מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ממלחמת לבנון הראשונה

סבא זאביק והנכד מאור לוי
עם הפנים קדימה!
מלחמה ראשונה בשדה הקרב

מלחמת לבנון הראשונה של סבא זאביק

בשנת 1966, סבא זאביק התגייס לחיל האוויר, וגם שירת מספר שנים במילואים בחיל האוויר.

לאחר מלחמת יום כיפור, החלו להעביר חיילי מילואים מחיל האוויר  בעיקר לחיל השריון ואז גם סבא זאביק הועבר לחיל השריון.

בשנת 1976 כשסבא בגיל 30 בערך, המעבר לשריון דרש אימון של חייל קרבי ­– כלומר, כשסבא כבר אבא לשני ילדים, עבר טירונות מחדש. סבא זאביק קיבל הצבה לגדוד שריון-גדוד 362. עם הגעתו פעם ראשונה למילואים בגדוד הוא פגש את השליש של הגדוד, והשליש החליט כי סבא זאביק יהיה יחד איתו בשלישות. ואכן כך היה. במספר פעמים במילואים שימש סבא זאביק כעוזר השליש. ואז פרצה מלחמת לבנון הראשונה בקיץ 1982 וגם סבא זאביק גויס למלחמה. סבא זאביק צורף לפלוגה ו' בתפקיד השליש של הפלוגה. רשימת שיבוץ אותנטית מתאריך 27.6.1982 הגיוס נעשה בימ"ח שנמצא בבסיס נעורה, ליד העיר עפולה.

%d7%a8%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%aa-%d7%94%d7%a6%d7%91%d7%94

את הדרך מהימ"ח אל תוך לבנון נסע הגדוד על הזחלים ולא על מובילים כנהוג. סבא זוכר כאשר חצו את העיר קרית שמנה,עמדו אנשים ונופפו לשלום, ואיחלו שנחזור בשלום.

את ההיתכנסות של שאר הגדודים עשו ליד קיבוץ הגושרים מצפון לעיר קרית שמונה. על מנת להעביר את הזמן של החיליים והקצינים הייתה הופעה של איזה אומן, אך באמצע ההופעה עלה המג"ד על הבמה המאולטרת וציווה על כולם לעלות על הכלים כי הגדוד נכנס למלחמה.

סבא זאביק היה מצוות לנגמ"ש של החוליה הטכנית. אך שניות מעטות לפני תחילת התנועה קיבל סבא זאביק פקודה לרדת מהנגמ"ש ולעבור לאחת ממשאיות האספקה.

בדיעבד הסתבר כי הצעד הזה מנע מסבא זאביק להיות ממש בתוך הקרב, הקשה והאכזר. סבא זאביק היה עם שאר החיילים של פלוגת המפקדה, מאחור,כמה קילומטרים מאחורי הטנקים והנגמ"שים. הקרב נימשך במשך כל הלילה עד למחרת בשעה 11:00 לפני הצהרים, וזאת כי הוכרזה הפסקת אש. במשך כל זמן הלחימה מסוקים של ח"א טסו הלוך ושוב לתוך שדה הקרב ,וחילצו פצועים והרוגים מקרב חיילי צה"ל. רק בערב שזה היה יום שישי חברנו – כל החיילים של פלוגת המפקדה, אל החיילים הלוחמים כלומר הטנקיסטים, וחיילי החרמ"ש. המראה שנגלה לעיננו היה קודר ועצוב,קודם כל היו חסרים הרבה טנקים של הגדוד. חלק גדול מהטנקים שעמדו במסדר היו פגועים, וניראה שהם ספגו פגיעות רבות.

רק לאחר מספר ימים כשהגדוד עבר לאזור אגם קרעון הבנו את גודל ממדי הקרב שבו השתתף הגדוד באזור "סולטן יעקב". מספר הרוגים רב, ו-5 חיילים נעדרים ומספר לא מבוטל של טנקים שנשארו  בשדה הקרב. אחד מהטנקים מסוג "מגח 3" שהשתתף בקרב, ונילקח כשלל על ידי הסורים, והועבר לרוסיה, הוחזר למדינת ישראל בשנת 2016 והוא מוצג לראווה במוזיאון "יד לשריון" שנמצא בלטרון.

תמונת הטנק שהוחזר מרוסיה:

%d7%98%d7%a0%d7%a7
זוהי תמונה של שדה הקרב: סולטן יעקב

%d7%9e%d7%a4%d7%94

ואלו שמות החיליים הנעדרים:

1.    חזי שי

2.    אריק ליברמן

3.    יהודה כץ

4.    זכריה באומל

5.    צבי פלדמן

חזי שי, אריק ליברמן הוחזרו חיים מהשבי. זכריה באומל, יהודה כץ, צבי פלדמן – נעדרים וגורלם לא ידוע עד עצם היום הזה.

התמונות של שלושת הנעדרים:

                                             זכריה באומל                                         יהודה כץ                                        צבי פלדמן

%d7%94%d7%a0%d7%a2%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%9d

הזוית האישית

אנו מקווים לשמוע על גורלם של הנעדים בקרוב.

מילון

"שליש"
אחראי על רשימת החיילים שמשרתים. אחראי גם על תנאי השירות ועוד פעילות פקידותית.

הצבה
לשים מישהו או מישהי בתפקיד מסוים.

ימ"ח
יחידת מחסנים לחירום

נגמ"ש
נושא גיסות משורין

ח"א
חיל אויר

ציטוטים

”אמונה ומעשים מביאים להצלחה!“

הקשר הרב דורי