מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותי כילדה ממלחמת העצמאות

היה לי כייף לעבוד עם סבתא
תמונה של הנפת דגל הדיו באילת בסוף מלחמת
ההעפלה ומלחמת העצמאות

יציאת אירופה – אקסודוס

הייתי בת 11. בארץ התנהל מאבק של היישוב העברי נגד שלטון המנדט הבריטי על עליית יהודים לארץ. זה היה בתש"ח שנתיים אחרי סיום מלחמת העולם השנייה, והמוני פליטים יהודים מאירופה, ששרדו אחרי השואה חיפשו מקלט בארץ ישראל. הבריטים לא הרשו להם לעלות לארץ.

בחודש יולי 1947 הגיעה לארץ אניית המעפילים הגדולה ביותר ושמה היה בעברית יציאת אירופה תש"ז ובלועזית אקסודוס. היו על סיפון האנייה 3000 מעפילים. הבריטים החליטו לגרש אותם בחזרה לאירופה. המעפילים נאבקו בבריטים והיו פצועים וגם שני הרוגים מבין המעפילים. עמדנו על גג הבניין שגרנו בו אז בחיפה וראינו הכל. אנשים ירדו לנמל והפגינו למען המעפילים. הבריטים העלו בכוח את המעפילים לאנייה שלהם והפליגו לצרפת. בצרפת סירבו פועלי הנמל  לשתף פעולה עם הבריטים כי ליבם היה עם המעפילים.

הבריטים שלחו את האנייה לגרמניה, למדינה שהשמידה את בני המשפחות של המעפילים, שהייתה אז מדינה הרוסה שנוצחה במלחמת העולם. זה היה מאורע שכל העולם התרבותי קלט שהוא אכזרי כלפי היהודים. דעת הקהל בעולם התרבותי הייתה מאז לטובת היהודים. כך קרה שבסןף אותה שנה, בתאריך 29  בנובמבר, שנקרא מאז כ"ט בנובמבר, החליטה עצרת האומות המאוחדות על חלוקת ארץ ישראל בין העם היהודי לעם הערבי, ועל הקמת מדינה ליהודים.

מלחמת העצמאות

פרצה אז מלחמה במשך כמה חודשים הייתה למלחמת העצמאות. היא נמשכה שנה וחצי. בחודש אייר תש"ח מאי 1948, החליט דוד בן גוריון עם מנהלת העם על הקמת מדינת ישראל. באותו לילה פלשו צבאות ערב: מצרים, סוריה, לבנון, ירדן ואפילו עיראק לארץ ישראל. זכור לי תמיד אותו יום שישי בשעה שלוש כשעמדנו מול כיכר העירייה בחיפה ושמענו את השידור מתל אביב שבו הכריז בן גוריון על הקמת ישראל. אנשים בכו, גם משמחה וגם מכאב, כי באותו זמן ממש נפלו יישובי גוש עציון שליד ירושלים לידי הירדנים ששרפו את היישובים, נהרגו הרבה לוחמים וגם נלקחו בשבי.

הזוית האישית

סבתא כרמלה מספרת לליהיא את חוויותיה מהעליה לארץ באנייה אקסודוס ואת סיפור ימיה הראשונים של מדינת ישראל.

מילון

מעפילים
אנשים שעלו לארץ לא בצורה מסודרת וללא אישורים

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר. ויקיפדיה

ציטוטים

”אנשים בכו גם משמחה וגם מכאב “

הקשר הרב דורי