מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ממלחמת ששת הימים

סבתא בילדותה
סבתא בתחפושת
הכל היה כרגיל עד ש..

שמי רותי צייטלין, נולדתי בירושלים בשנת 1956 להוריי צבי ורבקה גרינולד אני השנייה במשפחה של 11 ילדים, בגיל 5 עברנו לגור מירושלים לכפר-חב"ד.

גן הילדים – כפר חב"ד

1-99

 

למדתי בבית הספר בכפר והכל  היה כרגיל עד ש…

כשהייתי בגיל 11 שררה אווירה קשה, הבנו שבקרוב עומדת לפרוץ מלחמה (ששת הימים). כולם התחילו בהכנות ובהערכות לקראתה. גם בבית הספר הורגשה אווירת המלחמה. ערכו אתנו אימונים איך לברוח למקום? מוגן ואיך לשמור על עצמנו? בתקופה ההיא לא היו מקלטים ולכן היינו צריכים לחפור בחצר שוחות – בורות גדולים, כדי שנוכל להיכנס לשם בשעת סכנה ברגע שתשמע האזעקה. הרבה מאנשי הכפר, הגברים גויסו למלחמה, אבל אבא שלי לא התגייס משום שאבי ידע לחבוש ובשעת המלחמה הוא שימש כחובש, בבית היינו צריכים לרכוש ולאחסן הרבה אוכל כדי שיהיה לנו  מספיק מזון לתקופת המלחמה.

כשהמלחמה התחילה היינו במצב נואש כל מדינות ערב התקיפו אותנו מכל הכיוונים ולמרות זאת, החזקנו מעמד ולא נכנענו. אנחנו הבנות הלכנו לשכנות, כדי לעזור לאותן האימהות שהבעלים שלהם גויסו לחזית. חלק מאתנו נדרשו לצאת לעבוד בשדות בעבודה חקלאית כדי שיהיה אוכל, משום שחלק גדול מהחקלאים שרתו במלחמה. המלחמה הייתה בעיצומה ומספר פעמים ביום היינו צריכים לרדת לשוחות. אני זוכרת כמה עצוב זה היה בכל פעם ששמענו שמישהו מהכפר נפל…

ירושלים שחוברה לה יחדיו

בנסי ניסים לאחר מלחמת ששה ימים כאשר כל שליטי ארצות ערב הבינו שהם נוחלים כישלונות קשים ואלפים מהם מתים. הם החליטו להיכנע. לאחר המלחמה הערבים היו בפחד נורא ממנו. רובם ברחו מאדמותיהם וכך קיבלנו את השטחים שהערבים נטשו. אחד המקומות הכי מרגשים שחזרו אלינו היה הכותל המערבי. אני זוכרת את הפעם הראשונה שהגענו לכותל המערבי, הגענו לשם  יחד עם עוד אלפי איש. כולם ביקשו לנצל את הזדמנות להגיע לכותל לאחר הרבה שנים שלא הייתה אפשרות להגיע, כי הכותל היה בידם של הירדנים. אחרי המלחמה ירושלים נהייתה הרבה יותר גדולה. בשנים שלפני המלחמה ירושלים הייתה מחולקת לשניים. חציה של העיר היה בידי הירדנים והחציה השני היה של ישראל. אני אפילו זוכרת שסבתא שלי גרה ברחוב שחציו השני היה שייך לערביים. ולאחר המלחמה הרבה יותר שטחים היו בידנו.

כיום ב"ה אני אמא ל 7 ילדים וסבתא ל 18 נכדים  כן ירבו…

הזוית האישית

סבתא רותי: נהניתי בתוכניות מכל המפגשים. קודם כל להיות בחברת הנכדה המקסימה נהניתי לספר וליידע את נכדתי בסיפורים של משפחתנו בעבר.

נכדה הודיה: זה היה לי מאוד כיף לדעת ולהכיר את העבר של סבתא שלי ולשמוע את הסיפורים המרתקים.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

שוחות
בור מחסה בזמן מלחמה

ציטוטים

”כיום ב"ה אני אמא ל 7 ילדים וסבתא ל 18 נכדים כן ירבו...“

הקשר הרב דורי