מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ממבצע קלקיליה

מפת קלקיליה
אנשי המלחמה
לזכר אמנון פרמונט ז"ל שנפל במבצע
רינה לבנדיגר מספרת על מבצע קלקיליה, 1956
נולדתי בכפר-סבא ושם חייתי את שנות ילדותי ובחרותי. העיר קלקיליה שוכנת ממזרח לכפר-סבא. משם יצאו מסתננים לכפר-סבא ולמושבי הסביבה במטרה לגנוב ציוד חקלאי ומכל הבא ליד. כדי להפסיק את התופעה, יצא צה"ל למבצע צבאי בעיר.
המבצע נקרא: "מבצע שומרון הוא פעולת תגמול שנערכה ב-10 באוקטובר 1956 נגד משטרת קלקיליה, בתגובה לשני מעשי רצח בישראל שנעשו על ידי מחבלים שבאו מירדן. 18 לוחמי צה"ל נפלו במבצע ו-68 נפצעו. לירדנים היו כ-88 הרוגים ו-15 פצועים."
תמונה 1
חיילי צה"ל בפתח משטרת קלקיליה
אנחנו, כמובן, לא ידענו על המבצע אבל לפנות ערב התחילו להגיע אלינו חברי קיבוץ רמת-הכובש, שבו הורי היו חברים לפני שעברו לכפר-סבא) וסיפרו שכל הדרכים באזור נסגרו והם לא יכלו להגיע למשק ולכן באו להתאכסן בביתנו.
בערב התחילו הפיצוצים והיריות. עלינו על גגו של הבית היחיד ברחוב שהיה בן שתי קומות ומשם צפינו במבצע. למחרת הרדיו והעיתונים דיווחו על המבצע, שהסתבך ומניין ההרוגים היה גבוה. למחרת קברנו את אמנון, שכן שלנו, קצין צעיר.
תמונה 2
בחרתי לכתוב על מבצע קלקיליה, מבצע שומרון, כדי להזכיר ולזכור את אמנון פרמונט. אמנון הניח אחריו בן שהמשיך את שמו.
תשע"ה, 2015

מילון

קלקיליה
עיר ערבית ממזרח לכפר-סבא ומדרום לטול-כרם

מבצע שומרון
מבצע שומרון הוא פעולת תגמול שנערכה ב-10 באוקטובר 1956 נגד משטרת קלקיליה, בתגובה לשני מעשי רצח בישראל שנעשו על ידי מחבלים שבאו מירדן. 18 לוחמי צה"ל נפלו במבצע ו-68 נפצעו. לירדנים היו כ-88 הרוגים ו-15 פצועים.

ציטוטים

”סיפור לזכרו של אמנון פרמונט ז"ל“

הקשר הרב דורי