מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות של ילדה מימי מלחמת השחרור

תגמולית ואלמוג
עם הוריי ואחותי צופים בדרמה שבסיפור
אני אספר כאן סיפורים שלי מימי ילדותי, ימיה הראשונים של מדינת ישראל.

שמי תגמולית. נולדתי ברמת גן, והיום אני גרה בכפר חיים בבית אליו עברנו מאז שהייתי בת 9. לא רק שאני גרה באותו בית, אלא אני גם גרה באותו חדר עם אותו ארון בגדים מאז!

דב גרונר בחצר שלנו

אני זוכרת כמה דברים מזמן מלחמת השחרור, בעצם עוד מלפני המלחמה. הבית שלנו היה מול החצר האחורית של תחנת המשטרה. במשטרה הזאת היה כלוא דב גרונר. כשהמחתרות עשו את הפעולה לשחרורו, ויצאו מהתחנה, הם עברו דרך החצר והבית שלנו בגלל שברמת גן היה עוצר, ובבני ברק לא היה עוצר, והחצר שלנו בצד השני גבלה בבני ברק.

אני זוכרת את המראה של דב גרונר, שלא הספיק לעבור, והוא נתפס ונתלה על הגדר. מהבית שלנו ראינו איך הבריטים מורידים אותו מהגדר, ומכניסים אותו בחזרה למשטרה.

תמונה 1
ארון הבגדים שלי מגיל 9. ארון זה נמצא בבית שבו אני גרה מאז ועד היום.

ההצבעה באו"ם והגיוס של אבי

אני זוכרת שאחרי ההצבעה באו"ם בכט בנובמבר, אבא שלי לקח אותי על הכתפיים, והלכנו לתל אביב לרקוד ולשמוח ברחובות, אבל כשהתחילה המלחמה חפרו בחצר מקלט, מעין חפירה ללא כיסוי כי זה היה מתחת לעץ תות גדול, שלא יכלו לראות. אבא שלי היה מגויס על אף גילו המבוגר, הוא היה אז בן 53. היחידה שלו קיבלה להחזיק את הערים רמלה-לוד לאחר שנכבשו. אני זוכרת שהוא הביא משם הביתה מיני מחרוזות וארנקים תפורים בחרוזים. מאוד נהניתי לשחק בהם.

אזעקה באמצע קטיף תותים

ברמת גן היה לנו משק חקלאי וגידלנו בו תות שדה . בזמנים ההם, לא היו קוטפים את התות ומעבירים לחנויות למכירה, אלא כשאישה רצתה לקנות תות הייתה באה עם קופסא והיינו יוצאים אתה לשדה וקוטפים תותים וממלאים את הקופסא. יום אחד באה מישהי לקנות תותים ויצאנו אתה לשטח, היא אימי ואני.

השטח היה רחוק, ובקרבתו עמד ביתה של חברתי, והלכתי אליה. פתאום שמענו אזעקה, ורצנו למקלט . המקלט בביתה היה למעשה גג כפול, שנקרא בוידם ובו היו משתמשים כמחסן. אימי והקונה רצו למקלט שלנו שהיה מעין חפירה בצורת ר מתחת לעץ ליד הבית. כשנשמעה צפירת ההרגעה, אימי רצה כדי לבדוק לשלומי.

אזעקה באמצע שנת צהריים

קרוב לביתי ברמת גן היה מפעל לקופסאות פח. במהלך המלחמה, הפכו אותו למפעל לתחמושת. המצרים כנראה ידעו זאת, והסתובבו הרבה באזור במטרה לפגוע במפעל. בצהריים, בזמן שישנתי, היו בבית הרבה אורחים, ופתאום נשמעה אזעקה. אימי והאורחים רצו למקלט, ואני נשארתי לישון בבית. כשהתעוררתי גיליתי שאין אף אחד מלבדי בבית, ושמעל הבית עומד מטוס ויורה.

התחלתי לבכות מהמחשבה שהוא יורה עליי. אימא שלי צעקה אליי מהמקלט: "תישארי בפנים שלא יראו אותך המצרים מהמטוס, ויתחילו לירות עלייך". נשארתי מפוחדת מאוד עד שנשמעה צפירת ההרגעה, וכולם חזרו הביתה.

תמונה 2

הזוית האישית

תגמולית – "התכנית הזאת מאוד מצאה חן בעיניי והוסיפה לקשר בין הדורות אמנם אלמוג לא נכד שלי אבל זו דוגמה לקשר כזה." אלמוג – "אני מאוד נהניתי מהזמן שביליתי עם תגמולית, ולמרות שהיא לא סבתא שלי זה עדיין היה ממש כיף."

מילון

משק חקלאי
חווה חקלאית היא צורת התיישבות המתבססת על חקלאות בה מתגוררים בדרך כלל בני משפחה אחת, המעבדים שטחי קרקע נרחבים, בדרך כלל בעזרת עובדים שכירים. בחווה חקלאית מספר מבני מגורים בודדים המשמשים לבעלי המקום ולעובדיהם.

בוידם
בּוֹידֶעם (בתרגום מיידיש: עליית תקרה) משמש כחלק ממקום מגורים, המיועד לאחסון, שלא נעשה בו שימוש יום יומי, ואיננו נגיש בקלות. בוידעם הבוידעם יכול להיות בתוך עליית גג, בחלל אטום מתחת לתקרת רעפים, או גומחה שנבנתה בתוך דירה.

תחמושת
כינוי כללי לקליעים הנורים מאמצעי לחימה שונים, כגון אקדחים, רובים, מקלעים ותותחים אך גם מכלי ירייה עתיקים כגון קשת או קטפולטה. במובן הכללי יותר, תחמושת מתייחסת לכל אמצעי הלחימה החד- פעמיים המתכלים עם השימוש בהם, לרבות רקטות או טילים.

דב גרונר
דֹּב בֶּלָה גְּרוּנֶר (6 בדצמבר 1912, כ"ו בכסלו תרע"ג - 16 באפריל 1947, כ"ו בניסן תש"ז) היה יהודי מעפיל, חבר בית"ר, לוחם בבריגדה היהודית, ולוחם באצ"ל. נפצע קשה בפניו ונשבה על ידי הבריטים בעת ההתקפה על משטרת רמת גן. הוא נשפט בבית-הדין הבריטי על תפקידו במבצע ההחרמה של האצ"ל, נידון למוות ונתלה. אחד משנים-עשר "הרוגי מלכות" (עולי הגרדום).

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בפעולות תקיפה כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה.

מחתרות
מתחילת המאה ה-20 ועד זמן מה לאחר הקמת המדינה פעלו בארץ ישראל מחתרות עבריות, שמטרתן הייתה הגנה על היישוב היהודי מפני ערביי ארץ ישראל והתנגדות לשלטון הזר - תחילה השלטון העות'מאני ואחר כך שלטון המנדט.

עוצר
עוצר (במלעיל) הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי (כמו למשל בעת הפסקת החשמל בצפון אמריקה בשנת 2003), או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות.

ציטוטים

”"תישארי בפנים שלא יראו אותך המצרים מהמטוס, ויתחילו לירות עלייך"“

”"אני גרה היום בכפר חיים באותו בית, באותו חדר עם אותו ארון בגדים מגיל 9!" “

הקשר הרב דורי