מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ממלחמת יום כיפור

לב וסבא יוסי כותבים את סיפורו.
סבא יוסי אוהב מאוד את לב.
סבא יוסי לוחם ומפקד טנק.

מלחמת יום כיפור

בהיותינו בצום בבית הכנסת שמענו אזעקות. לאחר מכן  שמענו  את הסיסמה:  "נחש צפע" ומיד היינו צריכים  להתייצב במקום המפגש ולקחת את הציוד והטנקים כדי להעלות לרמת הגולן. כשהגענו לגשר אריק, לפני קרית שמונה, הופתענו למראה השטח, וממה שהתרחש כשהצבא הסורי הגיע עד לגשר וכמעט חצה את הגבול לארץ. למזלנו מטוסי חיל האוויר הפציצו את כל השיירות של הטנקים שלהם ואז אנחנו עלינו לרמת הגולן דרך קצרין ובסיס נפח שהיה הבסיס ששמר על הגזרה ברמת הגולן.

ממש אל מול עיננו, נדהמנו לראות מה שקרה בבסיס כשהצבא הסורי עם הטנקים נכנסו ליחידה והשמידו את הבסיס. הם הרגו את כל החיילים שהיו בו ואז נכנסנו אנחנו לדילמה, מחוסר ברירה היינו חייבים להילחם בכל כוחנו בלי להרפות ובלי שום רחמנות ולחסל את הצבא הסורי. למרות שהיו לנו קרבנות ופצועים רבים בגלל הטעות של הממשלה והקבינט הצבאי שלא לקחו בחשבון את הפתעה שהסורים יתקיפו ביום כיפור. הם ניצלו את הידיעה שנקודת התורפה שלנו הוא היום הקדוש, יום כיפור ושאנחנו ביום זה צמים, תשושים ועייפים. צוות החיילים בבסיסים היה קטן מדי, ולא היה מסוגל לעמוד במשימה הזאת.

המלחמה נפתחה בתאריך 06.10.1973 ביום כיפור בשעה שתיים בצהרים פתחו מיצרים וסוריה בהתקפה כללית ומתואמת על ישראל בסיני וברמת הגולן. כ- 200 מטוסים מצריים חצו את תעלת סואץ והפציצו מחנות, מתקנים, שדות תעופה, תחנות מכ"ם וסוללות נ"מ. היום השני לקרבות, היה הקשה במערכה. מול מאות טנקים במדבר סיני וברמת הגולן התייצבו חיילי הסדיר המותשים, כשהם מצליחים בכוחות אחרונים למנוע מפולת.

רק בשעות אחר הצהרים החלו להגיע כוחות המילואים שגויסו ביום שבת. טורי השריון הסוריים התקדמו בשלושה צירים: בצפון הם הצליחו להגיע לקונייטרה. חיל האוויר החל להפנות את עיקר מאמציו על רמת הגולן, כשהוא מתמודד נגד סוללות הטילים הסוריות. למרות נתוני פתיחה לא טובים, הצליחה ישראל להדוף את הכוחות שתקפו אותה בשתי חזיתות, להסב לאויביה מכות קשות, ולכבוש שטחים חדשים. לסורים לא היו הישגים טריטוריאליים כלשהם. עם כל הקשיים היינו נחושים לנצח והאמנו שננצח.

הזוית האישית

סבא יוסי: התאמצתי מאוד לבוא ולספר ללב המתוקה את סיפורי ונהניתי מאוד.

הנכדה לב: שמחתי והתרגשתי מאוד שסבא בא לספר לי. חיכיתי לו מאוד שיגיע.

מילון

גשר אריק
גשר אריק הוא גשר המתוח על פני נהר הירדן בסמוך לחופה הצפוני של הכנרת. על פני הגשר עובר כביש 87, המוביל מן הגליל התחתון אל רמת הגולן. הגשר הנוכחי הוא גשר קבע מבטון, שנבנה בראשית שנות האלפיים במקומו של הגשר המקורי, שהיה גשר ביילי. הגשר המקורי הוקם בשנת 1972, עוד טרם סיום סלילת כביש 87. הוא ניצב עדיין בשלמותו (אך ללא שימוש) כ-30 מטרים מצפון לגשר הקבע. אורך הגשר המקורי היה 30 מטר ורחבו 4 מטרים. הגשר נקרא על שמו של סגן אריה (אריק) שמיר, קצין צנחנים של גדוד 202 שטבע בתאריך 12 באוגוסט 1970 בסמוך למקום הגשר בזמן אימוני צליחה. זמן קצר אחר כך ביקר במקום אלוף פיקוד צפון מוטה גור שהחליט לקרוא את הגשר על שמו. שלטים בשתי הכניסות לגשר מציינים כי הוא הוקם לזכרו.

דילמה
דִּילֵמָה (מיוונית δί-λημμα, "טענה כפולה" או "קביעה כפולה") הוא מונח מתחום הרטוריקה והלוגיקה; במקורו התייחס המונח למצב בו קיימות שתי חלופות, אטרקטיביות באותה מידה, שיש לבחור ביניהן. כיום התרחב השימוש במונח, ולעיתים קרובות הוא משמש במשמעות של בעיה או התלבטות. דילמה יוצרת מצב של התלבטות בין האדם לעצמו, והיא לרוב קשה מאוד לפתרון.

ציטוטים

”היינו חייבים להילחם בכל כוחנו בלי להרפות  ובלי שום רחמנות ולחסל את הצבא הסורי.“

הקשר הרב דורי