מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדותי מכפר הרואה

סבתא חיה עם עדו והאחות הקטנה
החתונה של חיה ויעקב 12.9.67
בסיפור זה העלתי זכרונות מילדות בכפר הרואה, דברים שאהבתי ועשיתי

שנות ילדותי "בואדי חווארית יש מושבה דתית של חברי הפועל המזרחי שם עובדים חברים שם עובדות חברות בכל יום 14 שעות. אחרי העבודה רוקדים רוקדים עד ככלות כוחותיהם ושרים שירים שירים יפים שירי תורה, שירי תורה ועבודה"
פתחתי את סיפור ילדותי בהמנון של הכפר בו גדלתי, כפר הרואה, שהוא בעמק חפר, שבעבר נקרא וואדי חווארית. הורי, אברהם ואלה שיקלר, נישאו בתאריך 28.2.1936 בפולין ועלו  לארץ ישראל. הם עלו כל אחד בנפרד, מיד אחרי נשואיהם. הם הגיעו לכפר הרואה, מושב של תנועת הפועל המזרחי, התנועה בה היו חברים גם בפולין. הכפר היה על גבעה עם חולות ועשבים. תחילה גרו בצריף עשוי מפח, ובו חדר אחד בלבד. בחדר היה מקום גם לסבתא שלי, סבתא זלדה, אמא של אמי, וגם לאחותה רחל. שתיהן נצלו ע"י העלתן ארצה  מהשואה שהגיעה אח"כ.
לצערי משפחתו של אבי הושמדה כולה בשואה ,מלבד אחיו של אבא, הדוד יוסף שעלה ארצה כמה שנים קודם, וגם הוא היה ממקימי כפר הרואה. אני נולדתי 8 שנים אחרי אחי, יואל,  שנקרא ע"ש אבי אימי, כשהיא הייתה ילדה בת 8.
נולדתי בתאריך ו' חשוון תש"ה, 13.10.45 נקראתי ע"ש סבתי, אמו של אבי. כילדה קטנה, בכפר, הייתי שובבה מאד. רצה יחפה במכנסי התעמלות קצרים, בכפר, מידי פעם נכנסו לי מסמרים לרגליים, ואז נאלצתי לקבל זריקות טטנוס, דבר שמאד הפחיד אותי. כמה מעשי שובבות לדוגמא: לא היה מקרר, בקבוק יין לקידוש היה בארון אוויר, וחיה (אני) שתתה את כל הבקבוק. סבתא אלה רצה לרופא ושאלה  מה לעשות עם הקטנה, שהשתכרה? " הרופא ענה לה בפשטות: "תנו לה לישון , זה יעבור!"תעלול נוסף, חיטטתי במגרות בארון , ומצאתי תכשיטים, כולל טבעות שאימי קיבלה לארוסין לחתונה, פשוט לקחתי אותן והחבאתי, קברתי אותן בחצר. הגיעה אמא שאלה" איפה הטבעות?" ואני הצבעתי על מקומות שונים בחצר, חפרו ולא מצאו.  לאחר שנים רבות, כשעבדו בגינה נמצאו 2 טבעות אבודות.
ילדות בכפר היא דבר מלא חופש וענין, לדוגמא עשינו תחרות ברכיבה על חמורים והחמור ברח מבין רגלי ונפלתי על האדמה. בכפר גם היו דברים רציניים, לדוגמא: למדתי מוסיקה, חלילית וכינור והכל בזכות אותו מורה מסור שבזכותו אני גם כיום אוהבת לשיר, לנגן בחליל צד . שי לי , הדודה של עידו, כשהיתה בכיתה ה', התעקשה שהיא רוצה ללמוד כינור, עם אותו כינור בו ניגנתי אני בילדותי. הכינור שופץ, שילי ניגנה בכינור הרבה שנים, וגם למדה בתיכון במגמת מוסיקה.  וכל הקשר שלנו למוזיקה, קשור לאותו מורה יקר, יוסף, שלימד אותי מוזיקה בכפר.
 
