מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מתוקים מבית הוריי

כותבים את הסיפור
במימונה
על חגיגות המימונה בבית הורי

חגיגות המימונה היו מאז ומתמיד אירוע מאוד מרגש. חלק מהווי המסורת ממרוקו שיוצאי מרוקו נהגו לחגוג.
אימא נהגה להכין מבעוד מועד ריבות ביתיות מכל מיני פירות כגון: תפוזים, תותים, שזיפים, חצילים, משמישים. כמו כן, היא הייתה נוהגת להכין עוגיות טעימות, מאוד מסורתיות, סמל למתיקות ולברכה שמסמלת את החג בכלל.
 
 המימונה בבית הורי
 
השורש "ממון" ולכן המהות של כל החג הזה היא להתברך בשפע, במזל וברכה, לאושר ועושר.
בערב המימונה נהגנו לערוך שולחן עם כל המטעמים המתוקים וכל המנהגים לקבלת הברכה לשנה החדשה, כגון חלב עם אשל, דג שלם על המגש מכוסה בשיבולת, סמל גם למזל ונגד עין הרע. משפחה וקרובים מכל הארץ ידעו שאצלנו מתקיימת חגיגת המימונה. הבית פתוח להכנסת אורחים וכל מי שרק רצה נכנס ומתקבל בברכה חמה ומתכבד במטעמים על השולחן. מוזגים תה עם נענע שהיה מיוחד עם ניחוח לחג, מופלטה, שהיא הסמל הכי מובהק ומתחבר לחגיגה, חמאה ודבש מרוחים עליה, ובזה כולם מתכבדים ומתענגים.
החגיגה נמשכת לתוך הלילה מבלי לשים לב, כמעט עד אור הבוקר. לפני ערב המימונה היינו נוהגים לצאת עם אבא שלי לקטוף שיבולים, כי יש מנהג שמניחים שיבולים על מגש, ועליו מניחים דג בורי לברכה נגד עין הרע ונגד כל מחלה או צרה. אבא שלי נהג לברך את כל האורחים ואנשי הבית. היה מנהג נוסף לשתות כוס לבן לכל מי שנכנס הביתה לברכה, לשפע ולהצלחה. ואחר כך כל הערב היו מתנגנים שירים מרוקאים מסורתיים בליווי ריקודים ודרבוקות. וכך, כל הלילה היו אורחים יוצאים ונכנסים וכל הבית היה שמחה וצהלה עד אור הבוקר.         
ואלה היו הזיכרונות המתוקים והשמחים מבית אבי ואמי. 
 
תשע"ו, 2016        

מילון

מימונה
הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח,מקור השם נובע מהמילה הערבית "מָיְמוּן" שפירושה מזל והצלחה, והחוגגים מאמינים כי יום זה הוא יום סגולה לפרנסה ולזיווג.

ציטוטים

”"מימונה"-מהשורש "ממון" ולכן המהות של כל החג הזה זה להתברך בשפע, במזל וברכה.“

הקשר הרב דורי