סבא שלי והיה לנו זמן איכות ביחד.

סבא בנצי: התכנית נתנה לי הרבה זיכרונות מהעבר הרחוק ועד לימים אלה, והרבה געגועים לאנשים שכבר לא איתנו.

מילון

תקופת הצנע
בתקופת הצנע היה מחסור במזון והיינו קונים מזון רק באמצעות תלושים שסופקו לנו על ידי הממשלה לפי גודל המשפחה.

דמי מפתח
"דמי מפתח" הוא כינוי למחיר שמשולם עבור זכות לשכור נכס לתקופה בלתי מוגבלת. הרוכש זכויות בנכס בדמי מפתח משלם לבעל הנכס מחיר השווה בדרך כלל לכמחצית משוויו ומקבל את המפתח לנכס, ומכאן כינוי העסקה. הנכס יכול לשמש לדיור או לצורך עסקי. בנוסף, ממשיך הדייר לשלם בכל חודש דמי שכירות חודשיים. בתמורה לתשלומים אלו, מקבל הדייר הגנה לזכויות השימוש שלו בנכס עד סוף ימיו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” נולדתי ביום היסטורי: 12.2.50, שהיה היום היחיד בו ירד שלג בתל אביב“

הקשר הרב דורי