מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות הסטוריים חיי היישוב בארץ ישראל

בקרב אל עלמיין, הקרב התחולל ימים ספורים לפני לידתי

נולדתי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, כשגלגל המלחמה החל לנטות לטובת בעלות הברית ולרעתם של הגרמנים. בקרב אל עלמיין, קרב אל-עלמיין הראשון התנהל בין 1 ביולי 1942 לבין 27 ביולי 1942, כחלק מהמערכה במדבר המערבי במלחמת העולם השנייה
הקרב התחולל ימים ספורים לפני לידתי, התהפך גלגל המלחמה עם תבוסתו של הצבא הגרמני באפריקה, ובכך ניצל היישוב היהודי בארץ מגורל דומה לגורלם של היהודים שהיו באירופה הכבושה בידי הנאצים.
במלחמה שהייתה נגד הנאצים בצפון אפריקה, שבמסגרתה התחולל קרב אל עלמיין, השתתף גם דודי , אחיה של אמי, בתור טכנאי של חיל האוויר הבריטי, ותרם בכך לניצחון בקרב אל עלמיין, שהציל את היישוב היהודי בארץ-ישראל מגורלם של יהודי אירופה הכבושה. במלחמה נספו רבים מבני משפחתי, ביניהם הסבא והסבתא משני הוריי, וגם רבים מן האחים והאחיות שלהם, ביניהם אחותה של אמי , שנספתה באושוויץ.
אחות אחרת של אמי , הגיעה לחיפה בשנת 1940, אולם שלטונות המנדט סרבו לתת למעפילים שהגיעו מאירופה הכבושה להיכנס לארץ והחליטו לגרשם לאי מאוריציוס באנייה "פאטריה".
הנהגת היישוב ביקשה למנוע את הגירוש, ולשם כך שלחה את אנשי ה'הגנה' כדי לחבל באניית הגירוש,
אולם מפאת המבנה הרעוע של האנייה, הפצצה שנועדה להבקיע בה חור קטן יחסית, גרמה לחור גדול שגרם לכמות גדולה של מי-ים לזרום לתוך האנייה וכתוצאה מכך האנייה התהפכה ורבים מן המעפילים נספו, ביניהם גם דודתי.
בתקופת מלחמת העצמאות הייתי ילד בתחילת לימודיי בבית-הספר היסודי. אין לי זיכרונות מרעישים מן המלחמה. אני זוכר רק שאבי היה משרת בשמירה בגזרה שבסביבת מקום מגורינו, בכפר-סבא, וההורים היו משוחחים רבות על המתרחש, והאווירה הייתה של מתיחות וחרדה לבאות. אולם בסופו של דבר המלחמה לא השפיעה רבות על חיי באותו הזמן, גם לא על שיגרת הלימודים, ככל הזכור לי. רק לאחר שנים התוודעתי למה שקרה, הודות לספרים שקראתי ולשיחות מאנשים, ביניהם מקרובי משפחתי, על האירועים הגורליים באותה תקופה.
 
כעשור מחיי, בשנים 1982 – 1992, חייתי בקיבוץ בגליל , קיבוץ יחד, שייך למועצה האזורית משגב. הקיבוץ מצוי על רכס יודפת, מערבית להררית, ומשקיף על בקעת בית נטופה. בקיבוץ יחד 25 משפחות. בשנת 1981 הוקם יחד על ידי גרעין של חברים העוסקים במדיטציה טרנסצנדנטלית שהחל את דרכו בהכשרה בקיבוץ עין דור. מאז עבר הקיבוץ מקום מספר פעמים הקיבוץ עלה לקרקע סופית במקומו הנוכחי בשנת 1992.
 
זו הייתה חוויה מעניינת ומעשירה ביותר, והזיכרונות ממנה ילוו אותי עד אחרית ימיי. בקיבוץ עסקתי בכל מיני עבודות, וצברתי ניסיון רב בכל מיני מקצועות. עדיין אני נפגש מפעם לפעם עם כמה מחברי הקיבוץ, וגם מידי פעם אני קופץ לבקר אותם ולהתעדכן במה שמתחדש במקום.
שמחתי לתעד את סיפורי במסגרת התכנית בה אני משתתף  תכנית הקשר  הרב דורי " מזקנים אתבונן" בביה"ס יהל"ם ברמת גן.

מילון

קרב אל עלמיין
קרב שהתחולל באל עלמיין שבמצרים המערכה במדבר המערבי במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”"כי עוד אאמין גם באדם, גם ברוחו רוח עז"“

הקשר הרב דורי