מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותיה של סבתא אסתי מכפר סבא

סבתא אסתי והנכד איתמר
סבתא בילדות
זכרונות ילדות והקמת משפחה

סבתא אסתי נולדה בתאריך 31.7 בשנת 1952 בכפר סבא, וגדלה בשיכון ותיקים שהוקם רק כשנתיים לפני הולדתה. שמה הוא קיצור של השם אסתר. היא הבת הבכורה במשפחתה ולכן קיבלה את שמות שתי הסבתות שלה, שנספו בשואה: סבתא אסתר מצד אביה וסבתא טובה מצד אמה. שם משפחתה בנעוריה היה בן שלום.

אבא שלה, סבא רבא מנחם נולד בשנת 1917 בעיירה קטנה בשם הלמץ בצ'כוסלובקיה ונקרא מנחם עמנואל פרידמן, או בקיצור – מיקי. הוא היה הילד הצעיר במשפחה ולו שלושה אחים ואחות אחת הבכורה. בשנת 1939 שלחו אותו הוריו לפלשתינה לאחיו דוד שגר בפתח תקווה. לאחר השחרור מהצבא למד בסמינר למורים ועיברת את שם משפחתו מפרידמן ל- בן שלום. בין תחביביו: פתירת תשבצים, איסוף בולים, קופסאות גפרורים, מחזיקי מפתחות, מטבעות ועוד. מנחם לימד כ-40 שנה בבית ספר יסודי במושב צופית, עסק גם בחינוך מבוגרים בערבים בפתח תקווה והקפיד תמיד על שפה עברית נכונה כאשר ברשותו ספריה גדולה עם כל האנציקלופדיות. מנחם היה ההשראה של סבתא אסתי לעסוק בהוראה.

אימא של סבתי אסתי, סבתא רבתא מרתה, נולדה בשנת 1926 בהונגריה בעיר דברצן. היא הייתה בת יחידה להוריה. בהיותה בת 18 נשלחה יחד עם הוריה למחנה ההשמדה אושוויץ. לאחר כמה שבועות נשלחה לגרמניה לעבוד במפעל להכנת תחמושת ובסוף המלחמה שוחררה על ידי הצבא האמריקאי. בשנת 1947 היא הגיעה לארץ באוניית מעפילים אבל גורשה על ידי הבריטים יחד עם כל המעפילים לקפריסין. לאחר כחצי שנה הגיעה לארץ והתגוררה בבית העולות בפתח תקווה שם הכירה את מנחם.

זיכרון ילדות משמעותי של סבתי מגיל 8 היה אווירה מתוחה, לחוצה ועצובה בבית בעת מועד שידור משפט אדולף אייכמן ברדיו. היותה של מרתה ניצולת שואה לא היה נושא לדיבור בבית.

מנחם ומרתה התחתנו באוקטובר בשנת 1947. בשנת 1950 עברו לגור בשיכון ותיקים בכפר סבא. מרתה הייתה עקרת בית ובישלה אוכל הונגרי מעולה, בעיקר פלצ'ינטה (בלינצ'ס), כדורי גבינה (טורוש גומבוץ), כרוב עם אטריות, צ'ולנט (חמין). לסבתא אסתי שתי אחיות קטנות: רונית שנולדה בשנת 1956, ומגי (מרגלית) שנולדה בשנת 1957.

בגיל שש החלה סבתי ללמוד בבית ספר יסודי ברנר והייתה תלמידה ממושמעת ושקטה. המקצוע האהוב עליה היה חשבון, וכן אהבה מאוד לקרוא ולהחליף ספר בספריה שלוש פעמים בשבוע.

בכיתה ה' הצטרפה סבתי לתנועת הנוער העובד והלומד. פעמיים בשבוע התקיימו פעולות בקן "הישן" הממוקם במרכז העיר. בסיום הפעולה נהגו להסתובב יחד במרכז "המושבה", קנו גרעינים אצל מושיקו ואכלו גלידה בגלידריית פינגווין (שקיימת עד היום). בכיתה ט' התקבלה סבתא לתיכון כצנלסון והמשיכה באהבתה למקצוע המתמטיקה וגם לכימיה. הלהקה האהובה על סבתי היתה שלישיית גשר הירקון עם אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי. במסיבות הכיתתיות שמעו גם אלביס פרסלי, החיפושיות (הביטלס), קליף ריצ'ארד ועוד, ורקדו סלואו וטנגו. סגנון אחר של ריקודים הם ריקודי העם שהפכו להיות נוהג חברתי יחד עם ערבי שירה בציבור. עד היום סבתא ממשיכה לרקוד ריקודי עם יחד עם סבי.

השירות הצבאי

בדצמבר בשנת 1970 התגייסה לצבא והגיעה לטירונות במחנה 80 שנמצא ליד זיכרון יעקב. בסיום הטירונות נשלחה סבתי לבסיס הנדסה פיקוד דרום שנמצא בבאר שבע ושירתה כמזכירת מפקד הבסיס. במלחמת ששת הימים בשנת 1967 צה"ל היה פרוס לאורך תעלת סואץ. פיקוד הדרום כלל את כל שטח סיני עד לתעלה, וכן את שארם-א-שיח'. סבתי הצטרפה לחלק מהנסיעות והטיסות של המפקד שלה לשטחים שהיו תחת אחריותו. לאחר שחרורה, בתאריך 6 באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום כיפור. באותו יום נקראה סבתא אסתי לשירות מילואים של כחודש בבסיס בבאר שבע בו שירתה בסדיר.