בהתבגרותי, אהבתי הדרכה והוראה, לכן כשסיימתי תיכון התגייסתי לצבא כמורה חיילת. חברותי בכפר הצהירו שהן דתיות, ולא הלכו לצבא, אבל גם הן עבדו כמורות בישובים רחוקים שבהם חסרו מורים. אהבתי את ההוראה, אליה הגעתי בלי כל הכשרה. לימדתי בשלומי, ישוב עולים בגבול הלבנון. תלמידי היו בכיתה ח', בני 13-14, בעוד אני בת 18. לחשוב שיש לי תלמידים שהיום בני 66, ודאי הם סבים וסבתות, זה נראה לי מוזר. מאז אני עוסקת בהוראה כל חיי.
ברור שלמדתי הרבה, באוניברסיטה ובהשתלמויות רבות. מכל מקום ההוראה היא המקצוע האהוב עלי.
נושא נוסף שקרוב לליבי הוא טיולים בארץ ישראל. כילדים ההורים שלי היו עסוקים בעבודה במשק ולא יצאנו לטיולים. בתנועת הנוער" בני עקיבא" יצאנו לטיולים  ומחנות קיץ ומפה התחילה אהבתי לארץ ולנופיה. גם בתיכון הצטרפתי לטיולי התנועה, השתתפתי בצעדת ארבעת הימים וגם בלימודי באוניברסיטה בחרתי בכוון של גיאוגרפיה. נהניתי מהסיורים שהיו לנו וגם עם ילדי מצאתי את הזמן לטייל בארץ. טיילנו לבד, או ביחד עם הגנת הטבע בבתי ספר שדה שונים. בשבתות היינו לוקחים את הילדים לטיולים קצרים בסביבה הקרובה, התגלגלנו בדיונות של נתניה, טילנו בשמורות טבע בפארק הירקון, בכרמל, בגלבוע, בהר תבור, בגליל המערבי, בהר מירון , בגולן, ואיפה לא?! חלק מהטיולים נעשו עם הדוד יואל וילדיו. גם הם אוהבים לטייל.
 
העשרה
"כפר הרא"ה (נכתב לעתים גם: כפר הרואה) הוא מושב דתי של תנועת הפועל המזרחי‏ הקרוי על שמו של הרב הראשי הראשון לישראל, הרב קוק (הרב אברהם הכהן קוק). המושב הוקם ב-23 בנובמבר 1933, ה' בכסלו ה'תרצ"ד, על ידי עולים מאירופה".
"עמק חפר הוא עמק במישור החוף, לאורך הים התיכון, בחלקו הצפוני של אזור השרון, בין הערים חדרה בצפון ונתניה בדרום. יישובי עמק חפר משתייכים למועצה האזורית עמק חפר. אדמות עמק חפר (שנקרא אז ואדי חווארת) נקנו‏ על ידי יהושע חנקין בשנת 1927, לאחר שיהודי ויניפג תרמו כמיליון דולר לצורך זה.
 
ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

כפר הרואה
כפר הרא"ה (נכתב לעתים גם: כפר הרואה) הוא מושב דתי של תנועת הפועל המזרחי‏ הקרוי על שמו של הרב הראשי הראשון לישראל, הרב קוק (הרב אברהם הכהן קוק). המושב הוקם ב-23 בנובמבר 1933, ה' בכסלו ה'תרצ"ד, על ידי עולים מאירופה.

מורה חיילת
תפקיד בצבא של חיילות שמלמדות בבתי ספר.

בני עקיבא
תנועת נוער דתית

מושב
צורה של התיישבות חקלאית

ציטוטים

” כפר הרואה, שהוא בעמק חפר, שבעבר נקרא ואדי חווארית. “

”אני עוסקת בהוראה כל חיי.“

הקשר הרב דורי