מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מלחמת ששת הימים של רחל תירוש

רחל עם הנכדה
רחל בילדותה
חיי בצבא

בחרתי לספר לך, מאיה, נכדתי האהובה, על תקופה מרתקת ומעניינת שחוויתי בזמן שירותי הצבאי.

התגייסתי לצה"ל בשנת 1966 ושירתי ב"מערכות" – הוצאת הספרים של צה"ל. בשנת 1967, בתקופת המתח הביטחוני שלפני מלחמת ששת הימים ובמהלך המלחמה, סיפחו אותנו לדובר צה"ל ולשכת העיתונות – מוקד התקשורת בין צה"ל לאזרחים, משם שודרו מהדורות החדשות ברדיו ובטלוויזיה שהייתה בראשית דרכה בארץ. לשם שלחו כתבות משדה הקרב וטופלו הכתבות העיתונאיות – צנזורה, עריכה וכו'. כמובן היינו בין הראשונים שידענו על המתרחש.

זכורה לי שיחה טלפונית עם אמי באחד הבקרים. אימא אמרה לי "אנחנו נלחמים עם הירדנים בירושלים, אז שישחררו את העיר העתיקה והכותל". אני ידעתי כבר שהעיר העתיקה והכותל בידינו, אך לא יכולתי לומר לה דבר, עניתי לה "יהיה בסדר" וחייכתי לעצמי.

תמונות מתקופת השירות הצבאי של סבתא

תמונה 1

לאחר תום הקרבות נסענו לאזורי הכיבוש, שוחחנו עם החיילים והמפקדים, שמענו סיפורי קרבות, סיפורים קשים וסיפורי הצלחה, הקלטנו את דבריהם. כשחזרנו למערכת שיכתבנו את ההקלטות שמהן נערכו כתבות רחבות שפורסמו בירחון של צה"ל, "מערכות".

בתקופה זו נכתבו גם ספרים על מלחמת ששת הימים והוצאו לאור ב"מערכות". שירותי הצבאי היה מעניין והביא עמו מפגשים מיוחדים עם אנשים ואירועים. אך תקופה זו עליה אני מספרת לך היתה מרתקת ביותר, אינטנסיבית ונחרתה עמוק בליבי ובזכרוני. אני חשה שהייתי במקום מיוחד בזמן מיוחד.

הזוית האישית

סבתא רחל: ציפיתי מאוד להיות שותפה בתכנית החשובה "קשר בין דורי", והייתי גאה שמאיה נכדתי בחרה לחוות זאת איתי. אין לי ספק ששנת הקורונה, הריחוק החברתי, הלימודים בזום, הניתוק החברתי, כל אלה שיבשו את מהלך התוכנית. אני מעריכה מאוד שצוות בית הספר לא ויתר עליה בשנה מורכבת זו, ויצאתם לדרך. טקס הפתיחה בזום היה מרשים ויצר בי ציפיות, ההמשך פחות. נשלחנו יחד למספר מצומצם של משימות: פרטים עלינו, ראיון אישי, תמונה משותפת ולאחרונה סיפור אישי ומספר תמונות שלי. אני מקווה שבימים אלה, כשחוזרים לשגרה ניתן יהיה לעבות את התכנית ולתת לה פן נוסף. לדוגמה: מוזיאון "אנו" – בית התפוצות המחודש – נפתח לקהל הרחב. האם ניתן יהיה לסייר בו, כפי שהיה נהוג בתוכנית בשנים שעברו? שוב אני מדגישה את הערכתי לצוות, נהניתי מהמפגשים והשיחות עם מאיה כשעסקנו בנושא. אין לי ספק שהתכנית נתנה לנו הזדמנות נוספת לעוד שיח משמעותי בינינו. יחד עם זאת חשוב לי שהילדים יעברו יחד אתנו הסבים והסבתות תהליך מיוחד ומשמעותי.

מאיה: היה לי כיף ומעניין לשמוע על עברה של סבתא והייתי שמחה אילו היו פעילויות משותפות נוספות שהיו מגלות לי על סבתא זווית נוספות שלא עסקנו בהן.

מילון

צבא
צבא הוא ארגון לוחם הכפוף למדינה ריבונית או לישות מדינית, ומטרתו להגן על המדינה ולהפעיל כוח.

ציטוטים

”המשפחה עבורי היא החשובה והמשמעותית ביותר“

”הערכים החשובים לי הם: אמת, יושר, הגינות, רעות , מסירות וחריצות. ברמה הלאומית: שמירה על ערכי הדמוקרטיה במדינת ישראל, סובלנות ושוויוניות“

הקשר הרב דורי