אהבה נישואין ומשפחה

בתאריך 4.12.1973 התחתנה סבתי עם מאיר בן ארצי. היא הייתה בת 21 והוא היה בן 23 אך למעשה הם הכירו מאז שסבתא היתה בת 14. הם נפגשו בערב קבלת שבת בקן הישן של הנוער העובד שם מאיר ניגן ושר. הוא התחיל איתה כאשר ביקש ממנה לבקר אותו כשחלה בחצבת. הם נפגשו בביתו עד שהחלים ואחר כך בבית הספר, בתנועת הנוער, בבילוי בקולנוע, בבריכה או במפגשים עם חברים. ליום הולדתה ה- 15 קיבלה סבתי מסבא מאיר מתנה תקליט של הלהקה האמריקאית "נערי החוף" ובזכות הידע של סבא במוזיקה לועזית הכירה סבתא אסתי שירים ולהקות נוספות בעיקר מאנגליה וארה"ב.

אחרי השחרור מהצבא סבתי החלה ללמוד לתואר ראשון בכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ומאיר החל ללמוד הנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת בן גוריון, כך שהם התראו רק בסופי שבוע בכפר סבא או בירושלים. בסוף שנת הלימודים הראשונה החליטה סבתי לעבור ללמוד גם כן באוניברסיטת בן גוריון. היה ברור שעצם המעבר משמעותו שהם יתחתנו, וגם לא היתה הצעת נישואין מסודרת.

תאריך החתונה נקבע ל-4.12.73. כאמור, באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, סבתי נקראה לשירות מילואים של חודש. סבי מאיר נקרא למילואים וקיבל חופשה בת שבוע לזמן החתונה. החתונה נערכה ביום שלישי בשעה 5 אחר הצהרים במסגרת המגבלות של אותה תקופה של הפסקת האש.

את ירח הדבש בן ארבעת הימים הם בילו באילת, ואחר כך סבי מאיר חזר לשירות הצבאי וסבתי התחילה את לימודי התואר באוניברסיטת בן גוריון. מאיר סיים את לימודיו בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול והמשיך ללימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. הם חזרו לעיר הולדתם, כפר סבא והוא התחיל את עבודתו בחברת אגרקסקו, חברה לשיווק וליצוא חקלאי. סבתי סיימה את לימודי התואר הראשון בכימיה וכן לימודי תעודת הוראה למדעי הטבע והחלה לעבוד כמורה למתמטיקה בחטיבת שרת בכפר סבא. בשנת 1983 נסעו סבתי וסבי ללונדון בעקבות עבודתו של סבא כסגן מנהל סניף אגרקסקו באנגליה. בחזרה לארץ התקבלה שוב לשמחתה לצוות מתמטיקה בחטיבת שרת שם עבדה עד לפרישה מוקדמת בשנת 2009.

במהלך 20 השנה האחרונות סבי וסבתי  מתנדבים בכפר סבא במסגרת מועדון "שרון" – מועדון מתנדבים הפועל למען הקהילה ולטובת אוכלוסיות נזקקים מבוגרים או ילדים. במסגרת ההתנדבות סבתי מנחה כ-15 שנה קבוצות "יזמים צעירים" מחטיבות הביניים. במסגרת הפרויקט היא ליוותה קבוצות שזכו בתחרויות אזוריות, ארציות ואף בינלאומיות. הפרויקט קרוב מאוד ללבה והיא ממשיכה בו גם היום.

המשפחה של סבתא אסתי וסבא מאיר

סבתי אסתי וסבי מאיר הקימו משפחה נהדרת של שלושה ילדים ושבעה נכדים: גיל בן 46, נשוי לרבקה ובתם מאיה בת 11 חודשים. הם גרים ליד סן פרנסיסקו בארה"ב. גיל הקים עם שני שותפים ישראלים חברה המשקיעה בחברות סטארט-אפ ישראליות. רבקה עובדת בנושא מציאות מדומה בעולם הרפואה.

עופר, אבא שלי, בן 43, נשוי לאמי, עינת, ולהם ארבעה ילדים: דניאל בן 15,איתמר (אני) בן 12.5, אורן בן 8.5 ורומי בת 3.5. אנחנו גרים בכפר סבא. עופר מנהל תשתיות מחשוב בחברת מגדל. עינת עובדת בבנק לאומי כמנהלת סיכוני אשראי.

יעל בת 37, נשואה לכפיר ולהם שני ילדים: נעה בת 6.5 ויואב בן 3.5, הם גרים בכפר סבא. יעל פסיכולוגית תעסוקתית ועוסקת במיון מועמדים לתפקידים שונים. כפיר עובד כמנהל מוצר בהייטק.

הזוית האישית

איתמר: דרך תכנית הקשר הרב דורי למדתי להכיר לעומק את סבתי, ודרך העיניים שלה את משפחתי ואת ההיסטוריה שלנו. בנוסף, התרגשתי ונהניתי מאד מזמן איכות עם סבתא. זה תרם רבות לחיזוק הקשר ביננו.

סבתא: נהניתי מאוד לקחת חלק בתכנית המרגשת הזו ומהזמן המשותף שלי עם איתמר במהלך העלאת זיכרונות וסיפורים משפחתיים.

מילון

איסוף בולים
איסוף בולים הוא ענף של תחום הבולאות/פילטליה. איסוף בולים ופריטי דואר נלווים, נחשב לתחביב אספנות מאוד נפוץ במאה ה-19 ואילך בשל הופעתם המהירה של בולים ופריטי דואר אותם הפיקו מדינות רבות. תחביב הנוגע לתחומי עניין רבים המובעים באופן ייחודי באמצעות הדואר, בהם היבטים, גאוגרפיים, היסטוריים אומנותיים או נישות ספציפיים אשר זכו להתייחסות במסגרת התוכן הבולאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה ברור שעצם המעבר משמעותו שסבתא וסבא יתחתנו, גם אם לא היתה הצעת נישואין מסודרת“

הקשר הרב דורי