מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותיו של חיים אורן מבית אבא

סבא חיים ולינוי
סבא חיים וסבתא סמדר 25.11.1970
החיים ברומניה והעלייה לארץ ישראל

שמי חיים אורן, נולדתי בתאריך 16.2.1947 בעיר יאסי שברומניה, בן למיכאל וגיזלה ז"ל, ילד רביעי במשפחה של חמישה ילדים (אחות בכורה וארבעה בנים).

שם משפחתי המקורי הינו "אופנהיים" – כאשר עלתה משפחתי לארץ ישראל, (בהיותי בן שלוש) שונה שם משפחתנו ל"אובמיין". הוריי התקשו לדבר את השפה העברית, הם לא כל כך הבינו את שנאמר ואחרים (משרד הקליטה) לא הבינו אותם. על כן, בשל שיבושי השפה וחוסר הבנה "נקלט" במערכת השם "אובמיין". שנים לאחר מכן, בעודי נשוי עיברתנו את השם ל"אורן" – שם עברי, קליט וקל. ברומניה, אבי מיכאל ז"ל עבד למחייתו כעגלון בכרכרת נוסעים וכספק תערובות קש לסוסים. אמי גיזלה הייתה עקרת בית שגידלה את ילדיה.

אני זוכר את בית הורי עומד למרגלות הגבעה, מוקף בחצר גדולה, שבמרכזה ערמת חציר – בה היינו משחקים ומשתוללים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נלקח אבי לעבודות כפייה אצל הגרמנים. נותרנו חמישה ילדים עם אמי וסבתי פרידה והן התמודדו לבד עם גידולנו. הייתה זו תקופה קשה. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה נלקחו כל עובדי הכפייה לרכבות המוות, אבי היה אחד מהניצולים. הוא הצליח לברוח ושב הביתה. בשובו היה כחוש, רזה וחולה. אט אט הצליח להשתקם, הבריא ואף חזר לעבודתו.

במאי בשנת 1951 עלתה משפחתי ארצה באוניית מעפילים. בעיר חיפה קיבלו את פנינו במטר של תפוזים. השמחה וההתרגשות הייתה רבה. משם הסיעו אותנו במשאיות לעיר פתח תקווה, למעברת אוהלים. כעבור שנה עברנו לעיר עכו, קרובי משפחה דאגו לנו לבית, עברנו לשם ביחד עם סבתא פרידה. אבי החל לעבוד במפעל "פניציה" – מפעל לייצור זכוכית במפרץ חיפה. הוא היה אדם בעל הופעה מסודרת, בעל מוסר עבודה גבוה, ותמיד עבד ופרנס אותנו בכבוד. בשנת 1965 עברנו לקרית ים, שם למעשה גדלתי והתחנכתי, למדתי בביה"ס היסודי "מפלסים". הייתה לי ילדות נפלאה, מלאה בחברים, משחקים וזכרונות יפים. בשנת 1970 התחתנתי עם סמדר, בתם של יוסף ודוריס ארביב וביחד הבאנו לעולם שלושה ילדים: אייל, צחי ופזית (אמה של לינוי). כיום יש לנו שמונה נכדים מקסימים.

הזוית האישית

חיים: התכנית הייתה מעניינת ומקיפה, בתכנית סיפרתי על חלק מתקופת חיי, מילדות ועד ליציאה לחיים אזרחיים. אני מודה על ההזדמנות לספר את סיפור חיי לנכדתי ומאחל לה שתצליח בכל מגמות הלימודים ובחיים בכלל. והכי חשוב שתהיה בריאה ומאושרת.

לינוי: היה לי מאוד מעניין ומסקרן בתכנית. למדתי המון דברים חדשים על משפחתי. אני שמחה שיצא לי להשתתף בתכנית מיוחדת מסוג זה מכיוון שהיא מאוד קירבה אותי לסבי. אני מאחלת לסבי שיזכה לעוד שנים ארוכות ומאושרות, ותמיד ישאר כמו שהוא, כלומר הסבא הכי טוב בעולם !!!

מילון

עבודות כפייה
במונח עבודת כפייה נכללות כל העבודות המתבצעות כתכתיב בעקבות איום בסנקציה. לעיתים עבודת הכפייה קשה ומאומצת ומבוצעת בתנאים קשים על ידי עובדים, שאולצו לכך כצורה של מס (בעיקר בעת העתיקה) או באיומי אלימות, מאסר או אף מוות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נלקח אבי לעבודות כפייה אצל הגרמנים. נותרנו 5 ילדים עם אמי וסבתי, הן התמודדו לבד עם גידולנו“

הקשר הרב דורי