מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות הצדפה האבודה

סבא מנשה וסבתא רבקה עם הנכדה מוריה
סיפור החיים של מנשה
הצדפה שאיתי מאז מלחמת ששת הימים מתעלת סואץ

שמי מנשה הוד, נולדתי בשנת 1945 בהודו שבדרום אסיה. נולדתי להוריי המקסימים אהרון ושרה ז"ל. אנחנו שבעה אחים במשפחה, אני השלישי מתוכם. אנחנו שתי בנות וחמישה בנים, וכולנו נולדנו בהודו. שם המשפחה שלי הוא אינו מקורי, הוא עוברת כשעליתי לארץ ישראל. השם המקורי היה נגאוקר בטוי.  לשני השמות האלו יש שתי משמעויות שונות לשם משפחתי. מקור השם המשפחה שלי הוא מהודו ומשמעותו – יופי והדר.

בגיל 17 עליתי לבד לארץ ישראל. היו לי הרבה מאוד קשיים כי בכל זאת אני ילד בן 17 שעוזב את ארץ מולדתו, את משפחתו וחבריו, והוא מנסה להתאקלם לבד בלי כסף ובלי אוכל בארץ חדשה. בגיל 18 התגייסתי לצבא הגנה לישראל. שירתי במלחמת ששת הימים.

סיפורה של הצדפה

כאשר שמרנו ליד סיני אני וחבריי לצבא הבחנו בצדפה שבחוף. הצדפה היא אינה צדפה קטנה שרואים בחופי ישראל, גודל הצדפה הוא לפחות שני אגרופים. בצידי הצדפה יש כמו אצבעות קטנות שמחוברות לצדפה. כאשר מניחים את הצדפה ליד האוזן שומעים רעשי ים. מיד התלהבנו אני וחבריי, ושמרנו אותה אצלנו בבסיס. לאחר שיחרורנו מהצבא החלטתי לקחת את הצדפה ולשמור אותה אצלי.

בשנת 1973 הכרתי את רבקה ובשנת 1974 התחתנו. במהלך השנים נולדו לנו שבעה ילדים: שני בנים וחמש בנות. ברוך ה' יש לי נכדים וילדים נשואים.

באותה תקופה גרנו בחצור והחלטנו לעבור לצפת שהיא עד היום ביתי. בספריה בסלון מונחת הצדפה מימי הצבא,  שם היא משתקפת מול הנוף ההררי שיש לנו בצפת. הצדפה הזאת היא לפחות בת 52 שנים. כל פעם שנכדיי באים אלינו, הם ישר רצים לצדפה כל פעם מחדש וכל פעם זה משמח אותי ….

הזוית האישית

סבא מנשה וסבתא רבקה השתתפו בתכנית הקשר הרב דורי ותועדו על ידי נכדתם, מוריה. התכנית נערכה בבית הספר נתיב מאיר מעלות במעלות תרשיחא, התשע״ט.

מילון

צדפות
מחלקה המכילה מינים רבים של רַכיכות ימיות בממדים שונים. הן מאופיינות בקונכייה בעלת שני חלקים סימטריים פחות או יותר, ובתוכה גופה הרך של הצדפה ואיבריה הפנימיים. (ויקיפדיה)

קוֹנְכִיָּה
קוֹנְכִיָּה היא קליפת מגן קשיחה, מעין שלד חיצוני המאפיין את מערכת הרכיכות. שמה השני בן ימינו של הקונכייה הוא קוֹנְכִית. הקונכייה היא קליפת מגן גירנית בעיקרה, עם מעט חלבון סיבי, המופרשת החוצה מן הגלימה. היא מעניקה מקלט מפני פגיעות טורפים ומפני יובש. הקונכייה נפוצה מאוד ברוב המחלקות של מערכת הרכיכות, ביניהם החלזונות והצדפות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל פעם שנכדיי באים הם ישר רצים לצדפה כל פעם מחדש, וכל פעם זה משמח אותי“

הקשר הרב דורי