מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון ילדות משנת 1948

אני וסבא
סבא חנן והנכדים
סיפורו של סבא חנן שניר

זיכרון ילדות של סבא חנן שניר מגיל ארבע

לפני סיפור הזיכרון קצת חומר רקע על התקופה שבו הוא התרחש.

השנה 1948 חודש מאי, כפר סירקין – כפר מזרחית לפתח תקווה שצמוד למחנה סירקין שהיה בשירות חיל האוויר המלכותי של בריטניה (אנגליה של היום). הבריטים ששחררו את פלסתינה (כפי שנקראה לפי ייסוד מדינת ישראל) בשנת 1917 מעול  המשטר העותומני (הטורקים) ששלטו בה ב – 400 שנה. הבריטים קיבלו מהאו"ם מנדט על פלסתינה. בשנת 1948 הבריטים היו בשלבים האחרונים של פינוי הבסיסים החיילים והציוד הרב לאחר שתוקף המנדט עמד לפוג בתאריך 14.5.1948.

ההחלטה בעצרת הכללית של האו"ם מתאריך 29 בנובמבר 1947, החלטה מספר 181 על חלוקת הארץ לשתי מדינות: מדינה יהודית ו – מדינה ערבית. כאשר ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.

היהודים קיבלו את ההצעה, לעומת הערבים שדחו אותה לחלוטין וכבר למחרת ההצבעה באו"ם פתחו הערבים בכל מדינות ערב בשטחי ארץ ישראל, במעשי איבה נגד הקיהילות היהודיות, הבריטים עדיין שלטו בארץ.

דוד בן גוריון, הכריז על העצמאות והקמה של מדינת ישראל ביום שישי ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948 היה זה כ – 8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי.

זיכרון הילדות

חודש מאי 1948 אני בן ארבע, אחי מבוגר ממני בשמונה שנים ושנינו הולכים בשדה שצמוד לביתנו. חודש מאי הוא סוף הסתיו ותחילת הקיץ שזה מתחיל ב – 21 ביוני. הכפר, כפר סירקין, כוסה במרבדי עשב ירוק שצמח לאחר הגשמים על כל פיסת אדמה. השדה שצמוד לביתנו, היה לנו למגרש משחקים נרחב, למשחק מחבואים בין עשב הבר שצמח לגובה רב.

בעודנו הולכים ולפתע שמעתי את אחי צועק לי:"תשכב על האדמה". נשכבתי מיד ולאחר מספר שניות רעש מחריד אוזניים נשמע מעליי ומטוס חלף בגובה נמוך מאוד כשהוא יורה אש מתותחיו, שהרמתי את ראשי ראיתי את ענני העשן שירי התותחים גורם להם.

יותר אינני זוכר.

האם אחי הסביר לי מה קרה או כל שיחה אחרת ומאז גיל 4 רק זכרתי את התמונה של המטוס שיורה אש שטס בגובה נמוך. אינני יודע למה לא דיברתי על זה עם אחי או עם כל מישהו אחר. עברו שנים בינתיים אחי נפטר ולא היה מי שיפתור לי את חידת המטוס.

לימים פגשתי בחור מהכפר שבמלחמת העצמאות שימש כאלחוטן במטוסי ה"17B" (המפציצים הישנים ממלחמת העולם השנייה שהגיעו בדרך לחיל האוויר הישראלי דרכו).

"שלמה אמרתי לו אולי אתה זוכר וסיפרתי לו את סיפור הזיכרון"

"ודאי" היה זה בסוף פינוי בסיס האוויר הבריטי שהיה צמוד לכפר הבריטים העבירו את טייסת הספיטפייר למצרים, שאז תעלת סואץ הייתה בשליטתם ובאותה הזדמנות התאמנו כ – 4 מטוסים בתקיפה באש חיה על הבסיס, לאחר שפינו אותו כאימון קרב וכמו כן השמידו את המסלולים על מנת שהיהודים לא יוכלו להשתמש בהם.

באותו רגע נסגר לי המעגל שהיה במוחי למעלה מ – 50 שנה.

במפגש תכנית הקשר הרב דורי כשנתבקשתי לספר על אירוע משמעותי, החלטתי לספר את הסיפור הזה. במקרה, באחד הימים פגשתי את אמנון שהיה בן כיתה של אחי כיום הוא בן 80 כבר. ואמנון אמר: "בטח שאני זוכר את המטוסים", אפילו אבא שלי ירה לכיוון המטוסים ברובה הצ'כי שהיה לנו.

אמנון התכוון לרובי הצ'כים שארגון ההגנה חילק נשק באותם ימים לכל הבתים בכפר סירקין, כהכנה למלחמה שתפרוץ ואכן פרצה מלחמת העצמאות.

המצגת של סבא חנן שניר ורועי פרבר עם הסיפור המלא של סבא

סרטון ביוטיוב

הזוית האישית

חנן שניר: רציתי לומר לנכדי, שתהיה בריא ותצליח בכל דרכיך. שתגשים את כל חלומותיך. שתהיה מאושר ודע לך שהחיים בנויים על פשרות. בחיים לפעמים צריך להיות חכמים ולא צודקים. שמחתי להשתתף איתך בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים למדנו להכיר טוב יותר אחד את השני, והרבה פרטים וסיפורים על עברנו ועל המשפחה המורחבת. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, לאורך המפגשים שנערכו יום בשבוע, הוסיפו לנו הרבה ידע וחיזקו את הקשר ביני ובינך.

רועי: לסבא, אתה מאוד מצחיק וכיפי והחווה בלונדון הייתה מיוחדת בזכותך. בימי ההולדת את תמיד עושה ברכות ארוכות ועכשיו גם אני, עושה לך. לסבא שתמיד תמיד תהיה בריא, שתהיה שמח. אתה עושה אוכל טעים מאוד ויש לי איתך לשמחתי הרבה חוויות. אתה ואני לפעמים לוקחים את אנה ומיכל לגני חיות או לסרטים, והכל נהיה הרבה יותר כיפי ומצחיק, בגלל שאתה נמצא שם. תמיד כשנוסעים אליך אני ויאב שמחים עד הגג ואוהבים לצחוק איתך.

אוהב, רועי

 אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

 

מילון

כפר סירקין
כְּפַר סִירְקִין הוא מושב באזור השרון ליד פתח תקווה השייך למועצה אזורית דרום השרון. אדמותיו נקנו באוגוסט של שנת 1934 מבעלי הקרקע הערבים - עומר אל ביתר. בעלי קרקעות סמוכות בקשו לבטל את המכירה ולרכוש בעצמם את הקרקעות בהתאם לדין זכות קדימה, אולם תביעתם נדחתה לאחר שלא הצליחו להפקיד בקופת בית המשפט את הסכום הנדרש לרכישת הקרקע ולא הביאו הוכחות שביכולתם לרוכשו. ויקיפדיה

ציטוטים

”מטוס חלף בגובה נמוך מאוד כשהוא יורה אש מתותחיו“

הקשר הרב דורי