מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון ילדות של סבתא רבקה מחג פורים

סבי וסבתי מחזיקים אותי באירוע הבריתה שלי
סבתי בידי אמה כשהיתה תינוקת
תחפושת של מלכת אסתר

סבתי רבקה  סמדג'ה ( ששם נעוריה הוא מויאל) נולדה בשנת 1954 בעיר טרודנט שבמרוקו. "טרודנט בעמק הסוס שבהרי האטלס הגבוהים, נמצאת העיר טרודנט שנוסדה במאה ה-11. העיר שבין החומות מפורסמת בבתיה הצבועים ורוד. טרודנט מכונה גם "מרקש הקטנה", בשל הרחובות המפותלים שמתמלאים חיים בימי חמישי ושבת, אז מגיעים אנשים מהכפרים בסביבה לשוק הברברי ההומה. מקום טוב לישון בו הוא ריאד דר זייתון שנמצא מחוץ לעיר, מלון מקסים בסגנון קסבה עם בונגלוס וסוויטות המפוזרים בגנים יפים עם עצי זית ודקלים. יש גם בריכה וספא קטן עם חמאם". (אתר מסע אחר)

סבתי עלתה ארצה עם הוריה ממרוקו בשנת 1956. הם התגוררו בצריף דל ללא אמצעים ולא היה להם מספיק כסף כדי לכלכל את כולם. משפחתה של סבתי בת 9 נפשות.

סבתי מספרת כי החג האהוב עליה היה חג פורים. כשהגייע חג הפורים סבתי מאוד רצתה להתחפש למלכת אסתר ולהורים לא היה כסף לקנות לה תחפושת. חברותיה סיפרו לה כי הן מתחפשות  וכי הוריהן תפרו להן תחפושות שונות  של נסיכות ומלכות. היא התעצבה מאוד שאין ביכולת משפחתה לחפש אותה למה שרצתה, אך הבינה שהמצב הכלכלי שלהם לא טוב וכי אין היא יכולה לדרוש מהוריה ואפילו התביישה לבקש.

סבתי הייתה קשורה מאוד לאמה. היא מספרת שהייתה צמודה אליה לאן שהלכה  והיא אהבה אותה והייתה מחוברת אליה יותר מכל הילדים במשפחה. אמה של סבתי ראתה שהיא כל כך עצובה והחליטה שהיא חייבת למלא את בקשתה, אז היא לקחה כותונת לילה לבנה והדביקה עליה כוכבים. סבתי זוכרת כי בבוקר שכל הילדים התחפשו היא התעוררה ומצאה את השמלה על מיטתה.  וגם זוכרת איך אמה נכנסה לחדרה ואמרה לה בהתרגשות: "הנה את מלכת אסתר". סבתי מספרת שהיא ממש התרגשה.

כשהגיעה לבית הספר היא ראתה את הילדים מחופשים ופתאום התחילה לחוש מעט בושה שהתחפושת שלה שונה ולא מושקעת  כמו של שאר חבריה לכיתה. היא התביישה להיכנס לכיתה ולכן מורתה יצאה החוצה לדבר איתה והכניסה אותה. סבתי הבינה שאמה התאמצה להכין לה תחפושת זו וכעבור זמן הצליחה להרגיש גאווה.

תמונת ילדות של סבתי כתינוקת בידי אמה, שנשארה למזכרת

תמונה 1

הזוית האישית

סיפורה של סבתא רבקה תועד ע"י רוני במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

טרודנט
"טרודנט בעמק הסוס שבהרי האטלס הגבוהים, נמצאת העיר טרודנט שנוסדה במאה ה-11. העיר שבין החומות מפורסמת בבתיה הצבועים ורוד. טרודנט מכונה גם "מרקש הקטנה", בשל הרחובות המפותלים שמתמלאים חיים בימי חמישי ושבת, אז מגיעים אנשים מהכפרים בסביבה לשוק הברברי ההומה. מקום טוב לישון בו הוא ריאד דר זייתון שנמצא מחוץ לעיר, מלון מקסים בסגנון קסבה עם בונגלוס וסוויטות המפוזרים בגנים יפים עם עצי זית ודקלים. יש גם בריכה וספא קטן עם חמאם". (אתר מסע אחר)

ציטוטים

”"כעבור שנים יכולתי להתגאות במה שאמי עשתה". היא הבינה שאמה התאמצה ורצתה טוב עבורה “

הקשר הרב דורי