מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ממרוקו

צילום משפחה בטכנולוגיה של היום
ספח ת"ז של סבתא אסתר
סיפור חייה של סבתא אסתר

סבתא אסתר ראובינוף נולדה ב- 28.08.1951 בעיר "לעיון" אשר במרוקו. היא נולדה לסעודה ושמעון כהן אשר נולדו והתחתנו במרוקו. 
סבתא אסתר מספרת: במשפחתי 8 ילדים: 4 בנים ו- 4 בנות. 6 מהם נולדו במרוקו ו-2 בישראל. אני זוכרת במיוחד את הלידה של אחי מרדכי אשר נולד בבית במרוקו. בזמנו כל הלידות היו בבתים ע"י מיילדות ולא כמו היום בבתי החלים. בלידה של אחי זכורה לי כי היתה מסיבה גדולה ושחטו כבשים. מראה זה גרם לי לפחד גדול, אפילו עד היום אני פוחדת מכבשים. אימי מספרת שלא הסכמתי להיכנס הביתה והתחבאתי בגינה הרבה שעות.
 
להורי היתה חנות בדים במרוקו אשר מאוד אהבתי ללכת לשם עם אבי ולעזור לו לסדר את הבדים לפי צבע גודל וסוגי בדים. בתקופה זו לא היה חשמל ומים בבתים. את המים היו שואבים מבאר שהיתה בחצר. לפי זכרוני מאוד אהבתי את החגים במרוקו. אימי היתה תופרת לכולם בגדים חדשים והיתה מכינה אוכל, והיינו הולכים לבית כנסת. הקשר עם השכנים הערבים בתקופה הזו היתה מאוד חמה וטובה. הם היו עוזרים לנו בחגים והיו אפילו דואגים להביא לנו קמח ומרגרינה כאשר חג פסח היה מסתיים, כדי שנוכל להכין מופלטות למימונה. אמי היתה טוחנת חיטה כדי להכין קמח שממנו נוכל להכין לחם ועוגיות ואוכל. היה צריך לחלוב את הפרה כדי שיהיה לנו חלב ולהכין דברי חלב. לא היו אז מקררים והיה צריך להכין את דברי החלב טרי לכל יום. את הבשר, התרנגולות או הכבשים, היה צריך לשחוט את  עוד באותו יום.
 
בשנת 1956 החלטנו לעלות לארץ ישראל, לאחר שהגרמנים נכנסו למרוקו וכמעט לקחו את אבי. עלינו דרך העיר קזבלנקה שבה התגוררנו כחודש. לאחר מכן עברנו לצרפת והתגוררנו שם כחודש. לאחר מכן עלינו על אוניה ששמה "לילי" (עליה שניה). אני ואחותי רוחמה היינו חולות באדמת. אימי פחדה שהשומרים באוניה לא יעלו אותנו ויעברו אותנו לבית החולים ומשם יחטפו אותנו (בתקופה הזו היו הרבה ילדים שנחטפו ונלקחו מהורים), אז היא הלבישה אותנו בבגדים אדומים וכך הצליחה להכניס אותנו לאוניה בלי שירגישו. בזמן השיט שהינו בחדר אוכל, כאשר האוניה עלתה על שירטון. כל הדברים נפלו והיה בלגן גדול אני ואחי מאוד פחדנו אך בסוף אוניה הגיע לנמל חיפה בשלום.
 
העבירו אותנו לגן יבנה. היינו גרים בצריפים והשרותים והמקלחות היו בחוץ, משותפים לכולם. אני זוכרת שכדי להתקלח עם מים חמים אמי היתה מרתיחה קומקום על הגחלים בחוץ והיתה מקלחת אותנו. אבי התחיל לעבוד בכרכיה של ספרים בירושלים ואמי היתה מוכרת נפט למושבים בסביבה בעזרת חמור ועגלה. אני הייתי הולכת לעזור לה. מאוד האהבתי להסתובב עם אמי.
 
לאחר שנה קנינו דירה בשכונת בקעה בירושלים ועברנו לגור שם. בשנת 1968 התחלתי ללמוד בבית ספר יסודי שנקרא "דוגמא". זה היה בתקופת מלחמת ששת הימים. בתיכון למדתי בבית ספר "לפידות". בתקופה הזו בנות שבאו מבית דתי לא התגייסו ולכן לא התגייסתי. בשנת 1969, בגיל 19, הכרתי את סבא ניסים ע"י חברים משותפים. התחתנו ב-08.06.1970 באלם שנקרא "ארמון". ב- 1972 נולד בני הבכור רונן שהיה גם הנכד הראשון מצד סבא ניסים. השמחה היתה מאוד גדולה. בתקופה זו היו נשארים בבית החולים עד לברית. לאחר כשנתיים, בשנת 1974, נולדה ביתי נורית. כעבור 4 שנים נולד בני רם ובשנת 1983 נולדה ביתי אירית. בשנת 1973 קנינו את ביתנו הראשון ברחוב אפרסמון אשר בגילה ובשנת 1982 עברנו לדירתנו ביוסטמן אשר בגילה, שם אנו גרים עד היום. בשנת 1998 נולד נכדי הראשון דניאל.
 
ב-1969 התחלתי לעבוד בעבודתי הראשונה אצל עו"ד ולרי ולאחר מכן בשנת 1970 עברתי לעבוד במשרד ממשלתי שנקרא משרד התמ"ת. לימים שמו השתנה למשרד הכלכלה. בכל תקופת עבודתי עבדתי בכל מיני תפקידים שונים ומגוונים. היום בשנת 2015, אני מנהלת לשכה של מנהל איזורי פיתוח, עבודה מאוד מאתגרת. אני נשואה לסבא ניסים, אמא ל-4 ילדים ו-10 נכדים מקסימים. 

מילון

לעיון
עיר במרקו

ציטוטים

”החיים היו יותר מורכבים אך עם אמון משמעות“

הקשר הרב דורי