מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון ממלחמת יום כיפור

סוזי ורומי בתכנית הקשר הרב דורי
בפעילות התכנית בבית התפוצות
סוזי סטויינוב מספרת לרומי אליעז

שמי סוזי סטויינוב נולדתי בישראל בעיר חיפה. משנת 1996 אני תושבת שלומי ומשתתפת השנה בתכנית הקשר דורי יחד עם אליעז רומי ורוצה לשתף בחוויה הזכורה לי היטב ממלחמת יום הכיפורים.

כשהייתי קטנה, בגילך, בערך בגיל 10 בשנת 1973, פרצה מלחמת יום הכיפורים בהפתעה גמורה. זה התחיל כיום כיפור רגיל, שבו כולם צמו והכל היה סגור, רבים היו באותה עת בבית הכנסת. לפתע עברה השמועה מפה לאוזן, שיש מלחמה. רצתי מהר לבית הכנסת לקרוא לאבא שלי שיבוא הביתה, הייתה בהלה גדולה.

מלחמת יום כיפור

תמונה 1

למרות שהיה יום כיפור, הדלקנו את מקלט הרדיו, כדי להתעדכן במה שקורה, כולם היו מפוחדים ומבוהלים. ברדיו אמרו שהצבא המצרי והצבא הסורי תוקפים את ארץ ישראל. הצבא הישראלי לא היה מוכן למלחמה, זאת הייתה מלחמה קשה עם הרבה אבדות של חיילי צה"ל.

תרופת סבתא סוזי

תמונה 2

תרופות סבתא

תרופות סבתא הינן פתרון עתיק יומין וידוע של טיפול במחלות נפוצות. באמצעות מרכיבים שונים שניתן למצוא בבית או שזמינים לשימוש וניתן למצוא אותם בקלות. מרכיבים אלו יכולים להיות: תבלינים, פירות, ירקות, עשבי תיבול ועוד…. "תרופת הסבתא" עליה אני ממליצה מיועדת להקלה בשיעול. היא מורכבת מדבש ובצל. קוצצים דק את הבצל, מסננים את נוזלי הבצל ומערבבים יחד עם כף דבש ושותים.

הזוית האישית

ספר תיעוד משתתפי תכנית הקשר הרב דורי – תשע"ד

תמונה 3

מנהלת אילה חדד: למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה הדדית ויוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה. זו הייתה הזדמנות לאחד את כוחות המדיה והמחשה עם הזיכרונות. אחד מיעדי חמ"ד הינו "חמד וקהילה" ולכן תכנית זו השתלבה באופן טבעי כחלק מהפעילות הבית ספרית. תודה לכל הסבים והסבתות שהסכימו לקחת חלק בתכנית ולכל התלמידים המקסימים שהרוויחו זמן איכות עם סבא או סבתא. תודה מיוחדת למורה שרית סיידה שהובילה את התכנית באופן מקצועי והשקיעה שעות רבות להצלחתה.

שרית סיידה: זכיתי להכיר סבים וסבתות מדהימים שפקדו את בית הספר מידי שבוע ללא קשר למזג האוויר, חמושים בסיפורים ובחפצים בעלי ערך היסטורי ומשפחתי. זכיתי להיות חלק מתצריף המיוחד שהרכבנו מפיסות מידע וסיפורים של החברה הישראלית בזעיר אנפין.

מילון

מלחמת יום כיפורים
מלחמת יום הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום כיפור; בערבית: حرب تشرين, תעתיק: חַרְבּ תִּשְרִין או حرب أكتوبر – חַרְב אכתובר: "מלחמת אוקטובר" וגם حرب رمضان – חַרְבּ רמצ'אן: "מלחמת רמדאן") פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. ויקיפדיה

ציטוטים

”רצתי מהר לבית הכנסת לקרוא לאבא שלי שיבוא הביתה.“

הקשר הרב דורי