מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילנה ניצלה בזכות אומץ וגבורתם של שכנים

גלינה אימשניק (מימין) וילנה דולגוב בביתן בירושלים
ילנה דולגוב בצעירותה, בסביבות הגיל בה הוסתרה אצל גלינה
ילנה דולגוב ניצלה על ידי חסידי אומות העולם גלינה וולדימיר אימשניק

ילנה דולגוב השתתפה באפריל 2018, יום השואה, באירוע הנצחה בבית התפוצות. זהו תקציר סיפורה:

גלינה אימשניק נולדה בקייב בשנת 1912. בעת תחילת מלחמת עולם השנייה גלינה גרה בכפר קטן ברוסיה הלבנה (בלרוס) יחד עם בעלה, ולדימיר, שהיה כומר, ובנם בן ה -7. ילנה דולגוב (אז ילנה ז’ודישסקי) נולדה בשנת 1939 בכפר שכן למשפחה יהודית ידועה. תושבים רבים באזור הכירו מקרוב את משפחתה. עם תחילת הגזירות מכרים רבים רצו לעזור, אך פחדו. כשהוקם גטו בשנת 1941, ולדימיר וגלינה אימשניק החליטו לסכן את חייהם וחיי בני משפחתם שגרו יחד איתם ולהכניס את ילנה בת השלוש אל תוך ביתם.

במהלך הערב בבית התפוצות, אפריל 2018

תמונה 1

מאז, הזוג דאג לילנה כמו לבת. אמה של גלינה הייתה מבלה ימים שלמים בשיחה עם ילנה, כדי שילנה תתחיל לדבר רוסית. בשנת 1943 שכן חשדן הלשין על משפחת אימשניק. גלינה, ולדימיר, אמה של גלינה וילנה נלקחו על ידי הגסטפו. מתוך משפחה של כ- 60 איש, אמה ואחיה של ילנה היו בין המעטים שהצליחו לשרוד. בתום המלחמה, אמה של ילנה ניגשה למשפחת אימשניק כדי לקחת את ילנה לגור איתה בסט. פטרבורג (לנינגרד בזמנו). ילנה לא זכרה את משפחתה הביולוגית, ולכן התהליך של עזיבת הזוג אימשניק לגור עם אמה ואחיה היה קשה ביותר.

ילנה הסתגלה למצב החדש, אך מאז היא שמרה על קשר קרוב עם משפחת אימשניק. כשילנה החליטה שהיא רוצה לעלות לארץ, עם נפילת ברית המועצות, היא ידעה שהיא רוצה להביא איתה את גלינה. בשנת 1992 גלינה, יחד עם ילנה ומשפחתה, עלתה לירושלים. הקשרים שנוצרו בין המצילה והניצולה במהלך שנות המלחמה והשנים שלאחר מכן, היו כה קרובים עד כדי שגלינה עזבה את ביתה ברוסיה – שם חייתה קרוב לבנה ולמשפחתו – כדי לגור יחד עם ילנה בישראל.

(מתוך אתר עמותת עצו"מ המלווה חסידי אומות העולם הגרים בישראל: http://atzum.org/hebrew/projects/righteous-among-the-nations/profile/galina-imshenik/

 

עדותה של ילנה דולגוב בבית התפוצות, 2018 בשפה הרוסית: 

הזוית האישית

ילנה דולגוב השתתפה בערב "זכרון בסלון" שנערך בבית התפוצות ושיתוף עם אגודת "הלל" באפריל 2018.

מילון

גסטפו
גסטפו (מגרמנית: Gestapo, ראשי תיבות של Geheime Staatspolizei) הוא קיצור שמה של "משטרת המדינה החשאית" של גרמניה הנאצית. אחד הגופים המרכזיים לאכיפת הטוטליטריות הנאצית - תחילה בפרוסיה בלבד, משם לכלל גרמניה, ולבסוף לכלל השטחים הכבושים. חקירות הגסטפו היו אכזריות מאוד וחסרות מעצורים (תיאור המאפיין את רוב פעולות הגסטפו וכלל האס אס) ולא עמדו תחת מגבלות משפטיות או חוקיות כלשהן, כל עוד לא התנגשו עם רצונו של הפיהרר ושאר הבכירים ברייך.(ויקיפדיה)

עמותת עצו"מ
עמותת עצו”מ שמה לה למטרה לתת מענה לצרכים דחופים בצורה אישית – אדם אדם ומשפחה משפחה. עצו”מ מגבשת ומנהלת פרויקטים שמטרתם לסייע למי שאין ידו משגת ואין לו גישה מספקת לאמצעים ציבוריים או אישיים. (מתוך אתר העמותה)

ציטוטים

”הקשרים שנוצרו בין המצילה והניצולה במהלך שנות המלחמה והשנים שלאחר מכן, היו כה קרובים עד שהן עלו יחד לישראל“

הקשר הרב דורי