מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות של עליזה דותן

אני וסבתא
סבתא עליזה
ילדותי בשכונה בקעה בירושלים

שמי תמר דותן, אני מתעדת את סבתי, עליזה דותן, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה השתתפנו השנה. זהו סיפורה של סבתא:

"בתקופתנו לא הייתה טכנולוגיה מתקדמת וכל הפעילות שלנו התבצעה בשכונה. שיחקנו הרבה משחקי חברה, משחקי כדור, בילינו הרבה עם חברים, היינו יוצאים לבריכה עם ילדים מהשכונה, היינו הולכים לקולנוע "סמדר" שהיה קרוב לשכונה. גרתי בשכונת בקעה. יש לנו המון חוויות ילדות. בילינו מאוד יפה. הייתה המון פעילות כיוון שלא הייתה טלוויזיה אז כל הפעילות התבצעה בשכונה.

גדלתי במשפחה ברוכת ילדים. כשהייתי ממש קטנה גרה איתנו סבתי מצד אבי. כשהייתי בערך בת 5 היא הלכה לעולמה. היא ישנה עם הוריי בחדרם. גרנו בדירת שלושה חדרים.

אני ואחיותיי – חמש אחיות – גרנו בחדר אחד ושני אחיי ישנו בסלון. לא היה רגע דל בבית ובטח ובטח שלא היה משעמם לרגע. הבית תמיד המה פעילות תוססת.

לצערי תקופה זו לא נמשכה זמן רב. כשהייתי בת עשרים, מטופלת בתינוקת בת יומה, נפטר אבי. שש שנים לאחר מכן נפטרה אמי. התייתמנו בגיל צעיר מאוד – אחיי ואני. עד היום אנו מרגישים בחסרונם של הורינו. לא ממש הספקנו להנות איתם בבגרותינו וההחמצה הגדולה ביותר שנכדינו לא זכו להכיר את סבם וסבתם.

אחיותיי ואני החלטנו להעלות ערב לזכרם עם הנכדים, לספר זכרונות ילדות על מנת שנכדינו ילמדו להכיר את סבם וסבתם דרך הסיפורים.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מולדת במבשרת ציון, התשפ"א, בהנחיית המורה המובילה תמר ישראלי.

מילון

בָּקְעַה (שכונה)
בָּקְעַה היא שכונה בדרום ירושלים. שמה מגיע מערבית (بقعه) ומשמעותו: מישור. גבולותיה של השכונה הם רחוב רבקה מדרום, רחוב פייר קניג ממערב, המסילה לתחנת הרכבת ירושלים מצפון מערב ודרך חברון ממזרח. השכונות הסובבות אותה הן תלפיות בדרום, מקור חיים במערב, המושבה היוונית והמושבה הגרמנית בצפון מערב ואבו תור במזרח. בשכונה מתגוררים דתיים, מסורתיים וחילוניים זה לצד זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא היה רגע דל בבית ובטח ובטח שלא היה משעמם לרגע. הבית תמיד המה פעילות תוססת“

הקשר הרב דורי