מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדותה של מלכה

חברי הקבוצה עם מלכה לאחר משחק הבינגו
מלכה הגננת
העלייה לארץ וביסוס המשפחה בארץ

שמי מלכה איצקוביץ', נולדתי בטורקיה ועברתי לישראל בגיל 11 לצפון תלפיות. כיום אני בת 93, יש לי שלושה ילדים, שמונה נינים והיה לי בעל זכרונו לברכה. אני רוצה לספר לכם על הסיפור שלי בעלייה והחיים שלי בארץ ישראל.

בטורקיה גרתי ליד מספרה שבה עבד ספר מבוגר, שלצערי הטריד אותי. בפעם הראשונה הוא אמר לי שאם אני לא אהיה הכלה שלו הוא יחטוף אותי בפעם השנייה הוא שלח לי פתק עם אותם המילים פחות או יותר. לא ידעתי מה לעשות אז שמתי את הפתק בכיס של המעיל והלכתי לבית הספר. ביום אחר השארתי את המעיל בבית וזה היה היום שאמי ניקתה. היא מצאה את הפתק בכיס של המעיל ומיד פנתה לשגרירות הישראלית.

לילה אחד נלקחתי לקרובי משפחה שלי על מנת שישמרו עלי בתוך יומיים כבר הייתי בישראל במעברות אחרי כמה ימים העבירו אותי לארגון אהבה ושם לימדו אותי את רוב המיומנויות שאני יודעת היום כמו לסרוג ולבשל.

אחרי כמה שנים גיליתי שאני אוהבת לטפל בילדים והחלטתי להיות גננת בגן ילדים וקיבלתי משכורת מאוד מכובדת. יום אחד נסעתי לירושלים לבדיקות בצפון תלפיות, ביקשתי מבנימין שנצא לסרט, אז כך היה באמצע סרט היה פיצוץ והודיעו ברמקול שהסרט לא ימשך. יצאנו מירושלים, באמצע הדרך הנהג עצר ואמר שאי אפשר להמשיך כי אם היינו ממשיכים האנגלים היו הורגים אותנו, אז המשכנו לנסוע באוטובוס, למרות זאת. פתאום נכנסו לאוטובוס מלא אנגלים, החברה שלי בכתה ואני רעדתי  ובנימין סידר את העניינים. האנגלים לקחו אותי חזרה ל"מוסד אהבה".

שם היכרתי את בעלי, באמצעות חברה שלי (בעלי היה נכה צה"ל וניצול שואה). היכרתי אותו התחתנו והבאנו שתי בנות לעולם. לאחר מכן הייתי בחודש שלישי בהריון ואני ובעלי רצינו לעשות הפלה, הבת שלי שמעה את השיחה שלי ושל בעלי היא נכנסה לחדר ואמרה "אם אתם תעשו הפלה לילד הזה אני לא אצור עמכם קשר לעולם". כך נולד בננו, אחרי שהילד נולד היה לנו נורא צפוף בדירה, אז שלחנו פתק לראש הממשלה, דוד בן גוריון ואחרי תקופה הוא חזר אלינו ואמר שמחכה לנו דירה עם שלושה חדרים מאז אנחנו חיים ביחד.

בתקופה בה הייתי גננת

תמונה 1

הזוית האישית

בן כחלון: "כשמלכה סיפרה לנו את החוויות שלה, בהתחלה מאוד הופתעתי מפני שידעתי הרבה על השואה, אבל לכל אחד ואחת שחוו את זה ראו את זה בצורה אחרת, כי רק היא יכלה לספר לנו על מה שקרה לה בשואה ואת זה לא יכל לספר לנו אף אחד אחר! הכי ריגש אותי שהיא אמרה על בעלה, שלצערנו נפטר לפני שנה ואמרה לנו כמה שהוא היה אומר לה: "אני ניצחתי את היטלר!". היה מאוד כיף לעבוד עם חבריי לקבוצה ועם מלכה כמובן ואני מקווה שנתראה איתה שוב!"

בן גנה: "אני אישית בהתחלה חשבתי שזה לא יהיה מעניין, אבל אז הבנתי שכל הסיפורים האלה מעניינים מאוד לדוגמא: איך מלכה עלתה לארץ ישראל? ועל מלחמת העולם השנייה ולבסוף אני מאוד נהנתי מהמפגשים איתה".

איתי חנה: "אני מאוד נהנתי לשמוע על הסיפור של מלכה ושל בעלה ז"ל. מאוד ריגש אותי הסיפור על בעלה בשואה ועל הדברים הקשים שהוא עבר בשביל להינצל ולעבור את התקופה הקשה הזאת במחנות ההשמדה. אני מאוד נהנתי לדבר עם מלכה ולגלות בה בן אדם מאוד נחמד ונדיב"

מלכה איצקוביץ': אני מאוד נהנהתי איתכם, שיהיה לכם את כל הטוב שבעולם וזה היה ממש כיף להכיר את הדור הבא שלנו.

מילון

מעברות
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”"אני ניצחתי את היטלר!" “

הקשר הרב דורי